جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت یازدهم

بسم الله

طرح و تصویر

خلاصه نویسی خانم : علوی زاده

طرح،نقش و یا عکس روی بسته بندی از عوامل مهم طراحی هستند.تمام عوامل موثر در طراحی،مانند خطوط،نقوش،تصاویر اعم از عکس و یا تصویر سازی و سبک طراحی به طور مجزا ودر کنار هم ،در ساختن بسته بندی ها موثرند.یک بسته بندی به سبک سنتی با بسته ای دیگراز همان کالا با سبک مدرن  هویت های مجزایی دارند از عوامل مهم پیام رسانی به مصرف کننده طرح با هویت و معنی داری که هماهنگ با هویت تعریف شده ی کالا و انتخاب صحیح عناصر و سبک طراحی است.خریداران در پی بسته هایی هستند که کالا ی مورد نظرشان را به خوبی نشان دهد و آنان را از نوع،شکل و کارایی دقییق محصول مطلع سازد.استفاده از طرحهای مختلف ،عکس یا انواع شیوه های تصویر سازی روش هایی برای نمایاندن مشتری است.مهرت های ابتدایی طراحی گرافیک ،استفاده نقش مایه ها ،سطوح ،خطوط و علائم در رنگ ها و فرم های مختلف و تشخیص صحیح تعادل ،تناسب و بیان عناصر در کنار هم در شکل گیری در شکل گیری طرح روی بسته کاربرد دارند .

از خطوط می توان احساس های متفاوتی ایجاد کرد ،خط افقی آرامش،خط مورب سرزندگی،خط عمودی وقار ،و منحنی ها فریبندگی را القا می کنند.سطوح نیز مانند خط ها بیان های گونگونی دارند.مربع سکون ،وثلث تحرک و تهاجم ،و دایره حسی روحانی و سبک را تداعی می کند.در بسته بندی خوراکی ها و مواد غذایی ،عکس طبیعی کالا بیش از یک طرح تصویر سازی شده نظر خریداران را جلب می کند،واگر خود محتوی از درون بسته دیده شود ،میزان اعتماد و رضایت آن ها کامل می شود.

با خطوط و سطوح ساده ،طرح های قابل توجهی می توان خلق کرد اما استفاده از عکس بیشتر مورد استقبال طراحان و سازندگان بسته بندی قرار می گیرد.عکس به مخاطب کمک می کند تا کالای مورد نظرش را به دقت شناسایی کرده و کاربرد آن را بهتر درک کند.

تهیه ی عکس مطلوب یه یک تصویر سازی حرفه ای و یا خلق نقوش و عناصر تزیینی و هنری ، بخشی از روند طراحی و تولید بسته بندی است که خود متخصصان ویژهای می طللبد.تصیر سازان حرفه ای یا عکاسان صنعتی از اعضای یک تیم بسته بندی به شمار می آیند،این در این دو حرفه با استفاده از ابزارهای و تکنیک های مختلف ،به هرچه بهتر نمایش دادن کالا و یا موارد استفاده ی آن می پردازد.

 

 

ترکیب بندی

 

پس از انتخاب  عناصری مانند فرم و ساختار ،رنگ و بافت ،لوگو ،شعار تبلیغاتی ،تصاویر و نقوش و عناصری از این دست ،مهمترین مسئله طراحان این است که چگونه این عناصر را در کنار هم قرار دهند وبا هم در آمیزند تا ضمن ایجاد زیبایی ،هویت مطلوبی که کالا در نظر گرفته شده به بینندگان القا گردد. دقت نظر طراح وتجربه او و تیمش نقش تعیین کننده ای در ترکیب بندی متناسب و میزان تاثیر مخاطب دارد.تاثیر حجم و فرم ،جنسیت و بازتاب نور و حتی فاصله و مکان دید خریدار ،ترکیب بندی در طراحی بسته بندی را از سار کارهای گرافیکی متفاوت می کند.در طراحی سه بعدی بسته بندی ،ترکیب عناصر و اجزا را  باید یکبار در هر وجه جداگانه بررسی و تنظیم کرد ،سپس با در نظر گرفتن وجوهی از بسته که کنار هم دیده می شوند ،دوباره آن ها را بررسی کرد .اگر در یک کار از خطوط مورب ،عناصر زیاد ورنگ های تند و تصاویر واضح و پر کنتراست استفاده شود از یک ترکیب فعال و تهاجمی برخورداریم که بیننده را به توجه وا می دارد واگر از خطوط موازی افقی ،استفاده شود رنگ های ملایم و هماهنگ ،فضای خالی استفاده شود یک ترکیب آرام ایستا شکل گرفته که نوعی آرامش و اطمینان در مخاطب ایجاد خواهد کرد.اغلب کالاهای سوپر مارکتی مثل اغلب مواد شوینده به دلیل رقابت شدید با کالاهای مشابه نیازمند ترکیب بندی تهاجمی هستند که به صورت پویا نظر خریداران را جلب می کند و در عوض کالاهای هدیه ای و آرایشی که اعتماد به محصول و تولید کننده حرف اول را می زند ، می توان از ترکیب بندی متوازن و آرام استفاده کرد. غیر از ترکیب بندی عناصر در یک بسته واحد ،باید به ترکیب بسته ها در کنار هم نحوه قرار گیری آنها در قفسه فروشگاه نیز توجه کرد. گاهی قرار گرفتن تعداد زیادی از یک بسته در کنار هم ،در حالت های مختلف جلوه های بصری جالبی به وجود می آورد.

 

هدایت چشم

در ترکیب بندی یک اثر گرافیکی ،بسیار اهمیت دارد که بدانیم کدام عناصر موجب جلب نظر خریدار در رقابت با بسته های ذیگر خواهد شد.و کالا چگونه بازشناسایی می شود .کیفیت و کمیت کالا از چه طریق درک می شود .یا کدام یک از عناصر در تصمیم گیری خریدار برای انتخاب کالا نقش بیشتری دارد و چه چیزی در بسته موجب جلب مخاطب و احساس رضایت آن ها می شود.پاسخ دادن به این سوال ها به ما کمک می کند تا یک ترکیب موثر به وجود آوریم.این اثر به وسیله هدایت چشم بر روی عناصر ترکیب شده در کنار هم و ترتیب توجه به آنها شکل می گیرد  بدون هدایت هوشمندانه ،کار ناقص و کم تاثیر خواهد بود .

در گام نخست ،طراحان بسته بندی بهتر بدانند که این بسته بیشتر در چه فروشگاهی ،در کجای قفسه قرار دارد و تحت چه شرایطی در معرض دید مخاطبین قرار دارد /ما باید بدانیم بسته طراحی شده در چه شرایطی و توسط چه کسانی دیده می شود  سعی کنیم دید این افراد را برای توجه به بخش ها و عناصر روی بسته کنترل و هدایت کنیم.فرم و طرح بسته ،لوگو و نوشته ها ی دیگر از قبیل شعار تبلیغاتی ،رنگ ،بافت ،جنسیت ،و عواملی مانند خطوط ،نقوش ،عکس ،تصویر سازی و ده ها مورد مشابه دیگر ،هر یک در شکل گیری طراحی بسته بندی اهمیت خاص خود را ذارداما در هر بسته ،عناصری نظیر لو گو،فرم یا رنگ وجود دارند که بلافاصله دیده و درک میشوند.بخش های دیگر در نگاه بعدی دیده می شوند.

ترتیب و توالی مطرح شدن اجزای طراحی بسته بندی ،یکی پس از دیگری و شدت مطرح شدن هر کدام از آنها نسبت به یک دیگر  یا همان هدایت چشم ،از جمله نکات مهم در طراحی بسته بندی و ترکیب بندی عناصر در یکدیگراست.توجه مخاطب بیش از هر چیز در گرو عنصری است که قبل از همه دیده می شود .در بسیاری از موارد طراح توسط عواملی چون  نوشته های روی بسته و طرز قرار گیری آنها نظر بینندگان را جلب می کند ، بنابراین لوگو باید به صورت خوانا با تشخیص کامل و در رویت کافی قرار گیرد.پس از لوگو اغلب فرم و گاهی ساختار بسته بندی و بیشتر رنگ ،عامل درجه یک برای تشخیص و جلب توجه به کالاست.

طراح یا تیم طراحان در بارهی اهمیت و تاثیر عناصر مختلف تصمیماتی می گیرند و نحوه مسیر هدایت چشم بیننده را تعیین می کنند .این کار باید با راهنمایی  مشاوران و همکاری تصویر سازان و عکاسان اتخاذ شود .

 

 منبع:

    نگاهی  به طراحی گرافیک ،کرمانی نژاد فرزان

 

 



لینک
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب