جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بسته بندی قسمت پنجم

خلاصه نویسی : خانم کیانی

هر بسته ای که طراحی می شود باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و پیام های تولید کننده را به مخاطبین انتقال دهد. ارتباط مردم با کالا و بسته بندی به سه روش اصلی برقرار می شود که عبارتند از:

1)     درون بسته چیست؟

2)     کمیت و کیفیت محتویات درون بسته چگونه است؟

3)     تولید کننده یا حامی کالا چه کسی است؟

در صورت نبودن سه ویژگی بالا در بسته بندی ارتباط مخاطب با کالا کم و ضعیف می شود.

1-محتوی درون بسته باید برای خریدار مشخص و آشکار باشد تا درک کند درون بسته چیست و اقدام به خرید کند این در صورتی است که ویژگی اصلی بسته بندی محافظت کالا از عوامل بیرونی است اما طراح باید کالا را به هر طریقی برای خریدار نمایان کند.

خریدار باید سریع تشخیص دهد که محتویات بسته چیست و مناسب چه اشخاصی است که این اطلاعات یا از طریق نوشتاری و یا نوع بسته بندی مشخص می شود . برای نشان دادن کالا به وسیله بسته بندی می توان از طلق یا شیشه استفاده کرد و کالا را مستقیما نمایش داد و یا اینکه می توان به وسیله عکس ،لوگو و یا شکل کالا بر روی بسته بندی محتویات را نمایش داد.

یکی از وظایف اصلی طراح این است که شکل بسته با محتوی آن هماهنگی داشته باشد.

2- کمیت و کیفیت دومین روش است و باید مشخص شود که محصول مخصوص چه افرادی است و چه فرقی با محصولات مشابه دارد.بیشتر مردم برای انتخاب کالا بیشتر به کیفیت توجه می کنند تا به شکل ظاهری محصول. جاذبه های ظاهری فقط در اولین خرید موثر است در حالی که از دست دادن مشتری برای تولید کننده فاجعه است.

بسته بندی اگر مشخصات کیفی و کمی کالا را نشان ندهد بیشترین مشتری خود را از دست می دهد و آن چیزی که از کیفیت بر روی کالا درج می شود باید با هویت واقعی کالا مطابق باشد.

3- تولید کننده کالا سومین ویژگی است که به بررسی آن می پردازیم. با مشخص کردن تولید کننده به خریدار می گوییم که چه کسی کالا را حمایت می کند.در طراحی و بسته بندی کالا این سه ویژگی باید وجود داشته باشد اما این که کدام مهمتر است وابسته به نوع کالا ، نیاز و خواست مردم و اهداف تولید است.

نقش اطلاع رسانی در بسته ها

بسته بندی هر کالا باید ویژگی ها و خصوصیات کالا را به صورت نوشتاری بر روی بسته درج کند تا هر مشتری در هنگام خرید نیازی به باز کردن و دیدن کالا نداشته باشد و با خواندن اطلاعات ویژگی های محصول برایش مشخص شود تا در صورت نیاز آن را خریداری کند.در واقع می توان گفت که نوعی تابلوی راهنما برای محصولات است.بنابراین یکی از منافعی که بسته بندی دارد اطلاع رسانی دقیق درباره محتوی بسته است.

این اطلاعات گاهی برای جلب توجه خریدار است،گاهی برای ایجاد انگیزه خرید و گاهی هم به مصرف کننده کمک می کند تا به شکل صحیح از کالا استفاده کند.

لوگو ، برند یا تردمارک به عنوان نام محصول ،از مهم ترین و صحیح ترین اطلاعات روی بسته است. با دیدن یک نام آشنا بیشتر اطلاعات به خریدار منتقل می شود و باعث می شود که خریدار از بین محصولات مشابه کالای مورد نظر را پیدا کند.

لوگو باید متفاوت ،ساده وخوانا باشد .لوگوی کالاها باید ساده و خوانا باشد چون خریدار در فروشگاه فرصت برای کشف رمزهای لوگو را ندارد.کارایی اهمیت لوگو گاهی بسیار مهم تر از عناصر دیگر در بسته بندی است.

گاهی در کنار لوگو یک شعار قرار می گیرد که بلافاصله بعد از آن خوانده می شود. این شعار می تواند یک جمله،یک کلمه و یا یک شعار تبلیغاتی باشد که ویژگی خاصی را برای خریدار مشخص می کند و باعث وجه تمایز بین کالاها می شود.این شعار می تواند از یک ویژگی خاص کالا ، نوع مصرف و یا وزن کالا باشد.

گاهی شعار تبلیغاتی ربطی به ویژگی های خاص کالا ندارد بلکه تولید کننده با تکرار این شعار روی کلیه بسته بندی ها سعی می کند که این شعار را مترادف با محصول خود قرار دهد که این کار می تواند در دراز مدت موثر در فروش باشد.

علاوه بر لوگو و عبارات تبلیغی ،اطلاعات زیاد دیگری نیز روی بسته چاپ می شود که وابسته است به محتوی بسته ، نیاز خریدار و رده ای که در میان کالاهای مصرفی، صنعتی قرار دارد مانند تاریخ انقضا در مواد غذایی و دارویی،طریقه نصب و طرز تهیه و ....

در مواد دارویی علاوه بر بروشور ، هشدارهایی هم بر روی بسته درج می کنند که ضروری است و هم چنین مجوز های قانونی ،شماره ساخت، سری ساخت درج      می شود.

مشخص کردن نام و آدرس کامل شرکت تولید کننده و یا پخش کالا برای مواد دارویی و بهداشتی لازم است.

با فراگیر شدن زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در بیشتر کشورها ،در بسته بندی کالاهایی که به قصد صادرات تولید می شوند ، اطلاعات مورد نیاز به این زبان هم بر روی کالا نوشته می شود.

علاوه بر نوشته های روی بسته ،انواعی از اشکال ساده و قابل فهم برای عموم هستند بر روی بسته چاپ می شوند که شامل :

طرز جا به جایی،نگهداری، طرز استفاده و ... هستند .

بارکد یکی از ابزار های اطلاع رسانی است که اطلاعاتی اختصاصی از کالا را در بر دارد و در بیشتر موارد برای سهولت در فروش و انبارداری به کار می رود.

هر دسته از خطوط موازی بارکد به اطلاعات خاصی دلالت دارند که منحصر به فرد هر کالاست مانند این که در کدام کارخانه یا کشور تولید شده و یا اینکه کدام یک از محصولات کارخانه است.

بارکد سیزده رقمی طبق استاندارد EAN-13   که کد کالا به منظور استفاده در مراکز فروش و توزیع کالا با مشخصه غیر تکراری بودن است در ایران رواج خوبی یافته است.

اعداد اول کد کشور سازنده را نشان می دهد که کد ایران 626 است ، دومین گروه اعداد شرکت تولید کننده و سومین گروه کالا را مشخص می کند و رقم آخر برای کنترل صحت درجاعداد است.

 



لینک
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب