جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت هیجدهم

به نام خدا

 خلاصه نویس خانم :عسگری

چاپ و تولید بسته بندی

مراحل تولید بسته بندی بر حسب تفاوتهای محتویات آنها ,نیازهای محافظتی و بهداشتی ,شرایط حمل و نگهداری ,نوع مواد اولیه , ابعاد , شکل و اندازه ی آنها بسیار متفاوت است . بسیاری از مواقع به ویژه در ظروف شیشه ای و گاهی پلاستیکی , روند و مراحل تولید بسته بندی و ماشین آلات آن از سیر تولید محصول پر اهمیت تر است و بسیار دیده می شود که انگیزه ی خربد در مصرف کنندگان به سبب بسته بندی حاصل شده است نه خود کالا

 

مراحل و شیوه های چاپ

در بازار بسته بندی , افزون بر تولید کنندگان مواد اولیه و عملیات تکمیلی تولید ,دست اندرکاران امور چاپ هم حضور جدی دارندو تولید نهایی بسیاری از بسته ها به عهده ی آنها است .بسیاری از شرکتهای تولیدی , بسته هایشان را خود تولید و چاپ می کنند و همزمان با دیگر مراحل ساخت و تکمیل تولیدات خود , امور چاپ و لیبل را نیز دنبال می کنند .

این تولید کنندگان اغلب در قلمرو کالاهای پرمصرف و یا محصولاتی که بدون بسته بندی قابل حمل یا نگهداری نیستند , یافت می شوند از جمله فرآورده های غذایی و دارویی , اغلب محصولات بهداشتی و آرایشی , دخانبات و بسیاری از پاک کننده ها .

در مجموعه فعالیتهای یک چاپخانه کار چاپ بسته بندی از پیچیدگی ها و حساسیت های ویژه ایی برخوردار است . دقت در چاپ بسته بندی از لحاظ اندازه , رنگ , مواد مصرفی , مشاهبت کامل با اصل ونسخه های از پیش تر چاپ شده حائز اهمیت فراوان است .روند طولانی ومتنوع ایجاد یک اثر چاپی را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد :

مرحله ی اول پیش از چاپ , شامل طراحی و آماده سازی های لازم

مرحله دوم چاپهای مختلف و متعدد

مرحله سوم مرحله ی تکمیلی و نهای است

 

آماده سازی و پیش از چاپ

تشخیص و درک صحیح مشخصات اولیه و نهایی یک پروژه ی چاپی ,روش چاپی , تعیین ابعاد , تیراژ , تعداد رنگ , اندازه و نوع ترام , مواد اولیه و مشخص کردن نوع سطوح چاپی از قبیل انواع کاغذ و مقوا یا نوع سلوفان مصرفی , قبل از هر کاری اهمیت دارد .همچنین عوامل مختلف اجزای کامپیوتری طرح , لیتوگرافی , چاپ و مراحل تکمیلی پس از آن را باید از ابتدا معین کرد . انتخاب درست نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری , اسکن و دریافت تصاویر , رتوش و اصلاح عکس ها , تهیه و تنظیم مطالب , اجرای کامل و نهایی کردن طرح به صورت دیجیتال مجموعه کارهایی است که به اصطلاح طراحی نامیده می شود , نمونه گیری دقیق و نزدیک به کار چاپ شده ی نهایی و بررسی همه جانبه ی آنها و رفع نواقص احتمالی از دیگر کارهایی است که باید , قبل از چاپ و لیتو گرافی انجام شود .

به تبدیل سالم فایل به مصالح قابل چاپ چون فیلم و زینک , لیتوگرافی یا فتو لیتوگرافی می گویند , که از مهمترین بخش های پیش از چاپ است .

با تسخیر دنیای گرافیک و چاپ به وسیله ی کامپیوتر , تقریبا تمام مراحل قبل از چاپ با کمک کامپیوتر صورت می گیرد : کارهایی چون طراحی , اسکن تصاویر , رتوش و اصلاح آن ها , تنظیم و طراحی حروف , نمونه گیری , تهیه ی فیلم و زینک یا کلیشه و تیغ های لازم , حتی اخیرا" خود ماشین های چاپ هم به کامپیوتر متصل شده اند که یا کل فرآیند چاپ از کامپیوتر دستور و یا در تنظیم رنگ و کنترل ماشین کاربرد دارد

لیتوگرافی , کلیشه سازی , سیلندر سازی و شابلون سازی که جملگی مراحل آماده سازی برای روش های مختلف چاپ هستند از حالت دستی یا آنالوگ خارج شده به صورت نیمه دیجیتال درآمدند و امروزه به صورت تمام دیجیتال قابل انجام شده اند . سه دستگاه اصلی مراکز آماده سازی اسکنر , ایمیج ستر و پلیت ستر است . اسکنر تصاویر را وارد کامپیوتر می کند و پس از کار بر روی آن وتلفیق با نقوش و حروف با اتمام کار طراحی , به وسیله ی ایمیج ستر فیلم تهیه می شود . در چاپ افست که نیاز به داشتن پلیت یا زینک است می توان ایمیج ستر را حذف و به وسیله ی پلیت ستر مستقیم با روش کامپیوتر به پلیت زینک تهیه کرد هدف نهایی از مرحله ی پیش از چاپ , تولید پلیت یا فرم های چاپ جهت نصب در ماشین های چاپ و تکثیر است .

 

شیوه های مختلف چاپ

دومین مرحله از این روند طولانی وحساس چاپ کردن اثر است . تقریبا تمام کارهای چاپی به نحوی برش و تا می خورند و امروزه کمتر در بسته بندی , به ویژه برای کالاهای مصرفی , از کارهای تک رنگ استفاده می شود . چنین عواملی باعث می شود که مرحله ی چاپ هم به نوبه ی خود دارای مراحلی باشد.

تنوع در اندازه و مواد تولیدی و همچنین تفاوت در رنگ و کفیت , این نکته را آشکار می سازد که در چاپ آنها ارزشهای مختلف استفاده شده است . روشها یا شیوه های چاپ بسیار متنوع هستند و از منظرهای مختلف می توان آنها را تقسیم و بسته بندی کرد.

بر اساس یکی از جدیدترین دسته بندی ها روشها ی چاپی را می توان به دو گروه چاپ های تماسی و چاپهای غیرتماسی تقسیم کرد.

گروه چاپها ی تماسی : مجموعه ایی از سیستم های مختلف هستند که برای پدید آوردن تصاویر و حروف ,مرکب به وسیله ی یک واسطه , به روی سطح چاپی منتقل می گردد

این گروه خود به چهار روش عمده تقسیم می شود :

1_ چاپ صاف یا مسطح مانند چاپ افست با سنگی

2_ چاپ برجسته نظیر لترپرس و فلکسوگرافی

3_ چاپ گود مانند هلیوگراور و پدپرینت

4_ چاپ توری همچون سیلک اسکرین و استنسیل

چاپ مسطح یا صاف از متداول ترین شیوه های چاپ در بسته بندی و مطبوعات است , که گاهی لیتوگرافی و معمولا"به آن چاپ افست می گویند . افست یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین روشهای چاپ محسوب می شود این روش بر اساس ضدیت مرکب چرب با آب بنیان نهاده شده و در آن به کمک تغیراتی که نور در ترکیبات نقره ایجاد می کند , طرح بر روی فیلم و سپس زینک منتقل می شود و بعد از آن روی کاغذ می آید .طراحان گرافیک باید درباره ی ابعاد و نوع ماشین افستی که قرار است کار با آن چاپ شود شناخت و آگاهی کافی داشته باشند . فضای لازم را برای علامت های تنظیم رنگها و ضرورت های چاپ نظیر لب پنجه را در نظر بگیرند . همچنین طراحان در اسکن , طراحی و ذخیره ی فایل , کیفیت لازم را به کار بندند , اندازه ی ترام را با توجه به نوع مقوا یا سطح چاپی انتخاب کنند و در نظر داشته باشند آنچه در مونیتور دیده می شود دقیقا" روی کاغذ نخواهد آمد.

بیشترین کاربرد آن روی کاغذ و مقواست اما در مواردی روی انواع پلاستیک و فلز و حتی برروی پارچه هم از آن بهره می گیرند .در چاپ روی مقوا به ویژه مقواهای ضخیم جعبه ها اگر جهت راه الیاف در راستای تا نباشد محلهای تا شکسته و معیوب می شوند .

برای تولید آثار دقیق و نفیس و همین طور در تیراژهای نسبتا" کم برای کارهای با کفیت مقرون به صرفه است .

 

چاپ برجسته روشی بسیار قدیمی از چاپ است که هنوز اعتبار خود را حفظ کرده در این روش ابتدا یک کلیشه ی برجسته تولید وآن را به مرکب آغشته می کنند سپس سطح کلیشه ی برجسته , نظیر یک مهر , نقش را روی ماده چاپی منتقل می کند . همچنین این امکان وجود دارد که مجموعه ایی از تیغ و خط تا را در یک قالب گردهم آورده و با این روش روی مقوا فر ود آورند و از این طریق آن را به شکل دلخواه بریده , تبدیل به یک شئ حجم دار , مانند جعبه نمایند . انواع سطوح چاپی از کاغذ و مقواهای نسبتا" ضخیم گرفته تا ورق های پلاستیکی و فلزی را می توان با این روش چاپ کرد .

از مهمترین ماشین های چاپ برجسته لترپرس است که از قدیمی ترین ماشین های چاپی به شمار می رود .

حروف سربی اختراع گوتنبرگ هنوز هم در این ماشین ها کاربرد دارد . درمقایسه با چاپ افست , چاپ به این روش دقت عمل کمتری دارد بنابراین کاربرد آن محدود به چاپ تک رنگ حروف شده است . ماشین لترپرس برای چاپ سطوح با انعطاف پذیری کم و ضخیم , چاپ تیغ قالب , و برجسته کاری بی رقیب است . به همین سبب این شیوه درچاپ بسته بندی کاربرد فراوان یافته است . چاپ ماخی یک نوع چاپ لترپرس در اندازه و سرعت کمتر است . از این ماشین می توان برای چاپ و تیغ زنی روی سطوح کوچک و تیراژهای کم استفاده کرد .

 

چاپ گود روشی است که بر خلاف چاپ برجسته , نقش و حروف روی کلیشه حک شده است . نخست مرکب مایع , درون این تورفتگی ها قرار گرفته سپس به یک سطح دیگر مانند لاستیک , منتقل می شود و از روی لاستیک به سظح چاپی می آید .

از ماشین هایی که از این شیوه استفاده می کنند می توان هلیوگراور یا روتوگراور را نام برد که کیفیتی نزدیک به افست دارد و علاوه بر چاپ روی ورق , امکان چاپ روی رول کاغذ یا سلوفان و مشابه آنها را نیز داراست . بسیاری از بسته های انعطاف پذیر با این روش چاپ می شوند .

به دلیل گران بودن مراحل آماده سازی و سرعت بسیار زیاد , چاپ هلیوگراور , بیشتر برای تیراژهای بالا تناسب دارد و اغلب برای چاپهای رول استفاده می شود . بسیاری از جعبه ها و لفاف ها ی پر تیراژ , به این روش چاپ می شوند . چاپهای طلایی و نقره ایی بر روی مقوا , که در جذابیت بسته بندی ها می تواند نقش مهمی ایفا کند , با کیفیت و هزینه ی قابل قبول در این روش چاپ امکان پذیر است .

از دیگر روشهای چاپ گود , نامپو یا چاپ بالشتکی است است که یک لاستیک سیلکونی , مرکب را از روی کلیشه ی گود برداشته و بر روی سطح چاپی منتقل می کند . از این شیوه برای کارهای کوچک و کم تیراژ و چاپ روی انواع سطوح صاف , منحنی , محدب , و حتی کروی بهره می گیرند . بسته بندی یا سطح بسیاری از بطری ها یا ظروف پلاستیکی نظیر شامپو و کالاهای تفننی و هدیه ای چون اسباس بازی , لوازم آرایش , عطر و مانند آنها ,به این روش چاپ می شوند .

 

منبع : نگاهی به طراحی گرافیک ,کرمانی نژاد فرزان

 



لینک
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب