جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
طراحی سی دی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩۱/۸/٢۸

 

بسم الله الرحمن الرحیم         

با سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم  سومین کاری که در این ترم  باید  انجام دهیم طراحی و گرافیک سی دی  و کاور سیدی  است  برای این منظور  لازم است  اقدام به طراحی اتود برای سه نمونه  طرح سی دی نمده  که یکی از آنها همراه با قاب کاور یا همان جلد باشد  که البته اگر  دانشجوی خاصی بود و خواست برای بیش از این موارد  ارائه کار نماید  تلاش وی در نظر گرفته خواهد شد .

لازم ذکر است  اخیرا در جستجو های اینترنتی به پایگاه اینترنتی برخورد کردم که اطلاعات خوبی درخصوص طراحی و گرافیک بروشور و سیدی همچنین  دیگر سفارشات گرافیکی در آن یافت می شود  این لینک که مربوط به بروشور  هست مطالعه شود .وهر دانشجو یک سوال و یک جواب  استخراج و در  همین صفحه قرار دهد  و یک سوال و جواب هم برای  اطلاعات مربوط به طراحی سی دی .

اما شرح پروژه طراحی سی دی

1-طراحی سی دی برای  هنرمند ( مجموعه آثار طراح گرافیک گرافیست عزیز .......)

2-طراحی سی دی  تجاری  3-طراحی سی دی فرهنگی

نکته قابل توجه حروف مورد استفاده در این سه  طراهی  یکی از این سی دی ها  کاملا فارسی  یکی فارسی و لاتین و یک سی دی کاملا  لاتین

طراحی سی دی                  

برای طراحی  سی  دی به نکات زیر دقت  نماید  با تصور اینکه سی دی  شکل دایره دارد  طراحی خود را در قالب  دایره انجام ندهید بهتر است یک کادر مربع 13x 13 رسم نموده و در داخل این کادر اقدام به طراحی نمائید اندازه مفید در چاپ یک سی دی  12x12 می باشد  و در واقع یک سانت اضافه همان نیم سانت از هر طرف  حاشیه اطمینانی  است که در چاپ  باید همیشه در نظر داشته باشید . چاپ روی سید دی بسته به طراحی و گرافیکی که  گرافیست پیشنهاد می دهد می تماند  شامل تمام سطح سی دی  یا بخشهای اصلس آن باشد  فضای قابل چاپ هر سی دی به سه قسمت  تقسیم می شود 

در سی دی های کوچک که به مینی سی دی  شهرت ÷یدا کرده نیز همین محدوده ها در مقیاس کوچکتر باید رعایت گردداندازه اصلی  و مفید برای چاپ برای سی دی های کوچک 8*8 سانتیمتر است اما محدوده خالی  یا حلقه تهی آن  به اندازه سی دی های  بزرگ و معمولی میباشد .

1-محدوده اصلی   (حلقه اول )  

2- محدوده مرکزی ( حلقه دوم )  

3-محدوده ممنوعه  (حلقه سوم )  

4-محدوده خالی    ( حلقه تهی ) 

 

 

 

 

برای دیدن طراح های خلافانه  سی دی  به این لینک مراجعه  کنید

  در طراحی دقت داشته باشید     

  محدوده سبز یا همان  محدوده اصلی  فضای است که شما می توانید مانور خوبی برای طراحی گرافیک و نوشتار داشته باشید  محدوده دوم مرکزی منطقه ای است که  طراحی و گرافیک میتواند  حضور داشته باشد اما در استفاده از عکس در این منطقه به نوع عکس بستگی دارد و اینکه  نوع قرار دادن  تصویر در این محدوده به گونه ای باشد که  به عکس آسیب نرساند و از تاثیر ارتباط حدفمندی  که در تصویر  وجود دارد  نکاهد  در این محدوده بهتر است نوشتار اصلی قرار نگیرد ولی نوشتاری که جنبه تزئینی دارد می توان استفاده کرد محدوده دیگر  منطقه  ممنوعه که چنانچه نوشته وتصویری در این محدوده قرار بگیرد تنها جنبه تزئینی داشته باشد چون معمولا این منطقه چاپ صورت نمیگیرد . و در انتها آخرین محدوده محدوده خالی  فضایی است که  خالی است و محل قرار گرفتن سی دی در درایو است .

اما دانستن این فضا ها و محدودیت ها برای این است که شما طراحی خود را بر مبنای این محدودیت ها  ارائه کنید و گاهی می تواند این محدودیت ها  منشع بروز خلاقیت باشد  در بسیاری از طراحی های  خلاقانه ÷یش آمده که از همین حلقه ها  در جذاب شدن  طراحی گرافیک سی دی کمک گرفته و محدوده خالی میانت سی دی را جزئی از طرح محصوب کرده و شکل جدیدی از طراحی  سی دی را ارائه نموده اند  . در هر ترم در شروع این مبحث  نمونه های به دانشجویان از ترم های قبل یا جستجو های اینترنتی ارائه می شود  و همه تصور میکنند که تمام ایده های خلاق با استفاده از فضای خالی یا حلقه های دیگر در روی سی دی  بکار گرفته شده و هر کار دیگری تکرای است اما  در انتهای ترم  شاهد کار های  جدید و خلاقانه دیگری می شویم به امید دیدن کارهای  نو و جدید از شما .

اما نوشتار روی سی دی

نوشتار لازم روی  هرسی دی

1-آرم و نشانه موسسه یا صاحب اثر

 2-آدرس اینترنتی

3- نام سی دی

 4-شرح کوتاه از محتویات سی دی

5-تیتر

6-سوتیتر

7-متن

 

 

 

 بررسی نکات مهم

در طراحی لیبل و کاور نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ

بر گرفته از پایگاه اینترنتی http://persiangfx.com/

جلد نوار کاست، سی دی ، ویدئوتیپ:
این گونه های گرافیک، مجموعه ای از ترکیب چند محصول گرافیکی با ویژگی های تعدیل و تغییر یافته در یک محصول هستند. جلد نوار کاست یا سی دی و ویدئوتیپ در نگاه اول همان طرح جلد هستند که تا حدودی و بسته به مورد ویژگی های بسته بندی را نیز دارایند.
معمولاً در طراحی جلد نوار کاست، جلد سی دی و جلد ویدئو تیپ طراح یک فضای مشخص و استاندارد را در اختیار دارد. در طراحی این سه گونه، دو بخش اساس باید مورد توجه قرار گیرد:
الف) طراحی روی نوار، سی دی و ویدئوتیپ
ب) طراحی بسته هر یک از آن ها

 در طراحی روی نوار کاست بطور متداول از لیبل استفاده می شود که دارای ابعاد 5/1×8 سانتیمتر است و امکان دارد بلندای آن تا حد 4 سانتیمتر تغییر یابد که در اینصورت جای قرقره ها بر روی آن برش می خورد. لیبل ممکن است بر روی یک یا هر دو سمت قرار گیرد و معمولاً با علامت B, A مشخص می شود که عنوان محصول (آلبوم موسیقی، آموزش زبان خارجی و ...) به همراه اطلاعات اولیه (نام خواننده و نوازنده، شیوه آمورش  و ...) بر روی آن درج می شود.
در طراحی روی سی دی بطور معمول طرح مستقیماً بر روی سطح سی دی چاپ می شود (اگر چه امکان انتقال طرح بر روی لیبل و چسباندن آن بر روی سی دی منتفی نیست ولی دلایل فنی از جمله امکان ضعیف کردن سی دی در هنگام خواندن نوشتن، این مورد باید با احتیاط انجام شود) توجه به افزایش سطح در اختیار (به نسبت کاست) طراح مجاز خواهد بود عوامل بصری بیشتری را در طرح خود مورد استفاده قرار دهد، ولی در هر حال عنوان و مجری محصول باید در دید نخست قرار گیرند و از فضای در اختیار بیشتر در جهت مطرح کردن عوامل تصویری استفاده شود، نه عوامل نوشتاری.
چیدمان منحنی و سینوسی نوشتار، با توجه به فرم دایره ای سی دی، هنوز جایگاه خود را از دست نداده است و غالباً نوشته های فرعی با اندازه قلم کوچک در بیشتر سی دی ها بصورت دوار چیده می شوند.

 

انتقال طرح بر روی ویدئوتیپ نیز به وسیله ی لیبل صورت می گیرد. در این محصول نیز به دو لیبل نیاز است که ابعاد آنها با یکدیگر متفاوتند، یک لیبل به ابعاد 8/1×8/14 سانتیمتر برای قسمت جانبی نوار و دیگری به اندازه 6/4× 8/7 سانتیمتر برای بخش فوقانی آن. موارد نوشتاری هر دو بخش شامل عنوان محصول، مجری آن و نوشتار مرتبط به همراه عوامل تصویری است، که تصاویر در لیبل بخش فوقانی حضور پر رنگ تری خواهد داشت.
قسمت دوم طراحی، بسته بندی نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ است، این قسمت بطور معمول دارای دو حالت کلی است.
الف) استفاده از قاب های آماده
ب) طراحی بسته های فانتزی
بیشترین حالت بسته ها، همان وضعیتی است که قابی از جنس کائوچو (پلاستیکی) و شفاف (به استثنای نوار ویدئو) در اختیار طراح قرار می گیرد و او موظف است طرحی متناسب با فضای قاب طراحی کند و آن را درون قاب قرار دهد. این قاب های آماده دارای سه بخش روی جلد، عطف و پشت جلد هستند.

 بسته به حجم مطالب نوشتاری و تصویری و ضروریات دیگر، طراح مجاز است، لت یا لتهایی به روی جلد نوار کاست و یا سی دی اضافه کند و آنها را در تاخور روی جلد قرار دهد.
موارد نوشتاری روی جلد نوار کاست به نسبت لیبل آن، کاملاً مفصل تر خواهد بود، ضمن آنکه امکان بکارگیری تصاویر نیز بیشتر خواهد شد. در حقیقت ویترین نوار کاست (و البته ویدئوتیپ و سی دی) روی جلد آن است. در قسمت عطف، تکرار موارد نوشتاری روی جلد را خواهیم داشت و در پشت جلد نیز اطلاعات نوشتاری ضروری همچون مجوزهای مورد لزوم از مراکز ذیصلاح، نشانی تولید کننده محصول و ... درج می شوند.
در طرح سی دی بدلیل فضای بسیار کم عطف و فضای قابل توجه پشت جلد (دقیقاً برابر با روی جلد) معمولا از انتقال تصویر بر روی عطف خودداری می کند و نوشتار را نیز بصورت کاملاً خلاصه در این قسمت قرار می دهند و در عوض طرح پشت جلد را چه از نظر نوشتار و چه از نظر تصویر کاملاً سخاوتمندانه طراحی و ارائه می کنند. اگر چه باید توجه داشت اختلاف فضای روی جلد و پشت جلد باید کاملاً محسوس باشد، به این معنی که تصاویر اصلی در روی جلد قرار می گیرد و در صورت تشخیص طراح و ضرورت تکرار تصاویر در پشت جلد، قاعدتاً این تصاویر بصورت خلاصه، با رنگ متفاوت و کوچکتر از روی جلد طراحی می شوند. در طراحی جلد ویدئو تیپ شکل کار بسیار شبیه بسته بندی خواهد بود، به این معنی که در حالت معمول نیاز به یک بسته مکعب مستطیلی داریم که یک وجه آن ناقص است. ابعاد این بسته در حالت حجم شده 19×5/10×5/2 سانتیمتر است. به دلیل وسعت سطح جلد ویدئو تیپ، اجرای طراحی متنوع بر روی آن کاملاً میسر خواهد بود. همچون موارد گذشته، عنوان مجری اثر (اجرا کنندگان موسیقی، یا فیلم یا درس آموزشی و ...) و موارد نوشتاری مرتبط با آنها در اولویت عوامل نوشتاری خواهند بود. استفاده از عوامل تصویری نیز در بیشتر اوقات مورد توجه قرار دارد. باید دقت داشت بخشی از حجم که فاقد پوشش است، نهایتاً توسط لیبل جانبی ویدئو تیپ کامل خواهد شد، بنابراین هماهنگی طرح لیبل و بسته کاملاً ضروری و الزامی است.
به دلیل ابعاد کوچک نوارهای کاست و سی دی ها، امکان آلبوم کردن و ارائه گروهی آن ها میسر است ولی در مورد ویدئو تیپ ها این امر کمتر مقدور خواهد بود. 

  نظرات ()
چند شیوه برای تمرین طراحی پوستر نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩۱/۸/٢٥

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام او که مهر را آفرید و مهربانی را وخود مهربانترین است

قطعا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است

سلام به دانشجویان عزیز وگرافیستهای محترم

در جلسات گذشته در رابطه با چگونگی تمرین طراحی پوستر  به پنج شیوه مختلف اشاره کردیم و اخرین شیوه یا تمرین برای طراحی پوستر شیوه بازی بصری است که در جلسه روز سه شنبه در باره ان توضیح داده شد . در ادامه شش روش را همراه با تمرین های خواسته شده جهت یاد آوری به ان اشاره می شود .

 

شش روش تمرین طراحی پوستر 

1-      ترکیب بندی

  • پیدا کردن لکه های اتفاقی  ( 5 نمونه )
  • ترکیب بندی فضای مثبت و منفی (همان  5 نمونه )
  • خلق معادل تصویری (برای همان  5 نمونه )
  • انتخاب تیتر (برای همان  5 نمونه )
  • اجرای دستی  حد اقل در ابعاد5x7  سامتیمتر (همان  5 نمونه )
  • اجرای فایل رایانهای  50x70 با رزولیشن 70(همان  5 نمونه )
  • اجرای فایل رایانهای  50x70 با رزولیشن 300(همان  5 نمونه )

2-      لی اوت نوشته پوستر

  • هریک از این پنج  پوستر در این تمرین با نوشته فارسی و لاتین و مشترک لی اوت میگردد

هر پوستر به سه روش

  •  1- پنج سطر نوشته فارسی با حد اقل 3 اندازه قلم و حد اکثر 5 اندازه قلم متفاوت  شامل :
  1. تیتر اصلی
  2. زیر تیتر اصلی 
  3. تیتر فرعی
  4. زیر تیتر فرعی
  5. اطلاعات ریز (محل برگزاری ،آدرس و...
  •  2- پنج سطر نوشته انگلیسی با حد اقل 3 اندازه قلم و حد اکثر 5 اندازه قلم متفاوت شامل :
  1. تیتر اصلی
  2. زیر تیتر اصلی 
  3. تیتر فرعی
  4. زیر تیتر فرعی
  5. اطلاعات ریز (محل برگزاری ،آدرس و...)
  •  3- پنج سطر نوشته فارسی و انگلیسی  ترکیبی  با حد اقل 3 اندازه قلم و حد اکثر 5 اندازه قلم متفاوت شامل :
  1. تیتر اصلی
  2. زیر تیتر اصلی 
  3. تیتر فرعی
  4. زیر تیتر فرعی
  5. اطلاعات ریز (محل برگزاری ،آدرس و...)

3-      ایده پردازی

در این تمرین  ابتدا با انتخاب یک موضوع به پژوهش مفهومی و تصویری پیرامون موضوع اقدام و پس از طراحی های کوچک از مفاهیم در اندازه های کوچک در زیر هم اقدام به ترکیب های دوتایی ، سه تایی و بیشتر همان تصاویر برای رسیدن به ایده ای خلاق اقدام میکنیم . ( یک نمونه در ابعاد 50X70   با لی آوت نوشته ها 300 دی پی آی )

4-      باز آفرینی  پوستر

  • در این تمرین با استفاده از پوستر های موفق اقدام به طراحی به شیوه همان پوستر با موضوع  دیگری می نمائیم در این تمریم لازم است  با پلت رنگ پوستر اشنا واز همان پلت رنگ پوستر بهره برداری کنیم .

یک تمیرن در ابعاد 50X70 با رزولیشن 300

5-      طراحی پوستر با استفاده از نوشتار (تایپوگرافی )

در این تمرین با استفاده از خطوط فارسی و تایپ اقدام به طراحی یک پوستر نموده در این پوستر تنها عنوان اصلی در ترکیب بندی کار به عنوان تنها کاراکتر حضور دارد که مفهوم واژه را با نوع در هم آمیختگی  به تصویر در خواهید آورد

نوشته های ریز روی این پوستر  نام دانشگاه نام درس سال تحصیلی  نام دانشجو ونام استاد لی اوت میگردد  این نوشته ها باید به زیبایی وازه اصلی کمک کند و چینش آن در پوستر به ترکیب بندی پوستر زیانی نرساند .

از این تمرین یک نمونه 50X70 با رزولیشن 300 دی پی آی

6-      طراحی پوستر  از عکیس (بازی بصری  )

در این شیوه تصویر که می تواند طرای  باشد یا یک عکس با زاویه دید خاص اصلی ترین نقش را در این نوع پوستر ها دارد در این نوع پوستر نوع نگاه متفاوت و بدیع و خلاقانه طراح به موضوع مورد نظر بیشترین تاثیر را دارد وعکسی که با این نوع نگاه خلق شده باشد به تنهایی هم می تواند وظیفه یک پوستر خوب را در جلب توجه مخاطب به دوش کشیده و تاثیر خود را بگذارد  در این شیوه از خطوط و نوشتار هم می توان بهره گرفت به گونه ای که در خدمت تثوثت و تشدید تاثیر نهفته در عکس  مرتبط با موضوع باشد .

از این تمرین یک نمونه  50X70 با دی پی آی 300

پوستر صلوات

همچنین برای طراحی پوستر صلوات( اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم)

که قرار است در مسابقه و نمایشگاه هم شرکت داده شود .  و برای پوستر مهربان باشید لازم است ریز نوشته های برای ایجاد ترکیب بندی بهتر در پوستر استفاده شود از این رو  یاد آور می شود برای ریز نوشته پوستر صلوات یک حدیث از پیامبر (ص) یا یک حدیث در باره واید ذکر صلوات در پوستر درج گردد وبرای پوستر مهربان باشید حدیث زیر بعنوان ریز نوشته به شیوه متمرکز یعنی در یک قسمت از پوستر درج گردد و شیوه غثره متمرکز  بصورت گسترده در دور تا دور بصورت عمودی یا افقی به شیوه ای که به تر کیب بندی و و زیبایی پوستر کمک کند استفاده شود .

حدیث برای پوستر مهربانی :

وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا یَضَعُ اللَّهُ الرَّحْمَةَ إِلَّا عَلَى رَحِیمٍ. قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ، کُلُّنَا رَحِیمٌ. قَالَ: لَیْسَ الَّذِی یَرْحَمُ نَفْسَهُ وَ أَهْلَهُ خَاصَّةً، وَلکِنِ الَّذِی یَرْحَمُ الْمُسْلِمِینَ؛ وَ قَالَ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ - : قَالَ تَعَالى: إِنْ کُنْتُمْ تُرِیدُونَ رَحْمَتِی فَارْحَمُوا.”)النوری، مستدرک الوسائل 9 / 54

 سوگند به آن که جانم در دست اوست، رحمت خدا جز افراد مهربان را در بر نمى‏گیرد. اصحاب گفتند: اى رسول خدا، ما همه مهربانیم. فرمود: مقصود کسانى نیستند که فقط نسبت به خود و خانواده‏شان مهربانند و عطوفت دارند بلکه مقصود کسانى‏اند که نسبت به همه مسلمانان مهربانند؛ و فرمود: خداى متعال فرموده است: اگر خواهان مهربانى و بخشایش من هستید پس نسبت به هم مهربان باشید

 لازم به ذکر است

هر یک از دانشجویان تا روز دوشنبه هفته اینده لازم است یک بار پوستر صلوات را برای بررسی و اعلام اصلاحات به ادرس ایمیل اینجانب azizagha@gmail.com  ارسال و یا روز یک شنبه بین ساعات 9 تا 5 بعد از ظهر در کلاسی که در فاز 3 هستم ارائه نمایند .

دانشجویان عزیزی که مایل هستند در باره طراحی پوستر بیشتر بدانند  مطالعه کتاب (اعلان درس) نوشته و گردآوری: مهدی محمّدی سفارش میکنم تهیه ومطالعه کنند و در اینجا از زحمات استاد محمدی برای تدوین این کتاب تشکر میکنم  .در تنظیم مطالب مربوط به پوستر  از همین کتاب استفاده شده است

  نظرات ()
غدیر مبارک نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩۱/۸/۱۳

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم دانشجویان ترمهای گذشته که یادشان هنوز در خاطرم هست و دانشجویان این ترم  خواستم عید غدیر را به همه شما تبریک بگم و براتون بهترین ارزو ها را داشته باشم .

....عید غدیر عادت داریم از سیدها عیدی بگیریم. اما با وجود اینکه عادت خوبی است خالی از اشکال هم نیست. در سنت و احادیث گفته شده این روز، همه به دیدار هم روند و به هم هدیه دهند.ادامه مطلب را اینجا بخوانید

  نظرات ()
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب