جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت هشتم

خلاصه نویس خانم: طالبي

ابعاد بسته بندی

-    ابعاد یا اندازه های بسته بندی ممکن است به صورت مجازی و حسی ، غیر از آنچه که در حقیقت هست ، دیده شود . به عنوان مثال رنگ های روشن در بزرگتر جلوه دادن بسته بندی بسیار مؤثر است عناصری نظیری خطوط موازی هم می تواند به این حس کمک کند .

-    در برخی کالاهای مصرفی با وجود آنکه محصول مقدار مشخصی از آنجایی که قرار است احساس وفور و فراوانی در خریدار ایجاد شود ، طرح از اندازه های بزرگتری استفاده می کند تا مقدار کالا بیشتر به نظر آید . گاهی هم در بسته بندی کالاهایی که برای تبلیغات و مصرفی آن ها به فضای بیشتری نیاز هست از اندازه های بزرگتر استفاده می شود .

 

ساختار :

ساختار نحوه رسیدن به فرم حجم دار و سه بعدی است . به عبارت دیگر یک فرم مشخص را می توان به روش های مختلفی به دست آورد . این روش های متفاوت از ساختار و نحوه شکل گرفتن و سه بعدی شدن یک ورق تحت نشأت می گیرد .

-    مصرف کنندگان از دیدن محصولاتی که درون جعبه ارائه شده باشد یا در پاکت  یا تیوپ ، برداشت های متفاوتی دارند . بعضی از ساختارهای همواره برای گروهی خاص از محصولات به کار رفته اند و از این رو خاطرات دلبستگی ها و ارزش های خاص را القا می کند از قبیل پاکت های سیگار یا قوطی های کبریت .

-    همچنین یک ساختتار خوب باید مانع فساد یا ضربه پذیری کالا شود و در حمل یا قرار گرفتن در کارتن صادر و یا انبار عملکرد مطلوبی داشته باشد. بهتر است ساختار بسته بندی طوری باشد که به آسانی باز و بسته شود و فضای کافی را جهت پیام رسانی در اختیار گذارد .

-    انتخاب ساختار بسته بندی به جنس مواد سازنده آن بسیار وابسته است . در طراحی یا انتخاب یک ساختار مقوایی همانند بسته های دیگر باید مانع از فساد یا ضربه پذیری کالا شود و عملکرد مطلوب آن هنگام حمل با قرار گرفتن در کارتن صادر یا انبار باید مدنظر باشد . از این رو به عوامل مختلفی از قبیل کیفیت و ضخامت مقوا یا کارتن، خصوصیات محتوی یا تأثیر پذیری از عوامل خارجی و ماننده آن ها باید توجه کرد.

-       در یک تقسیم بندی کلی ساختارهای مختلف بسته بندی را می توان به دو بخش انعطاف پذیر یا نرم و غیر انعطاف پذیر یا سخت تقسیم کرد .

-    بسته بندی های انعطاف پذیر یا نرم سهم بزرگی از صنایع بسته بندی به ویژه مواد غذایی را به خود اختصاص داده اند و به دلیل مزایای چون سادگی ، ارزانی و زیبایی مورد توجه قرار می گیرند . از ساختارهای انعطاف پذیر کمتر برای محصولاتی که خود ، فرم سخت و غیر انعطاف دارند استفاده می شود .

-    در یک تقسیم بندی کلی ساختارهای مختلف بسته بندی ها را می توان به دو بخش انعطاف پذیر یا نرم و غیر انعطاف پذیر یا سخت تقسیم کرد . برای هر بسته با توجه به اهداف تولید و نیاز و نظر خریداران ، عوامل فروش و توزیع و در نظر گرفتن مسائل فنی و زیبایی شناساند باید ساختارهای را از میان زیر مجموعه های این دو گروه برگزید .

-    گروهی مهمی از بسته بندی های چند لایه و بخش با اهمیتی از بسته بندی های صنایع غذایی کیسه ها یا بسته های اسپتیک یا استریل شده هستند که به آن ها کیسه های پاک یا سترون هم گفته می شود . این بسته ها که از چند لایه مقوا ، پلاستیک و فویل ساخته شده اند . پس از گندزدای اغلب برای مایعات خوراکی استریل شده ، استفاده می شود .

-    کیسه ها یا ساک های خرید کاغذی یکی از عرصه های داغ طراحی گرافیک است . کیسه های خرید با دیواره های صافی که در حالت پویا خالی دارند . مانند یک آگهی تبلیغاتی متحرک در دست خریداران عمل می کنند و بسیار مورد توجه فروشندگان بوده اند .

شاید بیشترین تنوع ساختار را در بسته بندی های پلاستیکی و پلیمری بتوان دید ، این تنوع به دلیل شکل پذیری عالی و ویژگی های مطلوبی چون ارزانی ، سبکی ، مقاومت در برابر ضربه و فشار ، عایق بودن در مقابل رطوبت و دما ، ده ها خصوصیت و مزایای دیگر به وجود آمده است .

ساختار بسته های سخت پلاستیکی ، بسیار گوناگون و متفاوتند . می توان آن ها را به انواع ظروف مختلف کوچک و بزرگ ، بشکه ها ، تیوپ ها ، سینی ها ، بطری ها ، جارها و جعبه ها تقسیم کرد .

-    بسیاری از ساختارها ، ترکیبی از دو یا چند لایه از مواد مختلف است . مانند بسته بندی کارتی که از دو یا چند لایه مواد مختلف به دست می آید و اغلب یک ورق مقوایی و یک ورق پلاستیکی شکل پذیر است .

و دیگر بسته های چند لایه یا تیوپ های جدید است که از پلاستیک همراه با فلز ساخته شده اند . در بعضی از جعبه ها یا پاکت ها قسمتی جدا شده تا محتویات درون بسته مستقیماً دیده شود . اغلب این پنجره با فیلم های شفاف یا سلوفان پوشیده می شود .

لیبل ها یا برچسب ها بخش مهمی از صفت بسته بندی را تشکیل می دهند . به منظور آنکه مخاطبین از نزدیک با آنچه درون بسته هاست آشنا شوند و به کمیت و کیفیت آن وقوف یابند .

لیبل ها از موادی با قابلیت چاپ پذیری عالی تولید می شوند علاوه بر نقشی که در اطلاع رسانی دارند توانمندی بالایی در ایجاد جذابیت و زیبایی به عهده می گیرند .

 

 

 

 

 



لینک
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب