جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت سیزدهم

خلاصه نویس : خانم رنجبر

فصل هفتم

جنبه های موثر در طراحی بسته بندی

در پروژه طراحی بسته بندی انتخاب عناصر طراحی با توجه به ملاحضات تبلیغات و بازاریابی نیازها و سابقه ذهنی جامعه مصرف کننده و یا نکاتی پیرامون مسائل اقتصادی و مالی مانند میزان سرمایه گذاری و بازگشت سریع سرمایه صورت می پذیرد.

استفاده از تکنولوژی روز .توجه به عوامل فنی .رعایت نیازهای بازار .در نظر داشتن خواسته های منطقی سفارش دهندگان و نضریات کارشناسان بازاریابی و فروش.همراه با رعایت قوانین و ضوابط از نکاتی است که باید پیوسته در کنار هم مورد توجه هنرمندان و طراحان بسته بندی باشد.کار طراحی و برنامه ریزی برای تولید بسته بندی به صورت تیمی با تقسیم کار و هماهنگی کامل میان اجزای تیم انجام میپذیرد.تولید بسته بندی یک سیستم و نظام هماهنگ است.تیم طراحی شامل:سفارش دهنده و مشاوران او.شرکت های نظر سنجی.متخصصان بازاریابی.تبلیغات.کارشناسان حمل و نقل و انبارداری.آگاهان به قوانین و ضوابط.طراح یا طراحان بسته بندی.تصویر سازان.عکاسان صنعتی.متخصصین طراحی حروف.کارشناسان اجرای کامپیوتری.لیتوگراف ها.متخصصین چاپ.عوامل فنی و کارشناسان تولید کالا و تکنولوژی بسته بندی.متخصصین مواد و مصالح و گروه های دیگر مرتبط با این صنعت باشند

 

دانش فنی و تکنولوژی

داشتن طرحی زیبا و موثر و به کارگیری مواد و تکنولوژی عالی در موفقیت هر بسته بندی بسیار موثر است.اما عواملی که ایجاد زیبایی و خلاقیت میکند نباید چنان هزینه ی تمام شده ی تولید بسته بندی را بالا ببرد.بهترین طراحی برای بسته بندی ان است که ضمن در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی تا حد امکان جذابیت و خوشایندی بسته بندی را بالا ببرد و هزینه تمام شده آن را کاهش بدهد.

برای هر بسته در بازار پر رقابت امروزی نکته ای کلیدی است که نه فقط با طرح و رنگ بلکه با مواد و تکنیک های ساخت هم ارتباط دارد.مواد بکار رفته در یک بسته بندی از مهم ترین ابزارهای هویت بخشی به کالا و ایجاد گیرایی و زیبایی است و نقش تعیین کننده ای در مسائل  اقتصادی و هزینه های تمام شده ی هر بسته بندی دارد.

برای تولید یک بسته بندی یک کالای خاص ممکن است بتوان از مواد گوناگونی مانند مقوا-فلز-شیشه یا انواع پلاستیک و فیلم ها بهره گرفت.

چاپ بخش مهمی از روند تولید بسته بندی است و در برخی بسته ها نضیر جعبه های مقوایی قسمت عمده ی این روند را تشکیل می دهد.بسیاری ار کارخانه هایی که تولیدات انبوه و خط تولید بزرگی دارند در بخش پایانی این خط قسمتی را برای ساخت  و چاپ بسته بندی هایشان مورد نظر گرفته اند.

نوع بسته بندی باید به گونه ای انتخاب شود که تا هینه تولید آن معقول بوده و با ارزش های مادی کالای بسته بندی شده تناسب داشته باشد.

 

دانستن نیازهای بازار

نیازهای روانی بازار فروش می توانند به اندازه ی نوآوری ها وجنبه های خلاق هنری و زیبایی شناسانه یک اثر را مورد توجه قرار دهند.

داشتن تحلیل صحیح و دانش کافی از تغییر رفتار خریداران سبک های منطقه ای یا جهانی طراحی که در هنرهای کاربردی و به تبع آن بسته بندی ها با سرعت می ایند و میروند روش های جلب نظر مخاطبین و مانند آنها همه و همه در طراحی یک بسته بندی و تصاحب سهم بیشتری از بازار موثرند.

در یک پروژه موفق طراحی تیم تولید کننده ی بسته بندی قبل از هرچیز باید کارهای رقبا یا تولید کنندگان  مشابه و رفتارهای جامعه مخاطبین خود را در بازار خرید زیر نظر بگیرند.

در دنیای تجارت امروز یکی از عوامل مهم در موفقیت و کسب بازارهای گسترده برای فروش اطلاع دقیق از ابتکارات و کشف روش های رقبا و فروشندگان کالاهای مشابه در جلب مشتری است.

درک صحیح از فعالیت های دیگران به طراحان بسته بندی کمک می کند تا در جو و فضای روز قرار گرفته ضمن رعایت نکات هنری به خلق آثار جدید . قابل توجه بپردازند.

درک روش های رقبا در طراحی و ارئه بسته بندی همراه با ابتکارات تازه به ایجاد بسته های کارامد و زیبا منجر خواهد شد.

در کنار نو آوری ها و طراحی هنرمندانه و خلاق بسته بندی نیازهای بازار که از نتایج نظرسنجی های علمی و توصیه های مشاوران فنی به دست می آید و استفاده از تجارب رقبا و سفارش دهندگان همواره باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

همواره به تحقیقات زیادی در زمین ی طراحی بسته بندی نیاز است و هیچ گاه طرحی را بدون تحقیق نباید روانه بازار کرد.

 

تبلیغات و بازاریابی هدف دار

در رقابت تنگاتنگ بازار امروزی  بدون تبلیغات توسعه بازار فروش و موفقیت کالا غیر ممکن به نظر میرسد.اکنون بسته بندی خود مهمترین آگهی و موثرترین ابزار برای تبلیغ هر کالاست.صرف کردن هزینه تبلیغات در طراحی و بهبود بسته بندی روشی ایت که ارتباط سریع تر و مطمئن تری با مصرف کنندگان برقرار میسازد.امروزه معرفی و تبلیغ کالا یا خدمات در همان محلی که خرید صورت میگیرد که با عنوان تبلیغات در نقطه خرید یا pop  نامیده میشود.

در بسیاری از موارد بهترین روش برای معرفی و تبلیغ یک کالا و ماندگاری آن در ذهن خریداران نشان دادن بسته کالاست و بسته بندی خود بهترین عنصر تبلیغی است.

در روند علمی بازاریابی یا پروسه ی مارکتینگ پدید آورند ی کالا فقط یه برنامه ریزی برای تولید خود آن کالا نمی پردازد

بلکه همزمان به نکان مختلفی در روند تولید و فروش توجه میکند.

امروزه برای تولید یک محصول از پیش باید اهدافی را تعیین کرد.

درک طراحان و برنامه ریزان بسته بندی از بازار هدف دارای حساسیت زیادی است.

در دنیای بازار یابی هدف دار بخش عمده ای از فعالیت مربوط به تولید یک کالا را تبلیغات مربوط به آن کالا به خود اختصاص میدهد.اگر به مجموعه ی تولید.توزیع.بسته بندی و تبلیغات مربوط با هم غکر شده باشند بسیار ی از موارد مهم تبلیغاتی در بسته بندی کالا به صورتی آشکار مطرح میگردد.اگر در تبلیغات یک کالا از شعار تبلیغاتی مناسبی بهره ببریم اما چنین امری در بسته بندی به چشم نخورد ذکز این شهار در تبلیغات ضعیف به نظر می اید و حتی ممکن است این ضعف باعث شود که بهره مطلوب به دست نیاید.

در رقابت فشرده بازار پیام تولید کننده باید به صورت واضح  و کامل برای مصرف کننده و خریدار ارسال شود.تبلیغات میتواند با ارسال این پیام جاذبه ی مورد نظر را برای خریدار ایجاد کند.و بسته بندی خود به مثابه بهترین روش تبلیغی است.

اگر بسته بندی در تبلیغی موثر نمایش داده شود مخاطب در هنگام خرید به سرعت آن کالای را از میان کالاهای مشابه تشخیص داده و بی درنگ آن را از میان کالاهای دیگر برمیگزیند.

هنر و صنعت تلیغات در سه بخش و دوره زمانی برای هر کالا ایفای نقش میکند.اولین بخش از سه دوره تبلیغی دوران معرفی است که خود شامل سه گروه از محصولات میشود.اول:کالاهایی که در نوع خود برای اولین باربه عنوان تولید جدید و اختراع  نوین به بازار عرضه میشوند. دوم: کالاهایی که پیش از این هم وجود داشته اند اما بهینه و کامل شده اند و گروه سوم کالاهایی که با وجود کالاهای مشابه برای اولین بار وارد بازار میشوند.در این دوره از تبلیغات یعنی دوران معرفی تمام سعی مبلغین باید در راستای شناساندن کالا ویژگی های آن و لزوم خرید یا ترجیح دادن این کالا به کالاهای مشابه باشد.

پس از روره رقابت دوره حفاظت آغاز میشود.تبلیغات در این زمان بیشتر نقش حفاظت و نگه داری سهم بازار برای تولید کنندگان و تضعیف انگیزه ی رقبا برای پیشروی در بازار را بر عهده دارد.

انواع روش های تبلیغاتی: 1-تبلیغاتی که تحریک کننده هیجان آور و دارای پیام متقاعد کننده است. 2- تبلیغاتی که بیشتر مضمون اطلاع رسانی دارد.

 

رعیت قوانین و ضوابط

سطح انتظارات خریداران به طور روز افزون از کالاهای مصرفی افزایش یافته و با بالا رفتن قدرت خرید آنها انبوهی از کالاهای گوناگون در اختیارشان قرار گرفته است. در رقابت جهانی کیفیت در کنار قیمت در راس عوامل دیگر قرار دارد و رضایت مصرف کنندگان را بیش از هر چیز با تولید کالاهای مرغوب میتوان جلب کرد.یکی از مهمترین ابزارهای حفظ کیفیت و کارایی محصولات بسته بندی آنهاست. استفاده ار محصولات فاسد و غیر بهداشتی تلفات جانی و خسارات مالی اسفباری درپی دارد. آثار منفی روانی  بوجود آمده ممکن است تا مدت ها مصرف کنندگان را از خرید و استفاده از آن کالا و حتی محصولات همانند آن برحذر دارد.رعایت مقررات بهداشتی در تولید و بسته بندی فرآورده های غذایی و بهداشتی آرایشی .دارویی پزشکی از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردارا ست. علاوه بر رعایت نکات بهداشتی کیفیت کالاها نیز مورد توجه قانون گذاران است.رعایت استاندارد های بین المللی برای گروهی از کالاها و بسته بندی های آنها اجباری شده است. در بسیاری از موارد خود بسته بندی جزو الزامات قانونی است و گاهی قوانین و قواعد تمام جزئیات یک بسته را از مواد تشکیل دهنده تا ساختار و اطلاعات روی آن را معین میکند.

طراخان و سازندگان بسته بندی قبل از اتمام پروژه ی طراحی خود باید شزایط و ضوابط بهداشتی و استاندارد کالا و همچنین مقررات بهداشتی و استاندارد بسته بندی ان را اطلاع کامل حاصل کرده و مطمئن شوند طرح انها چه از لحاظ مواد و مصالح  چه از نظر روند و شیوه ی تولید بسته بندی حائز کیفیت لازم و شرایط مطرح شده در مقررات بهداشتی و استاندارد ملی و حتی بین المللی باشد.



لینک
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب