انتخاب رنگ مناسب برای طراحی بسته بندی محصولات ( جلسه سوم بسته بندی )


  • رنگ نه تنها نقش مهمی در طراحی بسته بندی محصولات موجود در قفسه ایفا می‌کند، بلکه پیام تبلیغاتی شما را انتقال می‌دهد و مصرف کنندگان را به خرید آن محصول ترغیب می‌کند. البته اگر رنگ درستی را انتخاب کرده باشید. قبلا در مقاله“سه راز موفقیت بسته بندی محصولات”در مورد نکات مهم بسته بندی

1- شفاف تر کردن بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی

2-حفظ و نگهداری محیط زیست

3-راحتی بیشتر


  • اما چگونه می‌توان مشخص کرد که چه رنگی برای طراحی بسته بندی محصولی بخصوص مناسب است؟

از طریق روانشناسی رنگ! روانشناسی رنگ همه چیز درباره تأثیر رنگ ها بر روحیه، احساسات و رفتار مشتریان را به شما می‌گوید. با ما شرکت چاپ و بسته بندی سی گل باربد همراه باشید تا بیشتر در مورد این موضوع مهم با شما صحبت کنیم:

بسته بندی طلایی

رنگ طلایی این معانی را به همراه دارد:

  • ثروت
  • لوکس
  • کیفیت

بسته بندی طلایی

بسته بندی نقره ای

رنگ نقره ای این معانی را به همراه دارد:

  • ظرافت
  • پیچیدگی

بسته بندی سیاه

رنگ سیاه این معانی را دارد:

  • قدرت
  • نفوذ
  • کنترل
  • راز و رمز
  • ظرافت
  • با کلاس بودن

بسته بندی سیاه

بسته بندی سیاه باعث می‌شود تا محصولات سنگین تر و گران تر به نظر برسند. با این حال در هنگام ترکیب رنگ سیاه و قرمز دقت کافی را داشته باشید زیرا این ترکیب می‌تواند مفهوم محصولات جنسی و بزرگسالان را به محصولات شما اضافه کند.

بسته بندی سفید

رنگ سفید به این معناست:

  • بی گناهی
  • برابری
  • پاکیزگی
  • سادگی
  • آغازی نو

بسته بندی سفید

بسته بندی آبی

رنگ آبی این معانی را دارد:

  • اعتماد
  • صداقت و درستکاری
  • قابلیت اطمینان
  • توانایی
  • وحدت و یکپارچگی

آبی رنگ مطمئنی است که برای طراحی بسته بندیتان می‌توانید از آن استفاده کنید، زیرا رنگ مورد علاقه هم مردان و هم زنان است. اگر به دنبال پیامی‌ حرفه ای و جدی هستید، آبی تیره را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید محصولتان خلاقیت را خلق کند، آبی روشن یک گزینه مناسب است.

بسته بندی سبز

سبز این معانی را به همراه دارد:

  • تعادل
  • هماهنگی ذهن، بدن و احساسات
  • امنیت
  • ثروت
  • رشد

بسته بندی قرمز

قرمز این معانی را به همراه دارد:

  • انرژی
  • عمل
  • شور
  • هیجان
  • قدرت و توانایی

بسته بندی قرمز مطمئنا توجه اطرافیان را به محصول شما جلب می‌کند و مصرف کننده را تحریک به خرید می‌کند. در صورتی که می‌خواهید یک حس حرفه ای و لوکس در مصرف کنندگان ایجاد کنید رنگ قرمز تیره را انتخاب کنید، زیرا مصرف کنندگان تمایل دارند چیزهایی با ارزش کمتر را به رنگ قرمز روشن داشته باشند.

بسته بندی نارنجی

رنگ نارنجی به این معناست:

  • ماجراجویی
  • توان مالی
  • سرگرم کننده
  • خوش بینی
  • اعتماد به نفس
  • اجتماعی بودن
  • اشتیاق
  • برون گرایی

بسته بندی نارنجی

بسته بندی خاکستری

رنگ خاکستری به این معناست:

  • محافظه کاری
  • بی طرفی
  • بی علاقگی
  • احتیاط

خاکستری برای استفاده به عنوان رنگ اصلی مناسب نیست در حالی که دارای پتانسیل کافی برای استفاده به عنوان رنگ پس زمینه را دارد و می‌تواند با هر رنگ دیگری ترکیب شود.

بسته بندی قهوه ای

قهوه ای این معانی را به همراه دارد:

  • قدرت و توانایی
  • همبستگی
  • آسایش
  • زمین شناسی
  • بلوغ
  • قابلیت اطمینان

بسته بندی بنفش

رنگ بنفش این معانی را به همراه دارد:

  • ایده آل
  • خیال پردازی
  • معنویت

بسته بندی فیروزه ای

رنگ فیروزه ای به این معناست:

  • وضوح اندیشه و ارتباطات
  • آرامش
  • الهام بخش
  • پاکیزگی

بسته بندی زرد

رنگ زرد به این معناست:

  • لذت و سرور
  • خوش بینی
  • اصالت
  • خلاقیت

بسته بندی زرد

استفاده کردن از رنگ زرد در بسته بندی ریسک بالایی دارد، چرا که از آن به عنوان یک برند نوآورانه و خلاق یا یک محصول ارزان و سرگرمی‌ می‌توان یاد کرد. رنگ زرد بویژه برای کودکان و نوجوانان جذاب است.

بسته بندی صورتی

صورتی این معانی را به همراه دارد:

  • گرمی‌ و حرارت
  • شفقت و دلسوزی
  • آسایش و راحتی
  • امیدواری


مطلب بالا بر گفته از سایت :چاپ سی گل باربد ارائه کننده خدمات چاپ جعبه

yon.ir/aziz02



طعم رنگها :


همانطور که قبلاً نیز گفته بودیم خط، بافت و رنگ بنا بر ماندالاهای ذهنی مخاطب حاوی پیام­های متفاوتی می­باشند. به­عنوان مثال، مزه و صدای رنگ قرمز بسیار متفاوت­تر از مزه و صدای رنگ آبی می­باشد. و به خصوص می­توانند از خصوصیات مثبت و یا منفی محتوای خود سخن بگویند. خط و بافت نیز با المان­های ذهنی و یادآورانه در مخاطب هریک حاوی پیام­های متفاوتی می­باشد. به­عنوان مثال بافت­های خشن و چوب­گونه هرگز برای بسته­های پوشک بچه کاربرد نداشته و در­صورت استفاده از این المان خشن، مخاطبین خواه و ناخواه به سوی خرید پوشک­های مذکور جلب نمی­شوند.

رنگ­ها مزه­های مختلفی دارند که این مسئله از تداعی ارتباطی بین دیدن و حس چشایی آدمی در طی قرون متمادی ایجاد شده است و به اصطلاح یکی از انواع ماندالاهای ذهنی بشر می­باشد. این ماندالاهای براساس تجارب طبیعی و مشترک آدمیان حادث شده و در رشته ­های مختلف هنری و خصوص بسته­ بندی حائز اهمیت می­باشد.

شوری:

رنگ زرد شاخص طعم شوری بوده و براساس طبیعت کویر و صحرا (رنگ قالب آنجا) و تشنگی حاصله، شناخته شده­ است. همچنین نمک به صورت شوره حاصل این گونه مناطق می­باشند. به­طوری که بسته­های نمک عموما زرد رنگ هستند.

و همچنین رنگ خاکستری آبی آسمانی و سبز روشن نیز تا حدودی چنین خاصیتی دارند.


تلخی:

رنگ سرخ تلخ و تند می­باشد و این به علت طول موج بالای آن بوده به ­طوری که تمامی خصلت های قدرت و انرژی، سوزش و هیجان را به­وجود می­آورد و این خواص اغلب بعد از مصرف چیزهای تند مثل فلفل رخ می­دهد

محصولاتی نظیر توتون نیز که بعد از مصرف طعم تند و تلخی دارند نیز در بسته­ های سرخ رنگی قرار می­گیرند و البته نوع سرخی این بسته­ها حاکی از درجه غلظت طعم تلخ توتون آنها می­باشد. هرچه توتون تندتر باشد از رنگ آبی نیز در کنار آن استفاده می­شود و هنگامی که توتون­های به نحوی سبک شده باشند رنگ سفید در بسته ­های َآن نیز مشاهده می­شوند.

رنگ طلایی و سفید علاوه بر خصوصیات درون معرف ارزشمند­ بودن و لوکس بودن این ماده می­توان باشد.

رنگ قرمز مانند هر رنگ دیگری در کنار سایر رنگ­ها معانی ویژه­ای می­گیرد به­ عنوان مثال قرمز در کنار قهوه­ای برای شکلات و کاکائو مناسب بوده و در کنار سبز برای بسته ­های چای استفاده می­شود.

همچنین رنگ آبی پررنگ، قهوه­ای و سبز زیتونی و بنفش نیز تا­حدودی تلخی را القا می­کنند.

شیرینی:

همگان آبی را رنگ شیرین می­دانند و این خصلت به آب منتسب می­شود.

آبی اثری آرام بخش و تأخیری داشته و به تناسب غلظتش ویژگی­های متغیری دارد. این رنگ بر بسیاری از رنگ­های دیگری غالب بوده و اثر آرام بخش خود را سرایت می­دهد مگر آنکه رنگ دوم بسیار غالب باشد مانند رنگ قرمز.

مواد پاک ­کننده، شوینده­ها و آب­معدنی، داروهای شیرین، قند و شکر در بسته­های آبی قرار داده می­شوند. همچنین رنگ­های زرد نارنجی و تونالیته­ های آن تا قرمز چنین خصوصیتی دارند.

گس:

سبز رنگ غالبی بوده و به اصطلاح دومینات نامیده می­شود و علی­رغم آنکه اکثر مساحت زمین آبی است، اما سبز چشمگیرتر بوده و رنگ حیات و طبیعت و جوانی و رشد می­باشد.

سبز دامنه ­های روشنی و تیره­ گی بسیار داشته و در ترکیب با رنگ­های دیگر می­تواند حالتی از سرما و گرما را تداعی کند. و در حالت متوسط رنگ ولرم عنوان می­شود.

تداعی حسی و روانی سبز برای اغلب داروها و لوازم آرایشی پاک­ کننده و تقویتی به­ کار می­رود. سبز منصوب به گیاهان خوردنی­ای است که نه شیرین هستند و نه شور - گس - آدامس­ها و شکلات­های منتول و نعناعی که طعنم نعنا و پونه داشته و احساس خنکی به فرد دست می­دهند، در بسته­ های سبز بسته ­بندی می­شوند.

در ادامه طعم­های رنگی را به طور خلاصه عنوان می­کنیم:

تندی، نارنجی و قرمز

ترشی: زرد، سبز، سبز مایل به زرد

شیرینی: زرد مایل به نارنجی که به تدریج قرمز می­شود.

تلخی: آبی پررنگ، سبز زیتونی، قهوه ای، قهوه­ای سوخته و بنفش

شوری: سبز روشن، آبی آسمانی، خاکستری



/ 0 نظر / 97 بازدید