جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت ششم

خلاصه نويس خانم :لهراسبي

تامين منافع عمومي

صنعت و هنر بسته‌بندي يکي از مهمترين دستاوردهاي جامعه‌ي بشري است. با وجود بسته‌بندي، محافظت و حمل توليدات و همچنين استفاده از آن‌ها ساده‌تر و ارزان‌تر شده است. موجب صرفه‌جويي در مصرف مواد اوليه و انرژي شده و منافع عمومي را بهتر تامين کرده است و ضايعات را کاهش داده و هزينه‌هاي توليد را کم کرده و نهايتاً با ارزان شدن توليدات به کل جامعه خدمت مي‌کند.

بسته‌هاي اطلاعات کاملي را در مورد محتويات خود به خريداران و مصرف‌کنندگان ارائه مي‌دهند.

از طريق حال و هواي کلي بسته‌ها، که به وسيله‌ي طرح، رنگ، نقوش، تصاوير و مانند آن‌ها به طور ضمني احساس مي‌گردد.

بسته‌بندي به سبب داشتن عملکرد‌ها و فوايد گوناگون و با ايجاد انگيزه براي خريد، موجب کاهش هزينه‌ها و رونق بازار مي‌شود و از اين طريق به حفظ و ارتقاء منافع جامعه کمک مي‌کند.

چنانچه بسته‌بندي وجود نداشت، بخش عمده‌اي از محصولات فاسد و خراب شده و به زباله تبديل مي‌شدند. کاهش زباله‌هاي شهري و صنعتي و بازيافت بهتر آن‌ها از ديگر مزاياي صنعت بسته‌بندي است.

حفظ منافع خريدار و فروشنده

در گذشته رابطه‌ي خريدار و فروشنده بر مبناي برنده شدن يک طرف و بازنده شدن طرف ديگر شکل مي‌گرفت.

روابط نوين چه در سطح کوچک وچه در سطح کلان، از رابطه‌ي برد- باخت، به رابطه‌ي برد- برد، ارتفاء پيدا کرده است.

در جهان امروز منافع خريدار و فروشنده، يا به عبارتي مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان، از بسياري جهات مشترک بوده يا تا حد زيادي به هم نزديک شده است.

کاهش قيمت، موجب افزايش فروش مي‌شود و افزايش فروش، افزايش توليد و در نتيجه کاهش هزينه‌هاي توليد را در پي خواهد داشت. بنابراين در يک اقتصاد پويا و بازاري پر رونق و منطقي، هر عملي که موجب کاهش هزينه‌هاي توليد يا افزايش فروش گردد، مستقيماً‌با منافع کل جامعه در تماس است.

مهم‌ترين فوايد بسته‌بندي، حفظ منافع توليد کنندگان و مصرف‌کنندگان به صورت توأم است. از طريق حفاظت از محتوي و کاهش هزينه‌هاي توليد، حمل،‌نگهداري، توزيع و فروش از قيمت تمام شده‌ي محصول کاسته و همچنين با ايجاد انگيزه‌هاي خريد، موجب افزايش فروش و در نتيجه کاهش قيمت ها و ارتقاء منافع مشترک خريدار و فروشنده خواهد شد.

يک بسته‌بندي کارآمد و هنرمندانه، موجب جلب توجه و اطمينان مصرف‌کنندگان شده و از اين طريق در افزايش فروش کالا و رونق اقتصادي تأثير قابل ملاحظه‌اي خواهد داشت.

کالايي بسته‌بندي نداشته باشد، ممکن است در ميان انبوه کالاهاي فله‌اي به چشم خريداران نيايد.

مثال در يک بازار سنتي که انواع ادويه به صورت فله و فاقد بسته‌بندي و هر گونه اطلاعات مکتوب به فروش مي‌رسد، نه تنها ممکن است اين محصولات، از ديد خريدار واقعي دور بماند و کسي به آن‌ها توجه نکند يا در نيابد که آن محصولات چه هستند، بلکه خريداران از دانستن اطلاعات اوليه‌ي که حق اوست، نيز محروم مي‌ماند.

اجناس فاقد بسته‌بندي ممکن است فاقد جذابيت و خوش‌آيندي لازم باشند و کسي را به خريد ترغيب نکنند و از آن گذشته، اطلاعاتي در‌باره‌ي توليد کننده و تضمين کننده‌ي سلامت آن، درجه‌بندي کيفيت محصول، روش مصرف، هشدار‌ها و نکاتي که بايد در نظر داشت، طريقه‌ي فرآوري و مواد تشکيل‌دهنده‌ي آن، تاريخ توليد و مصرف، قيمت کالا و ده‌ها نکته و مطلب مهم و قابل توجه ديگر را ارائه نمي‌کنند.

براي کالا‌هايي که انواع مختلف و گوناگوني دارند، داشتن بسته‌بندي و در ج اطلاعات مکتوب و تصويري بر روي آن بسته‌ها ضروري به نظر مي‌رسد. براي مثال براي تصاحب بازار فروش محصولات بهداشتي‌ آرايشي، مانند صابون‌ها ذکر ده‌ها مورد اطلاع‌رساني درباره‌ي ويژگي‌ها و امتيازات محصول از نکات مهم و ضروري در عرصه بازار‌يابي و فروش است. صنعت و هنر بسته‌بندي به طرق مختلف، موجب حفظ و ارتقاء منافع توليد‌کنندگان و خريداران مي‌شود.

ارتباط صحيح و فعال با خريداران و ايجاد بازار‌هاي گسترده براي هر محصول، امروزه بيش از هر چيزي به وسيله‌ي ارتباط مستقيم با مخاطبان از طريق بسته‌بندي ميسر شده است.

طراحان بسته‌ها بايد بکوشند با اطلاع‌رساني کامل و صحيح در مورد انواع هر محصول، مشتريان بيشتري را به سمت محصولات مختلف جلب کنند.

حمل و نقل آسان و کم هزينه، و انبار‌داري راحت و کارآمد، که از پيامد‌هاي ديگر يک بسته‌بندي هستند و با کاهش قيمت موجب افزايش فروش مي‌شوند. هويت بخشي به کالا‌، همراه با درج اطلاعات مستقيم و نوشتاري درباره‌ي کيفيت يا وجوه متمايز کالا، علاوه بر بالا بردن انگيزه‌ي خريد، موجب توزيع صحيح و کارآمد محصولات از منبع توليد تا رسيدن به دست مصرف کننده‌ي نهايي مي‌شود.

بسته‌‌بندي با ايجاد بازار پويا، دادن اطلاعات و حق انتخاب به مصرف‌کننده، افزايش توليد، کاهش فاصله زماني بين توليد و مصرف، کاهش بي‌کاري و مانند آن‌ها منافع توليد‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را همزمان تامين مي‌کند.

هنر و صنعت بسته‌بندي با افزايش فروش و رونق بازار به نفع فروشندگان و با افزايش قدرت انتخاب، کيفيت توليد و کاهش قيمت، به نفع مصرف‌کنندگان عمل مي‌کند.

حفظ محيط زيست

در صنعت بسته‌بندي مسائل حفاظت محيط زيست از دو جنبه مورد توجه قرار دارد: يکي تلاش براي کشف روش‌هاي جديد جمع‌اوري، دفع و بازيافت کارآمد‌تر زباله‌ها و ديگر ساخت مواد اوليه بهتر و روش‌هاي توليد سالم‌تر.

در دنيايي که به شدت صنعتي شده، مسائل محيط زيست از مهم‌ترين توجهات جامعه‌ي بشري است. هر سال فقط ميليون‌ها درخت جهت استفاده در صنايع بسته‌بندي چوبي و مقوايي قطع مي‌شود و ميليون‌ها تن مواد پلاستيکي و فلزي ضايع مي‌گردد. در يک برنامه‌ريزي هم سوء هدف‌دار و همه جانبه نگر اين دو مي‌توانند داراي کارکرد، اهداف و منافع مشترک باشند.

براي دست‌يابي به اين اهداف گسترده‌ تلاش مستمر به طور همزمان در دو جبهه جريان دارد. استفاده از منابع تجدد‌شدني در توليد بهتر مواد اوليه و روش‌هاي نوين ساخت بسته‌ بندي است. و ديگري سعي در کشف روش‌هاي جديد جمع‌آوري و دفع زباله‌ها و بازيافت کارآمد‌تر آن‌ها براي استفاده مجدد در صنايع گوناگون.

بسته‌بندي بخش دور ريختني توليدات نيست، بلکه عملکرد پيچده و متنوعي دارد. در واقع ضايعات بسته‌بندي و زيان‌هاي زيست محيطي آن بسيار کمتر از چيزي است که تصور مي‌شود. کاهش زباله‌هاي شهري و صنعتي و بازيافت کارآمد آن‌‌ها از عملکرد‌هاي مهم بسته‌ها و يکي از جلوه‌هاي سازگاري محيط زيست و صنعت بسته‌بندي است.

بسته‌بندي با منافعي که در حمل و نگهداري توليدات دارد موجب صرفه‌جويي در مصرف سوخت شده و از اين طرق هم به سلامت محيط زيست کمک مي‌نمايد. امروزه به دليل رشد جمعيت و بزرگتر شدن شهر‌ها و مشکلات آن‌ها قوانين و معيار‌هاي زيست محيطي متنوعي براي بسته بندي‌ها مدون شده است.

هم اکنون پرداختن به مقوله‌ي طراحي و توليد بسته‌بندي، بدون در نظر داشتن مسائل زيست محيطي ميسر نيست توسعه‌ي روش‌هاي جديد و سازگار با طبيعت در صنعت بسته‌بندي و جلب توجه طراحان و توليد‌کنندگان به مشکلات محيط زيست از مواردي است که در جوامع توسعه يافته به شدت پيگيري مي‌شود.

توليد بسته‌بندي‌هاي نادرست و غير مسئولانه مي‌تواند سبب آلودگي محيط زيست و اتلاف محصولات شود. بسته‌ها را طوري طراحي کرد که با استفاده ا زکمترين مقدار مواد، وظيفه‌ي خود را انجام دهند. طراحي بسته‌بندي بايد به گونه‌اي باشد که براي همان مصرف و يا براي مصارف ديگر مورد استفاده مجدد قرار گيرد و نقش کمتري در افزايش زباله‌ها داشته باشد.

کاغذ‌ها و شيشه‌ها و برخي پلاستيک‌ها از موادي هستند که مي‌توان آن‌ها را بازيافت کرد و مواد غير قابل بازيافت موادي هستند که يا قابليت تبديل مجدد به مواد اوليه را ندارند و يا فرآيند چنين تبديلي بسيار پرهزينه و غير قابل قبول است.

مواد قابل بازيافت در مجموع با دو روش به چرخه‌ي توليد باز مي‌گردند. يکي بازيافت مواد به روش مستقيم و ديگري  روش بازيافت غير مستقيم است. در بسياري از موارد افزايش زباله‌هاي شهري از پيامد‌هاي ناگزير توسعه ي کالاهاي بسته‌بندي شده است. با وجود اين از ديدگاهي، مي‌توان کاهش زباله‌هاي شهري و صنعتي را يکي از محاسن بزرگ صنعت بسته‌بندي دانست.

در بازيافت به شيوه‌ي مستقيم مي‌‌توان محصولي شبيه به محصول اوليه به دست آورد، و در بازيافت غير مستقيم محصولي با کيفيت پايين‌تر و متفاوت‌ از محصول اوليه ساخته مي‌شود.

بسته‌بندي چند‌بار مصرف نوعي برنامه‌ريزي براي ساخت بسته‌بندي‌هايي است که پس از مصرف، جمع‌آوري شده و براي چندين بار در چرخه بسته‌بندي همان محصول به کار مي‌روند. مانند شيشه‌هاي شير. بسته‌بندي چند بار مصرف بخه حدي از اتلاف مواد اوليه و  و نياز به بازيافت مواد مي‌کاهد.

در حال حاضر آمار وضعيت دفع مواد زائد در ايران نشان مي‌دهد که به بازيافت مواد توجه کمتري شده و بيشتر دفع زباله‌ها، آن هم به صورت غير بهداشتي، مورد توجه بوده است. بين شهر‌هاي ايران ميزان بازيافت 8 درصد و دفن مواد 92 درصد است که از اين مقدار مواد دفن شده 20 درصد به صورت دفن بهداشتي و اصولي و باقي آن غير اصولي و غير بهداشتي دفن مي‌شوند.

همکاري و تعامل پديد‌آورندگان و طراحان بسته‌بندي با متخصصان مواد اوليه، چاپ و توليد بسته‌بندي و بيش از همه کارشناسان محيط زيست، لازمه‌ي کاهش مشکلات زيست محيطي در اين صنعت رو‌به رشد است.

منبع:

    نگاهی  به طراحی گرافیک ،کرمانی نژاد فرزان



لینک
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب