جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت چهاردهم

خلاصه نویسی خانم: زمانی

نگاهی به طراحی بسته بندی

 

 

 

 

-     نکات خاص در طراحی بسته بندی

-       بسته بندی مصرفی

-       بسته بندی توزیعی

-       بسته بندی صنعتی

-       بسته بندی کالا با سابقه ذهنی

-       بسته بندی کالاهای هدیه ای

-      نکات خاص درطراحی بسته بندی :

-    دنیای طراحی و صنعت بسته بندی کالا بسیار گسترده و وسیع است . در این صنعت بسته بندی های گوناگون بر اساس نوع کالا و مخاطبین متفاوت به وجود می آید . تمامی این بسته ها دارای اصول کم و بیش یکسان و کلی می باشند از جمله کوچک و سبک کردن بسته ، سهولت در حمل ونقل و انبار داری ، صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و ..... که همگی آنها از جمله اهداف طراحان است . اما این موارد را نمی توان به عنوان اصول همیشگی و غیر قابل تغییر در تمامی بسته بندی ها دانست . .در طراحی برخی از بسته بندی ها طراحان و تولید کنندگان نکاتی را در نظر می گیرند که با اصول کلی و عمومی ذکر شده بسیار متفاوت و حتی گاهی در تضاد کامل  میباشند . نکات خاص و متفاوت با این اصول کلی و پیش فرض ها چنان زیادند که ارائه ی قواعد کلی و غیر قابل تغییر برای طراحی بسته بندی غیر ممکن است .  

 بسته بندی های مصرفی ، توزیعی ، صنعتی :

از آنجایی که بسته بندی های مختلف برای مخاطبین متفاوتی تدارک دیده می شوند ، طراحان باید نوع کالا ومخاطبین کالا را شناسایی کنند . به طور کلی بسته بندی ها را نسبت به نوع مخاطب به سه گروه مصرفی ، توزیعی و صنعتی تقسیم می کنند . مسائل مختلف مربوط به حفظ محتوی ، حمل و انبار داری ، همچنین هویت بخشی مناسب ، ترغیب مصرف کننده به خرید و ... برای هر یک از این دسته ها متفاوت است .

 بسته بندی های مصرفی :

بسته بندی که کالای نهایی مستقیما بدست مصرف کننده می رسد بسته بندی مصرفی نام دارد . در بیشتر موارد ، ایجاد جذابیت ، هویت و انگیزه خرید به عهده بسته بندی مصرفی است همچنین بسته بندی نقش عمده محافظت از کالا را بر عهده دارد .در بسته بندی های مصرفی طراحی  جذاب بسته بندی و تدارک هوشمندانه آن می تواند مسیر موفقیت یک کالا را در بازار فروش هموار کند  . عمده کارهای  طراحی بسته بندی مربوط به بسته بندی های مصرفی است و سایر گروهها از سهم و اهمیت کمتری بر خوردارند . در بسته بندی های مصرفی نیز از یک قانون ثابت در طراحی پیروی نمی شود ..

بسته بندی توزیعی :

در این موارد تعدادی از بسته ها و کالاهای مصرفی را جهت محل یا نگهداری به صورت یکجا در یک بسته بندی بزرگتر قرار می دهند که این بسته ها را بسته های توزیعی ، واسطه ای یا جعبه مادر می نامند.

این بسته بندی ها وظیفه محا فظت های مختلف از محتوی ، حمل توزیع و انبار داری بسته های مصرفی را در تعداد مناسب بر عهده بر عهده دارند . مخاطب اصلی این بسته ها نه مصرف کننده نهایی ، بلکه عوامل توزیع و فروش ، فروشندگان عمده یا خرده فروشان هستند  . اکثر نکات مورد نظر در طراحی بسته بندی های مصرفی ، کم و بیش در بسته بندی های توزیعی نیز رعایت می شوند . با این تفاوت که قواعدی چون محافظت از محتوی در مقابل عوامل مختلف نقش مهمتری می یابد . همچنین اطلاعات روی این بسته ها با تاکید بیشتر اهداف توزیع را دنبال می کنندو بیش از اطلاع رسانی به مصرف کننده نهایی ، سعی درآسان کردن کار عوامل توزیع و فروش را دارند .

 بسته بندی صنعتی :

 برخی از کالاها به طور مستقیم بدست مصرف کننده ی نهایی نمی رسند یا به تنهایی قابل استفاده نیستند . نوعی بسته بندی که برای انتقال کالا از یک تولید کننده به تولید کننده دیگر در نظر گرفته می شود .، بسته بندی صنعتی نامیده می شود . از آنجایی که مصرف کننده نهایی با بسته بندی های صنعتی تماسی ندارد ، بیشتر رعایت گزینه های اقتصادی مانند : کم کردن دوریز مواد اولیه ، حفظ محتوی و ... مد نظر قرار می گیرد اطلاعات روی این بسته ها در حد توزیع و تشخیص صحیح کالا کفایت می کند . در این موارد نیازی به گنجاندن عناصر ترغیب کننده برای خریداران نهایی احساس نمی شود . معمولا چنین محصولاتی در انواع سبد ها ، صندوق های چوبی ، گونی ها ، کیسه های بزرگ و.... قرار می گیرند و فاقد هر گونه تزئینات هستند .

تفاوت طراحی سه گروه بسته بندی های مصرفی ، توزیعی و صنعتی را از این دیدگاه می توان بررسی کرد . به طور کلی بسته بندی دو نوع وظیفه  و عملکرد دارد : وظایف کاربردی و وظایف  ترغیبی . در کالاهای توزیعی و صنعتی ، جنبه ترغیبی بسته بندی ، نسبت به کالاهای مصرفی اهمیت کمتری دارد . در کالاهای مصرفی ، مانند کالاهای سوپر مارکتی و ارزان قیمت ،هر قدر رقابت در عرضه ی کالاها بیشتر باشد ، جنبه ترغیبی بسته ها بر وظایف کاربردی آنها ارجحیت پیدا می کند .

 بسته بندی کالا با سابقه ذهنی :

گاهی نیاز بازار امروز ایجاب می کند که بسته بندی یک محصول به صورت قدیمی و اولیه باقی بماند و فقط هر از چند گاهی تغییراتی یابد تا جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و در رقابت با سایر بسته ها مشتریان جدید را از دست ندهند. برخی از محصولات با بسته بندی مشخص خود در طول زمان مخاطبان خاصی پیدا کرده و در ذهن آنها جایگاه تثبیت شده ای یافته اند . تثبیت یک کالا و بسته بندی ان از طریق لوگو ، شکل یا ساختار ، رنگ ، جنسیت و حتی طراحی خاص در ذهن مردم ماندگار شده وآن را به یک برند تبدیل می کند . تغییر ذهنیت مخاطب نسبت به بسته بندی های شناخته شده با خطر از دست دادن مصرف کنندگان  روبه روست و . از این رو ارائه هر گونه طرح جدید حتی در موارد جزئی، نیازمند یک برنامه ریزی منظم ،دقیق و حساب شده است .

 کالاهای هدیه ای :

بعضی از کالا ها به جهت هدیه دادن به دیگران تهیه می شوند که غالبا این کالاها نوعی حالت تفننی و سر گرم کننده   دارند .

نکاتی که در طراحی بسته بندی کالاهای هدیه باید مورد توجه قرار بگیرد ، به شرح زیر می باشد :

-   در بسته بندی کالای مصرفی دورریز مواد و مصالح و استفاده ی کامل و بهینه از امکانات آن باید در نظر گرفته شود . حال آنکه در کالاهای هدیه ای ، به دلیل زیبایی و گیرایی فرم بسته ، اینگونه ملاحظات  قابل چشم پوشی است .

-   غالبا در طراحی بسته بندی ها سهولت در حمل و نقل ، به صورت تکی و گروهی ، مد نظر قرار می گیرد . ولی در مواردی از بسته بندی کالاهای هدیه ای ، می توان این مسئله را کم اهمیت دانست و برای هر چه خلاق تر عمل کردن ، شاید از فرم هایی که حتی به شکل غیر عادی ومعمایی هستند استفاده نمود . در واقع در این جا از سادگی بسته ، به نفع زیبایی آن صرف نظر می شود .

-   راحت بازو بسته شدن در اغلب بسته ها اهمیت دارد ، ولی در کالاهای هدیه ای و محصولاتی که جنبه سرگرمی دارند می توان از ترفند سخت باز شدن و تا حدی معمایی بودن برای ترغیب حس کنجکاوی بهره برد .

- در این بسته بندی ها ،  اغلب طراحان  از طرح های ساده استفاده می کنند و سعی دارند کیفیت و ارزش کالا رادر طراحی بسته بندی به نمایش بگذارند .

-   حجم اطلاعاتی که روی بسته بندی این محصولات قرار می گیرند ، بسیار کمتر از اجناس دیگر مثل کالاهای مصرفی است، زیرا دانستن قیمت و مشخصات پدید اورنده ان و مواردی از این دست ممکن است برای دریافت کننده چندان اهمیتی نداشته باشد و از طرفی خریدار نخواهد اینگونه اطلاعات به گیرنده هدیه منتقل شود .

-   در طراحی بسته بندی هدایا بزرگی و نمود لوگو برخلاف دیگر بسته ها ، چندان اهمیتی ندارد. زیرا در رقابت  شدید فروش سوپر مارکتی قرار نمی گیرد

 

 



لینک
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب