جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت چهارم

خلاصه نویسی : خانم صادقی

جلو گیری از تقلب وسواستفاده

جلو گیری از تقلب وفروش محصولی دیگر به جای محصول اصلی وخوشنام یکی از فواید بسته بندی است .وجود بسته بندیبه خودی خود حکایت از آن دارد که محتوی سالم و بدون دستکاری است.تقلب در دنیای بسته بندی به معنای جعل یا ایجاد تغییر در محتویات یک بسته است این پدیده با وجود پیشرفت های قابل توجه فن آوری های تولید وقوانین مختلف ملی وجهانی همچنان پدیده ای غیر قابل اجتناب است.اثرات زیانبار کالا های تقلبی در مورد فرآورده های بهداشتی آرایشی و به ویژه دارویی وپزشکی می تواند فاجعه بار وجبران ناپذیر باشد.به دو طریق میتوان از تقلب در تولید کالا ها جلو گیری کرد:

نخست به کار گیری ساختارها وروش هایی که تولید آن ها برای متقلبین دشوار یا ناشدنی باشد.

دوم استفاده از عناصری که دستکاری وتالش برای تقلب را آشکار ساخته وهر گونه اختلال را به سادگی قابل رویت نماید.استفاده از ساختار روش ها وموادی کهنیاز به سرمایه وفناوری بالا دارد یکی از بهترین عوامل در پیشگیری از جعت محصولات است.

هویت بخشی به کالا :

 در بازار های امروزی این وظیفه به عهده بسته بندی است که شناسایی کالا وچگونگی کمیت.کیفیت.نوع عملکرد ومیزان تشخص کالا را به بینندگان القا کند .این کارکرد که از مهم ترین وساسی ترین فواید بسته بندی است همان عملکرد هویت بخشی به کالا است که باید با توجه به ویژگی های کالا ومخاطب هدف دار وتعریف شده باشد.

اولین ارتباط مصرف کنندگان با هر کالا از طریق همین هویت تعریف شده در بسته بندی برقرار می گردد.هر چه هویت ارائه شده قوی تر و صحیح تر باشد این ارتباطنزدیک تر وپایدار تر خواهد بود .در نتیجه استقبال از کالا ومیزان فروش افزایش خواهد یافت.ارزش مادی یا بهای یک بسته به خودی خود پیام مهمی ارائه میکند و بر ارزش کالا ونوعی خاص از هویت و کیفیت دلالت داردومشخص میکند که چه کسی مصرف کننده کالاست.

نوع بسته بندی باید با ملاحظاتی انتخاب شود تا هزینه تولید آن معقول بوده و با ارزش مادی کالای بسته بندی شده تناسب داشته باشد.برای یک خراکی ساده نمی توان بسته ای تدارک دید که بهای تولید آن بسته به نحو آشکگاری از بهای محتویش بیشتر باشد. از طرفی محصولی گران قیمت مانند یک شیشه عطر اگر بسته معمولی و ارزان داشته باشد کم کیفیت به نظر خواهد آمد.

کالا هایی که جنبه ای از تفنن وسر گرمی دارندبه ویژه آن هایی که بیشتر برای هدیه خریداری میشوند باید بسته هایی داشته باشند که خود محتوی را گران تر از آنچه که هست نمایش دهند.

الگوی رفتار افراد مختلف برای انتخاب یکی از کالا های آشنا یا رفتن به سمت چیزی که تا کنون خریداری نمی کرده اند یکسان نیست.برخی از مردم بیشتر به گزینه های اقتصادی نظیر کمیت وقیمت کالا توجه دارند.گروهی بیشتر به ککیفیت یا ویژگی های منحصر به فرد اجناس می اندیشند و ربای عده ای خوشنامی کالا با به عبارتی مارک بیش از هر چیزی حئز اهمیت است.

طرح بسته بندی  باید با سن مصرف کننده اعم از پیر و جوان یا کودک  تنلسب داشته باشد به عنوان مثال در طراحی بسته بندی کالایی  برای کودکان می توان از طرح هایی با رنگ های خالص .تند وتهاجمی استفاده کرد .جنسیت مصرف نیز می تواند از عوامل تعیین کننده ی طرح بسته بندی باشد.طبیعی است که طراحی بسته بندی کالایی برای بانوان با طراحی بسته بندی دیگری برای آقایان متفاوت باشد.بسته ای با نقوش ظریف ولطیف با رنگ های روشن مانند صورتی خود به خود این استنباط را بوجود می آورد که آن محصول مخصوص استفاده خانم ها تولید وعرضه شده است.

اگر بسته بندی یک کالا نتواند آن را درست به مخاطبینش معرفی کند بی هویت وکم اثراست.

بسته بندی علاوه بر شناسایی کالا یا ایجاد حس اعتماد ولذت از خرید.باید کمک کند تا مخاطب وجه تمایز این کالا را با کالا های مشابه دریابد. ومتوجه شود در صورت از چه امکانات یا مزایایی برخوردار خواهد شد.

گاهی سعی طراح بر آن است که بین کالا های مختلف در ذهن بیننده نوعی ارتباط به وجود آورد .اغلب چنین ایده ای از طریق معرفی ونمایاندن شهرت و خوشنامی کالا های وابسته به هم ویا پدید آورنده ی آن ها صورت میپذیرد. استمرار در معرفی تولید کننده برای ایجاد هویت خاص کالا مردم را علاوه بر استفاده از کالای مورد نظر به استفاده از محصولات دیگر آن تولید کننده ترغیب میکند  .

طراحی با استفاده از هویت یکپارچه وتثبیت شده یا یونیفرم از پر طرفدارترین روش های طراحی در جهان تبلیغات و بازاریابی  است .در این روش کالا های  مختلف یک تولید کننده را مرتبط به هم معرفی کرده و از اعتبار شهرت و خوشنامی محصولات شناخته شده قبلی  به کالا های جدید ونو هور وام می دهند.

یکی دیگر از روش های واحد های  فروش برای جلب مشتری حتی در فروشگاهای نه چندان بزرگ استفاده از ساک های خرید با طرح ومشخصات یکسان است.این کار ن.وعی هویت یا اعتبار را برای اجناس یک فروشگاه به ارمغان میآورد .علاوه بر آن خریداران با به همراه داشتن این ساک ها ضمن تبلیغ برای فروشنده مشترین جدید وشهرت بیشتر را به همراه خواهند آورد .در واقع ساک یا کیسه های خرید افزون بر مصرف تبلیغی می توانند عامل ایجاد هویتی یکپارچه و اعتباری یگانه برای فروشگاه و محصولات خریداری شده از آن گردند.

هویت یکپارچه ممکن است نه برای محصولات یک تولید کننده یلکه برای پدید آورند گان مختلفی که در یک کشور یا منطقه ای خاص به تولید میپردازند شکل گیرد.به عبارت دیگر هویت تعریف شده برای محصولات علاوه بر آنکه به معرفی خود آن کالا ها میپردازد ممکن است در کنار آن هویت ملی یا منطقه ای خاص را نمایان سازد.در این باره نظریات متفاوتی وجود دارد.یک دیدگاه خواستار آن است که فرهنگ وهویت ملی در همه جا با حساسیت دنبال شود و بر حفظ واشاعه ی خصوصیات واصالت های ملی واعتقادی اصرار می ورزد .

اما گروهی دیگر بر آنند که با توجه به پدیده ی روز افزون جهانی شدن نیاز ها وسلایق مردم جهان تا حد زیادی به هم نزدیک شده واکنون با نوعی سلیقه وزیبایی شناسی مشترک در جهان روبرو هستیم آن ها اعتقاد دارندکه کاهش تفاوت در روش زندگی مردم جوامع مختلف وتاثیر رسانه های جمکعی در افکار عمومی سبب شده مردمی با فرهنگ ها خواستگا ها .موقعیت های متفاوت جغرافیایی اقتصادی واجتماعی نیاز های یکسان داشته باشند.

تمرکز بیش از حد بر هر دو دیدگاه حکایت از از خامی وسطحی نگری دارد .

تاکید برخصوصیات و هویت ملی یا محلی واستفاده از عناصر شناخته شده ملی ای سنتی زمانی لزوم پیدا می کند که خود محصول جنبه ای ملی یا سنتی داشته باشد.نمایش نوعی از هویت ملی یا محلی در اصالت ومرغوبیت محصولاتی چون شکلات سویسی یا زعفران وپسته ی ایرانی تاثیر گذار است .ای گز اصفهان به دلیل حسن شهرت باید با سنت های ارائه این کالا اتصال داشته باشد وتاکید بر هویت ملی یا محلی متواند در میزان استقبال از آن موثر باشد.

طراحان باید بتوانند توازن صحیحی میان استفاده از عناصر سنتی با رنگ وبوی ملی یا محلی واستفاده از روش های مدرن وجهانی طراحی ب رقرار کنند.و همراه با در نظر داشتن مسئولیت وتعهد هنری در حفظ واشاعه ارزش ها وسنت ها فراموش نکنند که هدف اصلی طراح بسته بندی فروش بهتر ونمایاندن صحیح محتوی به مخاطبین است.

 



لینک
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب