کار گاه بسته بندی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام او که مهر را آفرید و مهربانی را و خود مهربانترین است 

سلام به دانشجویان عزیز و عزیزان دانشجو ، دانشجویان قدیمی و دانشجویانی که این اولین ترم و اولین  درسی است که با هم داریم با شناختی که در ترم قبل از شما به دست آمد  و ژوژمان  رضایت بخشی که در درس تکنولوژی دو  از آثار خود در خاطر باز دید کنندگان به جای گذاشتید  امید وار هستم در این ترم هم همچنان کوشا باهم این درس را سپری کنیم و آن تعداد از دانشجویان که در ترم قبل شرایطی داشتند که نتوانستند  آنگونه که انتظار میرفت ارائه آثار کنند از این فرصت استفاده خوبی نمایند  و جبران گذشته نمایند .

موفق و خلاق باشید

کلیات مطالبی که در اولین جلسه عنوان شد در ادامه آورده شده است دانشجویانی که نیاز به مرور مطالب دارند این مطلب را مطالعه کنند .

در این جلسه مشخص گردید که هر یک از دانشجویان بخشی از کتاب  بسته بندی را برای کنفرانس دادن آماده نمایند .

همچنین  قرار بر این شد برای جلسه آینده هر یک از دانشجویان یک تک کالای کوچک را بسته بندی نموده و ارائه نمایند نمونه این بسته بندی اولین  یاد داشتهای این وبلاگ موجود هست با عنوان خلاقیت را ملاحظه کنید .

در جلسه آینده اختصاص خواهد داشت به بررسی واصلاحات لوگو ها و نشانه های مربوط به شرکت تجاری کسترده ای که در  بیشتر شاخه های تولید کالا فعالیت می نماید .

 

      چگونگی ارائه کالا  یا بسته بندی 

 

 

 

 

 

در هر فعالیتی که یک طرف آن مخاطبی باشد که  قصد ما جلب نظر او باشد  آنچه را که قصد داریم  به وی ارائه کنیم   باید بتوانیم به بهترین شکل به او عرضه کنیم  یکی از  آشنا ترین  شکل ارائه سفره یا میز های پذیرایی است که کم و بیش بسته به مناسبت یا فراخور حال خود و میهمانانمان آن را گسترده ایم ویا بر سر آن  نشسته ایم  در  اینگونه موارد میزبان سعی میکند  به گونه ای  سفره و میزرا بیاراید که هم جلب توجه نماید و هم تحصین حاضران را نیز برانگیزاند و هر یک از میهمانان بتواند از آنچه برایش تدارک دیده استفاده نماید  این یک شیوه سنتی ارائه  است  اما تجربه جدیدی نیز اخیرا داشتم که  بیان آن نه تنها خالی از لطف نیست بلکه اشاره ای  خواهد بود  به موضوع ارائه یا همان بسته بندی  که بنظر من زیر مجموعه ارائه قرار دارد  سال 87 برای نماز عید فطر به مصلای  امام خمینی در تهران رفته بودم بعد از پایان نماز  کمی  داخل جمعیت جلو تر رفتم تا به تریبون نزدیکتر باشم  و در جای مناسب  نشستم بعد از پایان خطبه ها  خواستم بلند بشم و از مصلا خارج بشم  دیدم  کنارم انبوهی از دسته گل  است که زیر دست و پای  مردم قرار گرفته و هیچ کس هم به این گلها نگاه نمی کند و حتی  زیر پا نیز لگد مال هم میشد  دلم نیامد گلها را  در همین وضعیت رها کنم همه آنها را دسته کردم و در بقل خود گرفتم ایستادم و گلها را همراه با یک لبخند به سمت کسانیکه باعجله میخواستند محل را  ترک کنند گرفتم در لحظاتی  نگذشت که  دستهای مشتاق برای دریافت گل به سوی من دراز شده بود و چیزی طول نکشید که  چیزی از گلها نماند  ، من بعد از این اتفاق به آنچه که گذشت فکر کردم که من چه کردم که چنین اتفاقی رخ داد  همان گل که هیچ کس به آن احمیت نمیداد را برداشتم و خود شدو تابلویی برای ارائه آن پس اول آن را در معرض دید قرار دادم و بعد برای ارائه آن را به سوی کسانیکه از روبرو با من مواجه میشدند  میگرفتم  و بعد به آنها تعارف میکردم  و کار نهایی همراه تعارف کردن گل  لبخند هم میزدم  و با این کار نه تنها گلها ارزشمند شد و خواستار پیدا کرد بلکه نایاب هم شد چون درخواست برای دریافت ان  زیاد شد .

همه ما قبل از آنکه دارای هر شغل و سمت باشیم و یا از دور دستی در تولید داشته باشیم ویا اینکه خود  در حلقه و چرخه تولید یک فراورده نقش آفرینی کنیم ، یک مصرف کننده  بوده و با رها و بارها  در معرض انتخاب کردن  اجناسی قرار گرفته ایم این تجربه را از زمان کودکی تا به امروز داشته ایم  و هرچه بر دامنه  علائق و تجربیاتمان اضافه می شود نوع نگاه و  انتخابمان نیز متفاوت تر از گذشته خواهدشد  . اگر از یک کودک بخواهید  در هنگام خرید خود  اقدام به انتخاب کند  سه شاخصه اصلی میتواند به او در این انتخاب کمک کند 1- نیاز وی 2- رنگ مورد علاقه  3- حجم کالا   و اگر این انتخاب با قدرت خرید وی  مرتبط باشد یعنی به او بگوئیم با این مبلغ میتوانی خرید کنی  انگاه کمیت نیز بعنوان چهارمین ملاک برای انتخاب مورد توجه او  قرار میگیرد  و مایل است با  مبلغی که پرداخت میکند مقدار بیشتری جنس دریافت کند و در واقع  به زبان ما  ارزانتر خرید کند .

این چهار عامل اصلی ترین عواملی است که در خرید  یک کالا تاثیر گذار است  و شاخصه های بعدی  که امروزه همه ما به ان توجه داریم در واقع بر این  فوندانسیون بنا گردیده  و ساختمان انتخاب مارا تا ارتفاع تجربیاتمان بلند کرده است .

 

حال در مقابل ساختمان انتخاب ما که شکل گرفته از طبقات و اتاقهای که در هریک از آنها  نکات  خاصی مورد برسی قرار میگیرد  تا ما دستمان را به سوی  یک کالا دراز کرده و با رضایت مبلغ آن را پرداخت کنیم و آن را از آن خود سازیم  در بسیاری از موارد شکل ظاهر یا همان بسته بندی کالا است که جلوه گری میکند  این بسته بندی باید  در درجه اول پاسخگوی چهار و شاید همان سه شاخصه اصلی باشد تا مورد توجه و ارزیابی خرید قرار بگیرد  . آیا می شود از ظاهر یک  بسته بندی به چنان سوآلاتی پاسخ داد . و بعد از آن به فراخور نوع جنس به سوالات ریز تر خریدار جوابی مطلوب ارائه دهد . مگر ما بعنوان یک خریدار چه انتظاری از  فروشنده یا تولید کننده کالا داریم جز این است که دوست داریم  عرضه کننده کالا ما را بجای خود  بگزارد و آنقدر به کیفیت کالا  در هنگام تولید توجه کرده باشد که خود نیز  مایل به استفاده از آن باشد و در واقع کیفیت ان مورد تائید و مصرف  تولید کننده باشد  ،  این حس تا جایی پیش میرود که گاهی پس از انتخاب اولیه برای اطمینان خاطر باز از فروشنده  این سوال را  می پرسیم ، فارغ از اینکه  هیچ فروشنده ای تمام اجناس فروشگاه خود را تجربه نکرده است اما باز این سوآل را از وی میکنیم که آیا این جنس دارای کیفیتی خوبی است ؟   در صورتی که اگر   در بسته بندی یک کالا  به نیاز ها و سوالات  مصرف کننده اندیشیده شود  خواهد توانست به بسیاری از سوالات یک خریدار پاسخ دهد  و در انتخاب کالاغی مورد نظر به او کمک کرده و در نهایت به  فروش بیشتر کالا سرعت بیشتری ببخشد ، نکاتی که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود تا دارای ویژه گی های مثبت در انتخاب باشد عبارتند از

 

 

 ·         حجم اندک بسته

 

حجم بسته  بندی نسبت به آنچه که در  آن جای میگیرد  برخوردار باشد  اما در برخی موارد نیز حجم کم  نکته مثبتی نیست بلکه نقطه مقابل خواهد بود و آن زمانی است که کالا از  جمله و سایلی خواهد بود که بعنوان کادو  خریداری میشود و اغلب  مایل هستند کالای که برای هدیه برای آن هزینه میکنند  نسبت به مبلغ پرداختی از حجم متناسبی برخوردار باشد  

 

 

·         قابلیت حمل و نقل

 

 

 

 یکی از  نکات  محمی که هنگام خریداری کالا  برای خریدار  اهمیت دارد  این است که  برای انتقال آن با سختی و دشواری روبرو  نشود و برای خریدار سوال نباشد که چگونه ، و از کجا باید وسیله خریداری شده را به دست بگیرد  در گذشته به این  نکته خیلی کم توجه میشد و اقلب چون در کارخانه تولیدات بسته بندی میشد و توسط  گارگران و ماشین آلات باربری  جابجا میشد توجهی به حمل تک کالا صورت نمیگرفت اما امروزه حتی در بسته بندی های پوششی که کالا در یک کارتن قرار میگیرد محل های برای جای دست تعبیه شده  این نکات  باعث میشود خریدار  به این نکته توجه کند که تولید کننده  آنقدر  خود را در جایگاه خریدار دیده که به تمام مسائل او  ازجمله  چگونگی حمل  کالااندیشیده تا برای  او انتقال کالای خریداری شده سهل و آسان باشد

 

 

·

/ 7 نظر / 5 بازدید
محبوبه

سلام! خوب هستین؟! متشکرم که درمورد نوشته های من نظر می دید و منو تنها نمی ذارید! واقعا حرفای شما به من دلگرمی می ده! امیدوار بودم مسابقه علمی قبول بشم و باید بگم اگر کمی انصاف داشتن قبول می شدم! ولی خوب بدی پارتی بازی اینه که حق کسایی مثل من ضایع می شه! امیدوارم توی کنکور موفق بشم چون اونجا دیگه کسی هوای شاگردش رو نداره و نمی تونه وتو کنه! ببخشید! ولی لازم داشتم تا حرفام رو به یکی بگم! ممنون! [گل]

نداي لرستان

سلام منم تقريبا گرافيستم ولي شغل اصليم يه چيز ديگس تفنني براي دوستان طرح مي زنم اگه خواستيد براي تبادل نظر يه سري به ماهم بزنيد

محبوبه

سلام استاد! خوبین؟! یه داستان دیگه نوشتم یعنی نوشته بودم! خوشحال می شم بخونیدش و نظرتون رو بگید! منتظرم![گل]

هدی رجا

سلام استاد خیلی دوست داشم این ترم هم با شما کلاس داشتم . اما متاسفانه نشد. نظر سنجی ترم گذشته رو در وبلاگ قراردادید؟ در ضمن مطالبی که در رابطه با بسته بندی گذاشتید خیلی مفید بود . براتون آرزوی سلامتی می کنم.

مریم

سلام استاد ببخشید دیر به سایت سر زدیم .از مطالبی که برروی سایت قرار دادید ممنون[خجالت]

فائزه

سلام استاد امیدوارم که خوب باشید. خیلی دوست داشتم که باهاتون کلاس داشته باشم ولی صد حیف که کرمانشاهم .دلم واسه کلاساتون تنگ شده. یاحق.

الهام کریمی

سلام استاد امروز کلاس شروع شده