جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
جلسه اول بسته بندی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۱۱/٢٩

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم  مطالبی که در  جلسه اول بیان شد .لازماست مطب مطالعه و سوال و جواب طراحی و ارسال گردد . بسته بندی تک کالای کوچک هم در جلسه آینده همراه اورده شود . و یک صفه در باره مهربانی هم  فراموش نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

•در هر فعالیتی که یک طرف آن مخاطبی باشد که  قصد ما جلب نظر او باشد  آنچه را که قصد داریم  به وی ارائه کنیم   باید بتوانیم به بهترین شکل به او عرضه کنیم  یکی از  آشنا ترین  شکل ارائه سفره یا میز های پذیرایی است که کم و بیش بسته به مناسبت یا فراخور حال خود و میهمانانمان آن را گسترده ایم ویا بر سر آن  نشسته ایم  در  اینگونه موارد میزبان سعی میکند  به گونه ای  سفره و میزرا بیاراید که هم جلب توجه نماید و هم تحصین حاضران را نیز برانگیزاند و هر یک از میهمانان بتواند از آنچه برایش تدارک دیده استفاده نماید  این یک شیوه سنتی ارائه  است  اما تجربه جدیدی نیز اخیرا داشتم که  بیان آن نه تنها خالی از لطف نیست بلکه اشاره ای  خواهد بود  به موضوع ارائه یا همان بسته بندی  که بنظر من زیر مجموعه ارائه قرار دارد.
•سال 87 برای نماز عید فطر به مصلای  امام خمینی در تهران رفته بودم بعد از پایان نماز  کمی  داخل جمعیت جلو تر رفتم تا به تریبون نزدیکتر باشم  و در جای مناسب  نشستم بعد از پایان خطبه ها  خواستم بلند بشم و از مصلا خارج بشم  دیدم  کنارم انبوهی از دسته گل  است که زیر دست و پای  مردم قرار گرفته و هیچ کس هم به این گلها نگاه نمی کند و حتی  زیر پا نیز لگد مال هم میشد  دلم نیامد گلها را  در همین وضعیت رها کنم همه آنها را دسته کردم و در بقل خود گرفتم ایستادم و گلها را همراه با یک لبخند  به سمت کسانیکه باعجله میخواستند محل را  ترک کنند گرفتم در لحظاتی  نگذشت که  دستهای مشتاق برای دریافت گل به سوی من دراز شده بود و چیزی طول نکشید که  چیزی از گلها نماند  ، من بعد از این اتفاق به آنچه که گذشت فکر کردم که من چه کردم که چنین اتفاقی رخ داد  همان گل که هیچ کس به آن احمیت نمیداد را برداشتم و خودم شدم تابلویی برای ارائه آن پس اول آن را در معرض دید قرار دادم و بعد برای ارائه آن را به سوی کسانیکه از روبرو با من مواجه میشدند  میگرفتم  و بعد به آنها تعارف میکردم  و کار نهایی همراه تعارف کردن گل  لبخند هم میزدم  و با این کار نه تنها گلها ارزشمند شد و خواستار پیدا کرد بلکه نایاب هم شد چون درخواست برای دریافت ان  زیاد شد .
•همه ما قبل از آنکه دارای هر شغل و سمت باشیم و یا از دور دستی در تولید داشته باشیم ویا اینکه خود  در حلقه و چرخه تولید یک فراورده نقش آفرینی کنیم ، یک مصرف کننده  بوده و با رها و بارها  در معرض انتخاب کردن  اجناسی قرار گرفته ایم این تجربه را از زمان کودکی تا به امروز داشته ایم  و هرچه بر دامنه  علائق و تجربیاتمان اضافه می شود نوع نگاه و  انتخابمان نیز متفاوت تر از گذشته خواهدشد  . 
•اگر از یک کودک بخواهید  در هنگام خرید خود  اقدام به انتخاب کند  سه شاخصه اصلی میتواند به او در این انتخاب کمک کند
•1- نیاز وی
•2- رنگ مورد علاقه
•3- حجم کالا
•  و اگر این انتخاب با قدرت خرید وی  مرتبط باشد یعنی به او بگوئیم با این مبلغ میتوانی خرید کنی  انگاه کمیت نیز بعنوان چهارمین ملاک برای انتخاب مورد توجه او  قرار میگیرد  و مایل است با  مبلغی که پرداخت میکند مقدار بیشتری جنس دریافت کند و در واقع  به زبان ما  ارزانتر خرید کند . 
•این چهار عامل اصلی ترین عواملی است که در خرید  یک کالا تاثیر گذار است  و شاخصه های بعدی  که امروزه همه ما به ان توجه داریم در واقع بر این  فوندانسیون بنا گردیده  و ساختمان انتخاب مارا تا ارتفاع تجربیاتمان بلند کرده است .
•ساختمان انتخاب ما که شکل گرفته از طبقات و اتاقهای است که در هریک از آنها  نکات  خاصی مورد برسی قرار میگیرد  تا ما دستمان را به سوی  یک کالا دراز کرده و با رضایت مبلغ آن را پرداخت کنیم و آن را از آن خود سازیم  در بسیاری از موارد شکل ظاهر یا همان بسته بندی کالا است که جلوه گری میکند  این بسته بندی باید  در درجه اول پاسخگوی چهار و شاید همان سه شاخصه اصلی باشد تا مورد توجه و ارزیابی خرید قرار بگیرد 
•. آیا می شود از ظاهر یک  بسته بندی به چونان سوآلاتی پاسخ داد . و بعد از آن به فراخور نوع جنس به سوالات ریز تر خریدار جوابی مطلوب ارائه دهد .  مگر ما بعنوان یک خریدار چه انتظاری از  فروشنده یا تولید کننده کالا داریم جز این است که دوست داریم  عرضه کننده کالا ما را بجای خود  بگزارد و آنقدر به کیفیت کالا  در هنگام تولید توجه کرده باشد که خود نیز  مایل به استفاده از آن باشد و در واقع کیفیت ان مورد تائید تولید کننده باشد  ،  این حس تا جایی پیش میرود که گاهی پس از انتخاب اولیه برای اطمینان خاطر باز از فروشنده  این سوال را  می پرسیم ، فارغ از اینکه  هیچ فروشنده ای تمام اجناس فروشگاه خود را تجربه نکرده است اما باز این سوآل را از وی میکنیم که آیا این جنس دارای کیفیت خوبی است ؟   در صورتی که اگر   در بسته بندی یک کالا  به نیاز ها و سوالات  مصرف کننده اندیشیده شود  قادر است  به بسیاری از سوالات یک خریدار پاسخ دهد  و در انتخاب کالای مورد نظر به او کمک کرده و در نهایت به  فروش بیشتر کالا سرعت بیشتری ببخشد ،  
•نکاتی که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود تا دارای ویژه گی های مثبت در انتخاب باشد عبارتند از:
حجم:
•حجم بسته  بندی نسبت به آنچه که در  آن جای میگیرد  از اندازه مناسبی برخوردار باشد  اما در برخی موارد نیز حجم کم  نکته مثبتی نیست بلکه نقطه مقابل خواهد بود و آن زمانی است که کالا از  جمله و سایلی خواهد بود که بعنوان کادو  خریداری میشود و اغلب  مایل هستند کالای که برای هدیه برای آن هزینه میکنند  نسبت به مبلغ پرداختی از حجم قابل  توجه ی برخوردار باشد  برخوردار باشد  
•برخی از کالا ها باوجود هزینه و حجم کم به دلیل ایجاد ارزش افزون بر واقعیت کالا  لازم است در بسته بندی قرار بگیرد که به کالای  درون آن اعتبار بیشتری ببخشد مثل بسته های نرم افزاری که اغلب  جعبه ای تو خالی که  در برگیرنده تنها یک سی دی است . 
سهولت در انتقال :
• یکی از  نکات  محمی که هنگام خریداری کالا  برای خریدار  اهمیت دارد  این است که  برای انتقال آن با سختی و دشواری روبرو  نشود و برای خریدار سوال نباشد که چگونه ، و از کجا باید وسیله خریداری شده را به دست بگیرد  در گذشته به این  نکته خیلی کم توجه میشد و اقلب چون در کارخانه تولیدات بسته بندی میشد و توسط  گارگران و ماشین آلات باربری  جابجا میشد توجهی به حمل تک کالا صورت نمیگرفت اما امروزه حتی در بسته بندی های پوششی که کالا در یک کارتن قرار میگیرد محل های برای جای دست تعبیه شده  این نکات  باعث میشود خریدار  به این نکته توجه کند که تولید کننده  آنقدر  خود را در جایگاه خریدار دیده که به تمام مسائل او  ازجمله  چگونگی حمل  کالااندیشیده تا برای  او انتقال کالای خریداری شده سهل و آسان باشد .
سهولت در استفاده :
•خریدار باید بداند که تولید کننده  تا  قبل از صندق پراخت وجه کالا با اونیست بلکه دقدقه های  خریدار کالا را در هنگام مصرف نیز میداند  ،  چراکه برخی از بسته بندی ها ماننده بسته های حاوی مواد شوینده یا مواد خوراکی مورد استفاده در آشپزخانه تا زمانیکه به  اتمام نرسیده  در بسته بندی و ظرفی که ارائه شده قرار دارد و برای هر بار مصرف باید بطریقی محتویات آن خارج شود و دوباره درب آن بسته شود این  نکته میتواند در انتخاب مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار باشد  ، 
وزن کالا نیز عامل دیگری در  استفاده بهتر و مطلوب نظر مصرف کننده خواهدبود این اصل را در تمام  کالا ها میتوان  عمومیت داد  از کالاهای مصرفی گرفته تا کالا های لوکس را نیز  شامل میشود 
 
باز یافت  بسته بندی ها  پس از مصرف کالا علاوه بر  جنبه زیست محیطی میتواند رویکردی مثبت  برای مصرف کننده داشته باشد  و  بسته بندی کالای مصرف شده  برای  مصرف کننده کار بری دیگری نیز داشته باشد این نکته در  برخی ظروف مواد شوینده و  مواد خوارکی نیز دیده شده که  ظرف ارائه شده آنقدر کار بردی است که پس از  استفاده اصلی کالا مورد استفاده تهای دیگر نیز قرار میگیرد و  بسته بندی های اسباب بازی های کودکان  نیز میتواند از یک جنبه آموزشی و  سر گرم کننده نیز برخوردار باشد  تا  در باز یافت مجدد آن سود بیشتر  برای  خریدار حاصل شود 
رعایت نکات بهداشتی  مناسب و مرتبط با کالا در شکل و چگونگی  بسته بندی میتواند عامل دیگری در جذب اعتماد مخاطب باشد .  در ادامه مواردی که ذکر شد به  نکات دیگری نیز میتوان اشاره کرد  که اطلاعت  و تاثیرات بصری مورد نظر ما را در ذهن مخاطب بجای گذارد
 
  نظرات ()
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب