جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
چگونه سوالات چهار گزینه ای طراحی کنیم نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/٩/۱٦

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم

و تشکر از  نماینده های هر کلاس که با جدیت به جمع آوری  مطالبی که خواسته بودم اقدام میکنند و تشکر مجدد از لژ نشین های  کلاس خصوصا اونهای که خیلی خودشون رو کنترل میکنند تا  صحبت نکنند و کلاس آروم باشه ولی باز ترک دیوار هم  باعث میشه اونها به حرف بیفتن  در هر صورت  این خاصیت لژ نشینی هست که اگر دوست داشتید از  این خاصیت خطر ناک پر هیز کنید جلسه بعد  بیایید ردیف های جلو تر بنشینید  . خوانندگان این مطلب به آنها که  دسترسی ندارنمد و  نخوانده اند خبر دهند .

خوب  اما در مورد  سوالاتت چهار گزینه ای که برای  درس چاپ قرار است  طراحی کنید   لازم میدونم این توضیحاتی  رو که به این منظور جستجو کردم   بخونید و بر مبنای این  راهنمایی ها و روشهای که در این مطلب ارائه  اقدام به طراحی سوالات  بفرمائید .

 این مطلب برگرفته شده از پایگاه اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

چگونه سوالات چهارگزینه ای طراحی کنیم؟

 

 

 

آزمونهای چند گزینه ای

 

آزمون چند گزینه ای متداولترین آزمون عینی است که هم در سنجش تواناییهای مختلف و هم در سنجش یادگیری در زمینه های گوناگون تحصیلی مورد استفاده واقع می شود. آزمون چند گزینه ای هم از لحاظ یکنواختی سئوالها ، هم از لحاظ حساسیت کم در مقابل حدس کورکورانه و هم از لحاظ سهولت تصحیح پاسخنامه ها بهترین نوع آزمونهای عینی است . ما در متن حاضر این نوع آزمون و طرز تهیه آن را مورد بحث قرار می دهیم و موارد استفاده آن را در سنجش انواع مختلف بازده های یادگیری معرفی می کنیم .

 

تعریف آزمون چند گزینه ای

 

آزمون چند گزینه ای شامل تعدادی سئوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه (پاسخ) تشکیل می شود و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی گزینه صحیح (پاسخ سئوال) را انتخاب می کند.

 

قسمتهای مختلف سئوال چند گزینه ای

 

هر سئوال چند گزینه ای شامل قسمتهای اصلی زیر است :

 

-1قسمت اصلی یا تنه سئوال :

 این بخش سئوال متن اصلی سئوال را تشکیل می دهد و در برگیرنده مسئله یا موضوعی است که سئوال باید آن را اندازه گیری کند.

 

-2گزینه درست یا پاسخ سئوال :

 یکی از گزینه های پیشنهادی پاسخ درست سئوال است که آزمون شونده باید آن را برگزیند . به این گزینه گزینه کلید گفته می شود.

 

3- گزینه انحرافی :

 به غیر از گزینه درست سئوال ، تعدادی گزینه دیگر نیز برای هر سئوال تهیه می شود که به آن گزینه های انحرافی می گویند . نقش گزینه های انحرافی منحرف کردن آزمون شوندگانی است که پاسخ درست سئوال را نمی دانند.

 

متن اصلی یا تنه سئوال را یک جمله استفهامی یا یک جمله ناتمام تشکیل می دهد و گزینه پیشنهادی جواب جمله استفهامی یا تکمیل کننده جمله ناقص هستند.

 

تعداد گزینه های سئوالهای چند گزینه ای ( گزینه درست و گزینه انحرافی ) از 2 تا 5 متغیر است از لحاظ نظری هرچه تعداد گزینه ها بیشتر باشد امکان حدس زدن کمتر است اما به سبب اینکه پیدا کردن بیش از سه پاسخ انحرافی کار دشواری است آزمونهای چهارگزینه ای که در آنها امکان حدس زدن جواب درست یک در چهار است شهرت بیشتری کسب کرده اند.

 

متخصصان آزمون سازی پیشنهاد می کنند که آزمون ساز تازه کار بهتر است کوشش کند تا متن سئوالهای خود را در قالب جمله های استفهامی طرح کند زیرا به این شکل هدف سئوال به طور آشکارتری بیان می شود اما چنانچه طرح سئوال در قالب جمله استفهامی خیلی طولانی تر از طرح آن به صورت عبارت نا تمام باشد بهتر است از همان شکل جمله ناتمام استفاده کرد اما باید سعی نمود که تمام گزینه های پیشنهادی تکمیل کننده جمله ناتمام باشند .

 

انواع سئوالهای چند گزینه ای:

 

سئوالهای چندگزینه ای دارای انواع مختلفی هستند ما در اینجا تعدادی از معروفترین آنها را معرفی می کنیم:

 

الف- نوع تنها گزینه درست:

 این سئوال ساده ترین نوع سئوالهای چند گزینه ای است در این نوع سئوال تنها یکی از گزینه ها درست است و بقیه گزینه ها کاملاً غلط هستند.

 

ب- نوع بهترین گزینه :

در این نوع سئوال همه گزینه ها درست هستند اما یکی از آنها از همه درست تر یا بهتر است

 

ج- نوع منفی :

در این نوع سئوال تنه سئوال به صورت منفی بیان می شود و همه گزینه ها بجز یکی از انها درست هستند مانند نمونه زیر :

 

کدام یک از عبارتهای زیر درباره ویروس درست نیست ؟

 

الف :ویروسها تنها در حیوانها و گیاهها زندگی میکنند

 

ب : ویروسها تولید مثل می کنند

 

ج : ویروسها از سلولهای زنده خیلی بزرگ تشکیل می شوند

 

د : ویروسها می توانند سبب بیماری بشوند

 

یکی از مشکلات تهیه سئوالهای چند گزینه ای این است که بعضی اوقات تهیه تعدادی گزینه انحرافی غلط که به ظاهر درست جلو کنند بسیار دشوار است . در این گونه مواقع ، چنانچه تهیه گزینه های درست آسانتر باشد می توان از نوع سئوالهای منفی که در آن همه گزینه ها بجز یکی از انها درست است استفاده کرد مانند بالا.

 

قواعد تهیه سوالهای چند گزینه ای:

 

-1هر سوال باید یک موضوع مهم یا یک هدف آموزشی را اندازه بگیرد.

 

-2بیشتر از یک مسئله یا یک مطلب در هر سوال قرار ندهید.

 

-3 سوالها را کاملا روشن و واضح بنویسید و از عبارات و کلمات قابل فهم آزمون شوندگان استفاده کنید.

 

-4از تکرار مطالب در گزینه ها خودداری کنید.

 

-5مطالب اصلی سوال را بطور کامل در تنه سوال بنویسید.

 

-6همه گزینه های یک سوال باید متجانس و مربوط به یک موضوع واحدی باشند.

 

-7سوال را طوری بنویسید که که پاسخ درست تنها پاسخ درست و یا قطعا درست ترین پاسخ باشد.

 

-8برای اندازه گیری فرایند های پیچیده ذهنی از موقعیتهای تازه استفاده کنید که بامثالهای کتاب یا مثال های بکار رفته در کلاس متفاوت باشند.

 

-9گزینه های انحرافی را طوری بنویسید که توجه آزمون شوندگان بی اطلاع از موضوع را به خود جلب کنند.

 

-10گزینه های هر سوال را طوری بنویسید که از نظر دستوری و جمله بندی به نحو درست مکمل متن سوال باشند.

 

-11از به کار بردن اشاره های دستوری نامربوط و غیره خودداری کنید. اشاراتی از قبیل زمان افعال، مفرد و جمع بودن آنها را در سوال ها نباید بکار برد، آنگونه که آزمون شونده با توجه به این اشارات گزینه درست را انتخاب کند.

 

-12در سوالات منفی کلمات منفی را برجسته جلوه دهید یا زیر آن خط بکشید تا به آزمون شونده کمک کند متوجه منفی بودن سوال باشد.

 

-13 از نوشتن سوالهایی که متن آنها منفی و گزینه ها هم منفی هستند ، یعنی منفی مضاعف ، احتراز کنید زیرا خواندن آنها آزمون شونده را گیج می کند.

 

-14تا حد امکان از به کار بردن عبارتهایی مانند"همه آنچه در بالا گفته شد" ، "تمامی موارد فوق" ، " هر سه مورد" و غیره در گزینه ها خودداری کنید.

 

-15 سوالها را مستقل از یکدیگر بنویسید.

 

-16 از طرح سوالهای گمراه کننده بپرهیزید زیرا اغلب آزمون شوندگان مطلع تر که اطلاعات وسیع تری دارند به وسیله این گونه سوالها گمراه می شوند.

 

-17طول گزینه درست را در سوالهای مختلف تغییر دهید.

 

-18 محل گزینه درست را در در میان گزینه های انحرافی به طور تصادفی انتخاب کنید.

 

-19در سوالهایی که تنه آنها جمله ناتمام است ، جای خالی را در قسمت آخر جمله قرار دهید.

خوب خیلی ممنون که وقت گذاشتید و این مطلب را مطالعه کردید  حالا بر مبنای این راهنمایی اقدام به طراحی سوال نمائید و به شکلی که  در ادامه ذکر خواهد شد سوالات را به نمایدنه کلاس تحویل داده تا مجموعه آن روی وبلاگ برای استفاده تمام دانشجویان قرار داده شود .

هر سوالی که طراحی میگردد  لازم است

صفحه  ای که سوال  انتخاب شده  وسطر آن ذکر شود

جواب صحیح بصورت حروف سیاه یا (bold) در ادامه هر شوال آورده شود مطابق نمونه زید

 

١-  کدام گزینه صحیح است

زاویه ترام CMYK هر رنگ را در چاپ افست را مشخص نمائید .

 

1-  C /15 -   M / 0 -    Y/45 -   K/ 15      

2-  C /75 -   M / 45  -    Y/15 -   K/ 0      

3-  C /15 -   M / 75  -    Y/0 -   K/ 45      

4-  C /  0 -   M / 15  -    Y/0 -   K/ 75     

 

سوال : صفحه 71  سطر 13

جواب :صفحه 71 سطر 22

گزینه صحیح : 3

 موفق باشید

  نظرات ()
مطالب اخیر تک کالای کوچک ترمه ژوژمان هدسه نقوش ژوژمان بسته بندی جوجه ها رو آخر پائیز می شمارند هندسه نفوش بسته بندی کتاب گرافیک خبر 2 کتاب گرافیک خبر آخرین ژوژمان
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٤) سی دی (۳) دانشجو (۳) بروشور (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) گرافیست (٢) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) پوستر (٢) تست (۱) خلاقیت (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) تقویم دیواری (۱) روی جلد مجله (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) اعلان درس (۱) شیوه های طراحی (۱) پنج ضلعی (۱) چند وجهی (۱) طراحی سی دی (۱) لیتو گرافی (۱) چهار گزینه ای (۱) کلاس مجازی (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) نجج البلاغه (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تلاش (۱) بسته بندی (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) فرم (۱) زینک (۱)
دوستان من دختری بنام هما تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک یک گرافیست تنها خلاقیت در طراحی سوپر گرافیک عزيزستان ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب