جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
چاپ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های  عزیز و دانشجویان محترم 

پس از آماده کردن فایل و در نظر گرفتن دقت های خاص در طراحی و آماده سازی سند برای ارسال به لیتو گرافی بهتر است کنترلهای نهایی صورت بگیرد

 

   دقت در اسکن تصاویر

 

 

اسکن تصاویر مهم ترین مرحله از  فرایند طراحی تا چاپ است.
نکات قابل توجه در اسکن تصاویر

1 - برای اجرای اتودهای طراحی ترجیحا اسکن را با dpi پایین و ذخیره سازی jpg استفاده کنید تا سریعتر به طرح نهایی برسید.

 2- انتخاب اور‍‍‍ژنال مناسب:

 Dmax یعنی دانسیته ی حداکثر وDmin یعنی دانسیته ی حداقل. محدوده ی دانسیته اختلاف بین Dmax وDmin است. به عبارت ساده تر :     Dmin- Dmax=محدوده ی دانسیته
هرچه مقدار محدوده ی دانسیته به 4 نزدیکتر، قدرت تفکیک وتشخیص نقاط در اسکنر بالاتر.
Dmax :کمیتی برای نمایش قدرت تفکیک دو نقطه ی مجاور در تاریکترین نواحی تصویر.
Dmin :کمیتی برای نمایش قدرت تفکیک دو نقطه ی مجاور در روشنترین نواحی تصویر.
هرچه
Dmax بالاتر وDmin پایین تر، قدرت تفکیک اسکنر در نقاط تاریک و روشن بیشتر است.(این مشخصه همان محدوده ی دانسیته است).
مناسبترین اورژینال جهت اسکن واستفاده در طرح اسلاید است (با محدوده ی دانسیته ی 3) که از بقیه ی اورژینال ها(کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسه ی سفید ، کاغذ عکاسی ،فیلم نگاتیو) بالا تر است کاغذ روزنامه به دلیل جنس کاغذ و شیوه ی چاپ محدوده ی دانسیته یپایین داردواستفاده از اورژینال تصویر چاپ شده در روزنامه جهت استفاده در کار طراحی که قرار است روی گلاسه ی سفید چاپ گردد پیشنهاد نمی شود چون وضوح لازم را نخواهد داشت.
رزولوشن:تعداد پیکسل در یک اینچ است که
ppi یا dpiگفته میشود. تصاویری که قصد چاپ افست آنها را دارید باید 300ppi باشد ودر موارد دیگر چون چاپ با چاپگر جوهر افشان یا استفاده در طراحی صفحات وب لزومی به داشتن چنین دقتی نیست.lzw: در نرم افزار هایی چون فتوشاپ هنگام ذخیره سازی فایل با فرمت tif که حجم بالایی دارد یکی از حالات فشرده سازی که بر کیفیت تصویر اثر نمی گذارد lzw است اما در هنگام خروجی فیلم دقت مضاعف لازم است در ذخیره سازی با فرمت jpg کیفیت پرسیده میشود وبا افت کیفیت حجم فایل کاهش می یابد.

فشرده سازی فایل و مشکلات آن
در صورت فشرده سازی فایلهای تصویری
tifبا lzw در کناره های تصویر ضایعاتی دیده میشود که گاهی بادقت بسیار بر صفحه ی مانیتور قابل رویت است اگر ناچار به فشرده سازی به صورت lzw شدیدهنگام تهیه ی فیلم این نکته را به لیتوگرافی اعلام نمایید
فشرده سازی بیشتر=کمترین حجم فایل وبدترین کیفیت
مشکل نوارهای تاریک و روشن
هنگام چاپ شیرهای کنترل مرکب را نمی توان به شکلی در نظر گرفت که هم تنپلات وهم ترام درست باشد ودر ترام پرکردگی ایجاد میشود چنانچه میخواهیدنوار افقی تنپلات وترامکنار هم بیاید در طراحی ترام مثلا 80 درصد را 50 درصد در نظر بگیرید.

over printکردن عکس
رنگهای به کار رفته در عکس را نمیتوان
over print کرد.اگر فایلهای کار شده در کورل وفری هند یا طرح دارای نوشته های متعدد را به شکلتصویربرای خروجی ارسال کنید لیتوگرافی نمیتواند نوشته ها وآنچه را میخاهید over print کند بنابراین در همان نرم افزار برداری آنچه را میخواهید over print کنید انتخاب کرده و سپس آنچه را ضرورت دارد فایل تصویری کنید.
نکات مهم در تهیه ی سند برای خروجی فیلم و زینک چاپ:
1 - استفاده از رجیستر
2 - استفاده از نمادهای رنگی
3 - کنترل دقت عکسها
4- مشخص کردن خط برش وتا
5 - قرار دادن کارهایی با رنگ خوری یکسان زیر هم
6- کنترل عکسها از نظر
cmykبودن
7 - کنترل وجود عکسها در یک پوشه
8 - کنترل رنگها از نظر
cmykبودن ودرصد آنها

1-استفاده از رجیستر ها 

رجیستر شکل بعلاوه یا ضربدر درون یک دایره یا چهار ضلعی است جهت کنترل روی هم خوردگی رنگها وکمک میکند تا روی هم خوردگی رنگها بادقت وبا استفاده از لوپ کنترل شود. لوپ ذرهبین کوچک بادقت بالا ست که ترام به وسیله ی آن دیده میشود .
چاپچی ماهر بدون استفاده از رجیستر واز روی تصاویر چاپ شده نیز این مساله را کنترل میکنداما رجیستر کاررا سریعتر ودقیقتر خواهد کرد.زیاد بودن ضخامت رجیستر دقت در کنترل را کم میکند ونازکی بیش از حد نیز باعث سختی کنترل میشود ضخامت رجیستر ها را در حدود 0.1میلی متر در نظر بگیریدتا هم نازک بوده و هم دیده شود. رجیسترها بایددارای 4رنگ در کار 4رنگ با درصد 100 از هر کدام از رنگهای
cmyk بوده ودر کنارها وچهار طرف کار روی سند قرار گیرد.هرچه کار بزرگتر باشد باید از رجیسترهای بیشتر استفاده کردتا  هنگام چاپ گوشه ها و روی هم خوردگی رنگها را بتوان کنترل کرد. 
گاهی ممکن است به دلیل جا خوردن لاستیک یعنی ناهمواری زیر آن رجیسترها به هم بخورد اما کار تنظیم نباشد همچنین در کارهای دو رو عدم وجود رجیستر گاهی میزان کردن دو طرف را مشکل میکند.از هر خطی که 4رنگ داشته باشد میتوان به عنوان رجیستر استفاده کرد.
تنهای رنگی
cmyk
در پایین یا بالای کار کمک موثری به کیفیت چاپ میکند.
 2-استفاده از نماد های رنگی 
علائم یا نمادهای رنگی که معمولا به صورت تنهای 0درصد تا 100درصد در بالا وپایین کار چاپی قرار میگیردکه وجودشان در سند آماده ی چاپ کمک بسیاریبه دقت در رسیدن به رنهای اصلی میکند.
معمولا چاپچی ها کنترل ترامها ی موجود در علائم رنگی را به صورت چشمی یا با لوپ انجام میدهند اما درست تر و علمی تر استفاده از ابزاری به نام دانسیتومتر است که با کمک آنمیتوان با دقت فشردگی ترامهارا اندازه گرفت در این حالت است که ترامهای رنگی در بالا و پایین سند کاربرد اصلی خود را پیدا میکندبا استفاده از دانسیتومتر میتوان خطاهای چاقی ولاغری ترام را نیز کنترل کرد.کنترل دقیق درصد ترامها و انتقال مرکب با کمک دانسیتومتر مقدور است. مقایسه ی درصد رنگهادر سند چاپ شده با کتابچه ی رنگ موجود در بازار میتواند مفید باشد.
در یک کار چاپی تنهای یکی از رنگهایی را به دقت ملاحظه کنید مثلا مشکی به نظر میرسد که همه چیز درست است ورنگ مشکی از 100 درصد به ترتیب کاهش یافته است اما وقتی این کار را با کار دیگری کنترل میکنید رنگ مشکی کار دیگر را پر رنگ تر می یابید. با کمک دانسیتومتر میتوان میزان دقیق رنگهارا مشخص نمود به طوری که کار به شکل اصلی خود چاپ برگردد. تعدادخیلی کمی از چاپخانه ها در ایران دانسیتومتر دارند ولی از آن استفاده ی چندانی نمیکنند.
دانسیتومتر کمک موثری برای کنترل رنگها ودرصد آنها. بهترین محل قرار دادن جدول رنگ به موازات محور سیلندرچاپ یعنی در طول کاغذ چاپ است زیرا رنگهاباید در خط تقسیم تصویر کنترل شوندواصولا در کناره های کار رنگها انباشته شده و پرتر یا کثیف تر به نظر میرسند.در ماشینای چاپ مختلف تعداد متفاوتی شیر خروج مرکب با مخزن وجود دارد. بهتر است که در راستای هر دریچه (شیر مرکب) یک ست کامل از 4 رنگ قرار دهیم در اینصورت چاپچی میتواند دریچه های رنگ خود را کنترل کند مثلا درماشینهای چاپ 35در 50
GTO   تعداد 16 دریچه ودر ماشینهای دو ورقی 50در70 معمولا 24 شیر خروج وجود دارد بنابراین بهتر است 16 ست رنگی cmyk در هر ماشین چاپ GTO و24 ست cmyk برای دو ورقی استفاده کرد. از علائم یا نمادهای رنگی به شکلهای مختلف و با کاربردهای گوناگون  استفاده میگردد.با بررسی آنها در یک کار چاپی بعد از چاپ میتوان کیفیت آن کاررا کنترل نمود ترکیبهای مختلف رنگهای cmyk امکان کنترلهای گوناگون را فراهم میسازد.اشکال مختلف نماهای رنگی را میتوان تقسیم بندی کرد:
نماد بالانس خاکستری:

 نشاندهنده ی بالانس خاکستری است و با ترکیب 3 رنگ cmy به دست می آید از آن برای کنترل میزان خروجی مرکب وروی هم خوردگی آنها استفاده میشود.
چاپ درصد های
cmyk نزدزک به معادل خاکستری دلیل بر درستی کار است.

نماد طرح دار یا ستاره ای :

 این نماد با وجود ضرورتش کمتر در کارهای چاپی دیده میشود در صورت قرار دارن این نماد میزان لرزش رنگهای مختلف cmyk را کنترل کنید .
از جمله دلایل لرزش رنگها:
جابجایی زینکبه دلیل محکم نبودن
یا لغزش کاغذ به دلیل گلاسه بودن
پر شدن رنگ از مرکز به بیرون وجود لغزش را نشان داده وکنترل مناسبی برای کار چاپی خواهد بود.
هر رنگ مورد استفاده در چاپ یک نماد طرح دار استفاده کرد تا میزان لرزش هر رنگ قابل تشخیص باشد.

نمادگرادیان :
دراین نماد رنگ را از ترام صفر تا 100 با درصدهای مختلف می آورند این درصدها به اختیار طراح وبرای دقت بیشتر با فاصله ی کمتری کنار هم قرار میگیرند.
نماد رنگهای اصلی:
شامل رنگهای
cmykبه طور مجزاوترکیبهای آنهاست (که با درصد 100 ساخته میشود)
c100+m100
= رنگ بنفش
از نماد رنگهای اصلی برای کنترل روی هم خوردگی رنگها ودرستی ایجاد رنگ سوم استفاده میشود.
نماد ،نماد تشخیص :
lpi یا lpc
lpi مخففline per inch و lpc مخفف line per centimeter
این نماد کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد آن زمانیست که بخواهیم درستی
lpi خروجی را کنترل کنیم . تشخیص این خطوط نیاز به وسیله ای به نام Liner دارد.

برای تشخیص lpi از Screen Tester  نیز میتوان استفاده کرد.
lpi خروجی را بسته به نوع کاغذ ونوع چاپ متفاوت در نظر میگیرند.
هرچه
lpi بالاتر ، دقت کار بیشتر .
همیشه بالا بردن
lpi سبب کیفیت بهتر کار چاپی نمیشود.
برای چاپ افست : معمولا 175
lpi یا در حدود آن.
برای کاغذ تحریر : معمولا 150
lpi
وبرای کاغذ گلاسه : 175
lpi

4-کنترل قراردادن خط تا و برش

در بسیاری از کارهای چاپی چون کارت ویزیت، سربرگ، جلد کتاب صفحات داخلی کتاب و ... لازم است که در تهبه سند محل تا و برش را مشخص کنبم.

بدین ترتیب خطوط نازکی در حد 0.1 میلیمتر در محلهای مورد نظر که برش و تا را نمایش می دهند، قرار می دهیم. دقت نمایید که خطوط برش و تا نبایستی در طرح قرار گیرند بلکه با فاصله ای در بیرون آن جا داده شوند تا در اثر جابجایی در برش، علائم خطوط برش و تا در کار بعد از برش دیده نشوند.

 

5- قراردادن کارهایی با رنگ خوری یکسان در زیر هم

نکته دیگری که بایستی در تهیه سند به آن دقت نماییم قرار دادن طرحهایی با رنگ خوری یکسان در کنار هم می باشد.

وقتی به توضیحات ماشین چاپ افست در فصل مربوطه توجه کنید در می یابید که بالای مخزن مرکب در هر رنگ دریچه هایی وجود دارد که در ماشینهای مختلف تعداد آنها متفاوت است.

این دریچه ها که در بعضی از ماشینها دستی و در بعضی دیگر از روی صفحه کنترل تنظیم می شوند. میزان انتقال مرکب بر روی نوردهای واسط را کنترل می کنند. بدین ترتیب از سیلندرهای واسط بر روی سیلندر زینک آب و مرکب مالیده می شود. بنابراین کنترل میزان انتقال مرکب و کم و زیادکردن رنگها در محور سیلندر زینک مقدور می باشد. به همین دلیل بهتر است کارهای با رنگ خوری یکسان را عمود در راستای محور سیلندر در صفحه سند چید تا کنترل میزان رنگ آن امکانپذیر گردد.

البته در مورد بسیاری از کارهای چاپی نمی شود بدین شکل عمل کرد. به عنوان مثال در مورد بستن سند کتاب به هیچ عنوان نمی توان این مسئله یعنی قرارگیری کارها با رنگ خوری یکسان در زیر هم رعایت کرد. اما در مورد لیبلهای مختلف، جعبه ها و ... رعایت این مورد میسر است.

در نظر بگیرید طرح شما دارای یک طرف سفید و یک طرف سیاه است و می خواهید آن را در صفحه تکثیر کنید. بهتر است سفیدی ها جدای از سیاهی ها، زیر یکدیگر و در راستای عمود بر طول زینک یا عمود بر محور سیلندر قرار گیرند. در این حالت کنترل رنگ مشکی و ... مقدور گردیده و چاپچی در قسمتهایی که سفیدی است شیر مرکب مشکی را می بندد. بنابراین با انجام این عمل از کثیف شدن طرح در این قسمت نیز جلوگیری می شود.  

در حالتی غیر از این چاپچی امکان کنترل نخواهد داشت و ناچار است حد وسط را در نظر بگیرد. در این حالت در بسیاری از موارد به طرح و رسید به اصل کار صدمه وارد می کند. همین مسئله در مورد رنگهای دیگر نیز صادق است. رعایت این نکته ظریف در تهیه سند باعث زیبایی کار نهایی می گردد. اگر دقت نمایید و با مثالهای مختلف تصور روشنی از این مسئله در ذهن ایجاد کنید متوجه می شوید که بی دقتی در این خصوص گاهی باعث می شود که رنگ طرح شما ناخواسته تفاوت کند.

 6-کنترل عکس ها از نظر CMYK بودن

 هنگامی که فایل نهایی کار خود را آماده میکنید.وضعیت عکس های خود را کنترل نماییدگاهی در اثر فراموشی عکس ها را بعد از اسکن کردن به داخل نرم افزاربرداری چون Corel draw وfree handوارد میکنید. که در این حالت عکس ها به شکل RGBاست آن را در photo shopتبدیل به CMYKکرده و دوباره به نرم افزار برداری خود منتقل نمایید.تبدیل عکس از RGBبه CMYK در photo shopباعث ایجاد ترام با در نظر گرفتن چاقی ترام خواهد شد.

7-کنترل وجود عکس ها در یک پوشه

برای جلو گیری از خطاهایی که ممکن است هنگام خروجی ایجاد گردد لازم است که با دقت وجد همه عکس های سند خود را در یک جا کنترل نمایند.گاهی در نرم افزار free hand که تصاویر جدای از فایل فری هند هستند اشکالاتی ایجاد می گردد.برای مثال شما سندی را آماده کرده اید که در آن از عکس های متعدد استفاده شده است چنانچه عکس های سند را در پوشه های (دایرکتوری)مختلف نگه اری کنید امکان آن وجود دارد که از اسامی مشابهدر آن ها استفاده شود.بنابراین هنگامی که سند را برای خروجی ارسال می نمایید ممکن است تصاویر با نام های مشابه در سند جابه جا شده و به همان  شکل نیز خروجی تهیه گردد.گاهی وجود تنوع در عکس ها وشتوغی سند باعث میشود که خود طراح نیز متوجه جابه جایی تصاویر نشود.در نرم افزار free hand بهتر است طرح نهای خود را در یک دایرکتوری جداگانه collect for output کنید.

8-کنترل رنگ ها از نظر CMYKبودنو درصدآنها

رنگ خهای سند خود ار کنترل نمایید .گاهی بر اثر اشتباه رنگ به صورت RGBآمده است.در صورت وجود چنین مسئله ای رنگ مورد نظر را تبدیل به CMYK کرده ودرصد های هر رنگ را در آن کنترل نمایید.

کنترل طراحی و....جهت چاپ لیبل وجعبه

در طراحی کار هایی که بعد از چاپ دایکات(برش)دارد مثل لیبل جعبه و....دقت کنید که سند خود را به گونه ای آماده سازید که تیغ های برش حداقل 3میلی متر با هم فاصله داشته باشند ویا اینکه به گونه ای کار کنید که خط برش دو کا رکنار هم .روی هم قرار گیرد تا به جای 2تیغ برش یک تیغ نیاز باشد.

دانستن اطلاعاتی در مورد  نوع دستگاه های چاپ و زینکهای  اختصاصی  هریک از این دستگاه ها به هر طراح گرافیک کمک  خواهد کرد تا بتواند در  مدیریت هزینه چاپ با دقت بیشتری عمل کرده و فایلها و سند های خود را به گونه ای برای چاپ آماده و تحویل لیتو گرافی برای خروجی  پلیت یا هما زینک بدهد که تمام فضای موجود در روی زینگ به خوبی بهره برداری گردد  و کاری را که میتواند با یک چر خش ساده یا  در حد یک یا دوسانت تغیر در ابعاد در دستگاه کوچکتری که نوعی از آن را جی ته او مینامند چاپ کرد  باعث خواهد شد هزینه های شما  کاسته و در مواقعی  سرعت کار را نیز بالا ببرد . از این رو آشنا بودن با  انواع ماشین های چاپ و چاپخانه ها به جهت اطلاع از کیفیت و نوع ماشینهای چاپی که در اختیار دارند بسیار مفید خواهد بود  در  صفحه 52 کتاب  با جدولی آشنا خواهید شد که در آن حد اکثر و حد اقل های فضای چاپی و اندازه های مختلف ماشین چاپ در آن ذکر شده  مطالعه این جدول و دانستن اندازه زینک های  1 ورقی تا   8ورقی  کمک خوب خواهد کرد که قبل ازچاپ ارزیابی های دقیقی نسبت به  انتخاب زینک لازم  و سپس چاپخانه ای که  دستگاه مربوطه را داشته باشد .

در رابطه با مدیریت هزینه های چاپ روشهای  از گذشته در این صنف مرسوم بوده که می تواند تا اندازه زیادی در سعت و قیمت کار چاپی تاثیر داشته باشد از جمله  این روشهاچاپ سکه ای و چاپ نشان به نشان است 

حداکثر وحداقل فضای چاپی در اندازه های مختلف ماشین چاپ

دقت در این مسئله بسیار هائز اهمیت بوده ودانستن دقیق حد اکثر وحداقل فضای چاپی باعث صرفه جویی در هزینه های چاپ می گردد.بایستی این نکته را هنگام تهیه سند را در نظر بگیرید که فضای چاپی در ماشین چاپ مورد نظرتان چقدر است.

آگاهی از لب پنجه کاغذ که فضایی غیر قابل چاپ است و ابعاد و اندازه های ماشین چاپ در چاپخانه مورد نظرتان به انجام کار کمک بسیاری میکند.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که حتما قبل از تهیه سند با چاپ خانه مورد نظر خود مشورت کنید .چرا که ممکن است مثلا چاپ خانه مورد نظر شما قادر نباشد حد اکثر فضای 34×50سانتی متررا در زینک GTOبه شما بدهد. 

نوع چاپ ماشین

اندازه زینک

اندازه لبه کار

 

حداکثر    حداقل

 

حداقل اندازه ه کاغذ که ماشین چاپ میگیرد

cm

حداکثر اندازه

که ماشین چاپ میگیرید

cm

حداکثر سطح معمول و بدون پرت چاپ

cm

GTO0/5 ورقی

 

4             5/2

 

36 .5/22

 

GTO 1 ورقی

40 .51

4             5/2

14 .21

15 .23 سکه ای

52 .36

44 .60

5/1 ورقی

55 .61

6               5

50 .35

45 .70

44 .70

2ورقی

5/60.5/74

5/61 .5/71

7                6

50 .35

45 .70

44 .70

5/2 ورقی

 

7                6

 

50 .70

49 . 70

3ورقی

74 . 5/92

7             7-6

60 . 45

60 .90

58 . 90

4ورقی

 

5                4

 

72 .90

70 .90

5/4ورقی

82 .103

5                4

 

72 . 90

70 .90

5 ورقی

 

 

 

100 .140

98 .100

6ورقی

103 .115

8                8

 

160 .120

117 .160

8 ورقی

 

 

 

200 .140

137 .200

 

شیوه های مختلف ایجاد سند برای چاپ:

ساده ترین روش برای چاپ 4رنگ تهیه 4 زینک است در صورتی که طراحی که مسلط به امور چاپی است از روشهای دیگر استفاده میکند.(1-روش سکه ای.2-روش نشان به نشان)

 

1-روش سکه  ای: از چاپ سکه ای زمانی استفاده میشود که عرض کار نصف عرض زینک باشد مثلا ابعاد45.15 و دورو است.ابتدایی ترین چیز تهیه 8تا زینک 4تا پشت و4تا رو وهزینه 8زینکدر نظر گرفته میشود.

در این نوع چاپ برای کارهایی که تا لبه کار رنگ دارند بین پشت و روی کاغذ فاصله ی اندکی میگذاریم ولی برای کارهایی که نقش یا رنگ در زمینه ندارند وزمینه سفید است هیچ فاصله ای نمیخواهد.

 

**از هر طرف کار باید لب پنجه در نظر گرفته شود یعنی فاصله لبه کار تا  کاغذ حداقل 1cmباشد.**

در نتیجه عرض کار باید  کمتر از نصف فضای چاپی باشد تا به روش سکه ای چاپ شود و هزینه در چاپ سکه ای به دلیل نصف شدن زینکها( 4 زینک به جای 8زینک )حتی پس از UV و خط تا و برش خوردن هم کمتر میشود.

 2-روش نشان به نشان: در این روش به جای 8 زینک 4 تا زینک برای یک کار 4 رنگ 2رو استفاده میشود و زمانی از این روش چاپ استفاده میکنیم که عرض کار کمتر از نصف فضای چاپی نیست و نمیتوان پشت وروی کاغذ را در عرض فضای چاپ قرار داد.

 همیشه در چاپ نشان به نشان به جهت چرخش کاغذ بعد از چاپ یک رو دقت کنید تا اشتباهی  صورت نگیرد

 رنگ در طراحی

رنگ مشکی : برای جلوگیری از بور شدن یا مطلوب نبودن رنگ مشکی در سطح بزرگی از کار نهایی , مطلوب است که رنگ مورد نظر را از ترکیب چهار رنگ C=80 / M=60 / Y=30 / K=100  به دست آوریم و برای مشکی تر شدن هر کدام از ترکیب CMYK  را 100 بگیریم که در این مورد باید به ترکیب مناسب و نوع کاغذ توجه ویژه شود تا از بروز مشکلاتی همچون رنگ گرفتن پشت کاغذهای رویی و یا دیده شدن رنگ سیاه از طرف دیگر ( درطرح های دو رو ایجاد مشکل می کند ) جلوگیری شود .

نکته ی بعدی اجتناب از به کار بردن نوشته های ریز در سطح بزرگ مشکی چهار رنگ است چرا که ممکن است لبه های نوشته واضح نباشند و تار دیده شوند .

رنگ های دیگر : زمان استفاده از رنگ در طرح باید به درصدهای CMYK  دقت شود . ترام های کم تر از 8 درصد در بسیاری موارد تغییر چندانی در رنگ نهایی ندارند . ( در بعضی رنگ ها حتی ترام 5 درصد هم تاثیر گذار است ) اما می توانند به طرح آسیب وارد نمایند و گاهی می شود با حذف رنگی , درصد رنگ دیگر را اضافه کرد . مثلا به جای C=5 / M=60 / Y=5 / K=20  می توان چنین کرد : C=0 / M=60 / Y=5 / K=22  تا بدین ترتیب دقت کار بیش تر شود .

نکته : هیچ گاه فونت های کوچک تر از 8 را چند رنگ نیاورید زیرا اگر رنگی با درصد های مختلف را برای فونت های ریز انتخاب کنیم , اگر در زمان چاپ رجیسترها کمی جا به جا شوند نوشته های کار نهایی تیره و تار به دست می آیند . بهتر است نوشته های ریز با فونت 8 به پایین را با یکی از رنگ های CMYK  (معمولا مشکی ) رنگ کنید تا حتی در صورت OVERPRINT بودن رنگ مشکی هم مشکلی در وضوح نوشته ها نباشد .

رنگ فلزی : به دلیل وجود رنگ دانه ( پیگمنت ) های فلزی محدودیت هایی در چاپ و مراحل بعدی ایجاد می کنند .رنگ های فلزی بیش تر با نقره ای و طلایی شناخته شده اند با جلوه های خاص خود به ایده های خلاقانه حال و هوای خوشی می دهند . 

نکات استفاده از رنگ های فلزی :

1.استفاده از سطوح گلاسه به جای مقوای مات و فانتزی برای ایجاد درخشندگی خاص .

2.توجه به این مطلب که UV  مات و براق روی سطوح چاپ شده با رنگ های فلزی به خوبی نمی نشینند ( می توان یک نوار چسب روی آن زده و با بلند کردن چسب , پوشش UV  از سطح نقره ای کنده می شود ) بنابراین در صورت عدم لزوم از پوشش UV  روی این سطوح استفاده نشود .

درصد پایین ترام در رنگ آمیزی خطوط و نوشته ها : اگر در طرح خود خط نازک یا نوشته ی ریزی با درصدهای پایین ( مثلا خطوط افقی با 15 درصد رنگ مشکی ) رنگ کنیم روی صفحه ی مانیتور نتیجه بسیار زیباست , اما در فیلم و چاپ و ... خطوط رنجه دار و با ضخامت های متفاوت و ناهماهنگ چاپ خواهد شد که برای جلوگیری از این مشکل بهتر است خطوط خود را با ترام 100 درصد یکی از رنگ های CMYK ( مثلا مشکی ) بیاوریم و در چاپ با رنگ Pantone مورد نظر چاپ کنیم ( مثلا خاکستری ) نتیجه ی کار همان می شود که روی مانیتور دیده می شود .

مسئله ی over print  و مشکلات آن :

در این تکنیک وقتی رنگی را over print  انتخاب می کنیم زیر آن با رنگ پس زمینه ای که رنگ over print  روی ان قرار دارد پر می شود . اگر این کار صورت نگیرد با کمی جا به جا شدن بین رنگ بالایی و پس زمینه در چاپ سفیدی می زند . ( راه حل : انتخاب نوشته ها با رنگ مشکی وoverprint  کردن رنگ مشکی  که حتی در صورت جابه جایی های معمولی چاپ هم سفیدی به چشم نمی زند )

نکته : رنگ زیر رنگ overprint  شده بر روی آن اثر می گذارد بناربراین بهتر است ترتیب چاپ رنگ ها را در مرحله ی نظارت بر چاپ در دستور کار به چاپخانه اطلاع دهید تا از چرک شدن یا بور شدن رنگ نهایی کار جلوگیری شود .

استفاده از کتابچه ی رنگ های CMYK  :

برای جلوگیری از تفاوت رنگ های انتخاب شده روی مانیتور با کار چاپ شده بهتر است از کتابچه ی رنگ های CMYK  استفاده شود که می توان رنگ مورد نظر را با درصدهای آن پیدا کرد و این درصد ها را هنگام اجرا در مانیتور در نظر گرفت تا هنگام چاپ رنگ دلخواه به دست آید . باید در نظر گرفت که انتخاب رنگ با توجه به دید و شناخت خود و تکیه به نرم افزارهای موجود ممکن است گاهی موجب نازیبایی وحتی خرابی کار شود

 (( طراحی برای چاپ تفکیکی ))

در طراحی کارهایی مثل نقشه که جزییات دقیق و فراوانی دارد و به دست آمدن رنگی خاص بهتر است که کار در چهار رنگ ترکیبی طراحی نگردد. در چنین مواردی مثلاً برای نشان دادن دریا و جنگل به جای گذاشتن رنگ آبی و سبز بهتر است این گروه ها را با رنگ تفکیکی چاپ کنیم. مثلاً دریا  (Cyan)Cکه زینک Cبا رنگ آبی مورد نظر ما چاپ شود. بدین ترتیب در زمان چاپ زینک های مربوطه با همان رنگها را چاپ میکنیم.

((تعیین رنگ Spot در چاپ تفکیکی یا چاپ های بیش از 4 رنگ))

معمولاً کارهای رنگی با چهار رنگ CMYK  چاپ میشوند. این طور که بعد از آماده شدن سند چاپی لیتوگرافی فیلم چهار رنگ را با دستگاه ایمج ستر تهیه می کند و بقیه کارها مثل قبل انجام میشود. اگر کارفرمایی رنگ خاصی در کاتالوگ از شما خواست در صدهای رنگ را با دقت و تمرین و با کمی کاهش استفاده کنید و اگر نمومه ترکیبی CMYK نبود رنگ مورد نظر حتماً Pantone است که در این صورت در زمان چاپ زینک پنجمی تهیه می کنید که برای انجام این کار باید یک رنگ Spot تعریف کنید. با تعیین یک رنگ Spot در سند خروجی فیلم 5 رنگ خواهد بود.اساس این کار در همه نرم افزار ها یکی است برای مثال درDRAW Corel موضوع مورد نظر را انتخاب کرده و ابزار Fill tool را انتخاب کرده پنجره Uniform fill ظاهر میشود. از Tab های بالا در منوی پالت یکی از Pantone ها را انتخاب میکنید. اکنون کادر یا شکل مورد نظر شما دارای یک رنگ Spot شده است.

((استفاده از جدول Pantone در چاپ تفکیکی))

اگر قصد دارید یک کار تک رنگ یا چند رنگ چاپ کنید و این رنگها رنگهای اصلی CMYK نیستند برای حل این مشکل به کتابچه Pantone مراجعه کنید.در این کتابچه در ابتدای بخش رنگ های اصلی Pantone و در ادامه رنگهای مختلفی می بینید. رنگ مورد نظر را انتخاب میکنید و به چاپخانه ارایه میدهید و کار مورد نظر به همان رنگ چاپ خواهد شد. در جدول رنگ Pantone در صد ترکیبی و مقدار واحد رنگ ها نوشته شده است وچاپخانه از این مزیت برای رسیدن به رنگ استفاده می کند.

((استفاده از بارکد))

بارکد در واقع شناسایی یک محصول است که با اعداد زیر و خطوط ارایه شده و در ضخامت های مختلف قابل تشخیص است که این کد دارای مشخصات متعددی است. باید دقت کرد که بارکد دقیق,خوانا و حتماً تک رنگ چاپ شود. میتوانید بارکد را با به کارگیری نرم افزار ها یی چون DRAW Corel به راحتی نصب کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید :

Edit > Insert Barcode > Barcode Wizar > EAN-B

عدد آخر یا Check Digit را خود سیستم میگذارد و با زدن دکمه Next و در نهایت Finish را بزنید.

  

حالا دیگر باید در مور  لیتو گرافی  بیشتر بدانید چون سند شما در این مرحله  به مراکز تهیه فیلم وزینک یعنی همان لیتو گرافی  تحویل داده شده  دانستن اینکه فیلم چیست خیلی در روند چاپ  برای شما تاثیری ندارد اما زمانیکه یک سفارش چاپی با کیفیت مطلوب به چاپ نرسد باید دنبال  رد پای نواقص کار گشت شما اگر از انجامکار خود بعنوان گرافست اطمینان دارید  باید بدانید که دانسته های شما در مورد فیلم زینک و لیتو گرافی اینجا مفید خواهد بود که میتواند سحت و مراحل لیتو گرافی را کنترل و در صورت مشاهده خطا  از آن جلو گیری نماید

نکاتی در لیتوگرافی

لیتوگرافی یکی از مراحل حساس چاپ است. نظارت و کنترل فیلم های خروجی و زینک از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.گاهی خروجی گرفته شده به دلیل نواقص نرم افزارهای کامپیوتری و عدم سازگاری آنها باimage seeter خراب می شود.گاهی یک عکس واژگون شده فونت ها به هم می ریزد و...و گاهی اتفاقات متفاوت و غیر قابل پیش بینی حادث می گردد.

شاید تصور کنید که تهیه خروجی فیلم از لیتوگرافی های مختلف هیچ اختلافی با هم ندارد.بدین معنی که چنانچه هر رنگ یک کار 4 رنگ را لیتوگرافی های مختلف تهیه کنید رجیسترها روی هم قرار می گیرند.اما همیشه چنین نیست این قضیه به کالیبراسیون اولیه ایمج ستر و... بر می گردد.در واقع دقت کنید که حتی خط کش های مختلف نیز ممکن است با هم اختلاف داشته باشند.برای کنترل اندازه دقیق فیلم ها و رجیستر ها صفحات میلی متری از جنس نوعی فیلم وجود دارد که استاندارد بوده و دقت آن بسیار بالا است. نتیجه اینکه برای تهیه یک رنگ مجدد از یک کار چند رنگ به لیتوگرافی دیگری مراجعه نکنید تا رنگ ها روی هم قرار بگیرند.

درباره فیلم

کار چاپ در واقع از مرحله لیتوگرافی با تهیه فیلم آغاز میشود.فیلم شبیه به طلق شفاف با سه قسمت اصلی است.

1.حامل قشر حساس(پایه)

2.قسمت رابط

3.امولسیون:برومور نقره-کلرور نقره-یدور نقره

قسمت امولسیون را اصطلاحا " ژله " نیز می گویند.در چاپ افست معمولا ژله می گویند تا زینک خوانا و کار چاپ شده نیز خوانا چاپ گردد.اما گاهی نیز پیش می آید که در کار چاپ افست لازم است ژله خوانا و زینک نا خوانا باشد و آن هنگامی است که مثلا یک بر چسب پشت شیشه ای چاپ می شود.

هنگام تهیه زینک بایستی سطح ژله ای با زینک در تماس بوده و آن گاه نوردهی به زینک آغاز گردد و به دنبال ان ظهور انجام گردد.در صورتی که ژله با سطح حساس زینک هنگام نور دهی در تماس نباشد نور در عبور از عامل و قسمت رابط فیلم شکسته شده و تصاویر و نوشته به خوبی بر روی زینک ثبت نمی شود.

برای تشخیص جهت ژله فیلم را در نور حرکت دهید آن سمتی که مات است و نور را منعکس نمی کند سمت ژله فیلم است.

در لیتوگرافی باید به سوالاتی پاسخ دهید از جمله نوع چاپ نوع کاغذ و اندازه ترام  است که بسته به کار باید عدد ان را یادداشت کنید.

ترام

ترام در واقع کوچکترین جزء یک کار چاپی است. آگاهی از اشکال مختلف ترام زاویه ترام و اندازه ان موجب رسیدن به یک کار چاپی مطلوب خواهد شد.

شکل ترام

شکل ترام نکته ای است که کمتر به ان توجه می شود.اما این نکته ای است که هم طراح هم لیتوگراف وهم ناظر چاپ باید به ان توجه کنند.اشکال مختلف ترام با تنوع بسیار مثلا دایره مربع بیضی فانتزی لوزی لانه زنبوری و ... وجود دارد.اما همه آنها برای هر کار چاپی مناسب نیست.در چاپ افست به ذلیل واضح تر دیده شدن معمولا از ترام مربع یا دایره و یا بیضی استفاده می شود.و در چاپ گود از شکل های اجری و لانه زنبوری می توان بهره برد.

ترام بیضی در محدوده midtoneلطافت و ظرافت خاصی ایجاد می کند که برای چاپ و چهره و نقاشی های ظریف انتخاب مناسبی است

در چاپ افست در نقاط تیره ترام ها درشت تر شده و در نقاط روشن تام ها ریز تر است اما در چاپ هلیوگراور اندازه در همه جای سیلندر هلیو یکسان است و تاریکی و روشنی با تغییر در میزان گودی ترام ها ایجاد می شود.

زاویه ترام

در چاپ برای اینکه رنگ ها درست روی هم قرار بگیرند بایستی ترام ها با زوایای مختلفی نسبت به هم قرار بگیرند اگر درکار های رنگی C M Y K زاویه هر چهار رنگ یکی باشد نقش تیره و تار و نامشخص خواهد شد.

چند نکته :

از نظر بصری و براساس اعصاب بینایی زاویه 45 درجه کمترین دید و 90 یا صفر درجه بیش ترین زاویه دید را به ما می دهد به همین دلیل لوزی زود تر و بهتر از مربع دیده می شود.

از طرفی دیگر چنانچه زاویه دو ترام مختلف کمتر از 30 درجه باشد حالت پیچازی در چاپ به وجود می آید که لطافت کار رنگی از بین رفته و پیچش های متعددی در کار چاپی دیده میشود.

بر اساس دانسته های فوق زوایای ترام استاندارد برای چاپ افست و بسیاری انواع دیگر چاپ به صورت C=15, M=75,Y=0,K=45 در نظر گرفته می شود.

این نوع زاویه ترام باعث می شود که اختلاف دو زاویه ترام که 30 درجه است نیز رعایت شود.گاهی تغییراتی نیز در این زوایا صورت می گیرد تا حالت مناسب تری ایجاد گردد مثلا در چاپ افست رول گاهی زوایا به شکل C=75,M=45,Y=0,K=15 تغییر می کند.

اکنون با دانستن اطلاعات فوق به نکات جالب توجه دیگری دست می یابید.در یک کار چاپی دو یا سه رنگ که به شکل تفکیکی چاپ می گردد در انتخاب رنگ و زاویه ترام دقت لازم را داشته باشید. مثلا از زینک زرد برای چاپ رنگ تیره به همراه رنگ های تیره دیگر استفاده نکنید زیرا احتمال به وجود آمدن پیچازی به وجود می آید



لینک
مطالب اخیر صفحه آرای اولین جلسه 93/07/03 جلسه دوم پوستر 93/07/03 اولین جلسه طراحی پوستر تک کالای کوچک ترمه ژوژمان هدسه نقوش ژوژمان بسته بندی جوجه ها رو آخر پائیز می شمارند هندسه نفوش بسته بندی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٤) سی دی (۳) دانشجو (۳) پوستر (۳) تقویم (۳) بروشور (۳) کاتالوگ (۳) گرافیست (٢) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) طراحی سی دی (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) سحر غریب (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تلاش (۱) فرم (۱) زینک (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱) بسته بندی (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) طراحی (۱) خلاقیت (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱)
دوستان من دختری بنام هما تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک یک گرافیست تنها خلاقیت در طراحی سوپر گرافیک عزيزستان ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب