جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
ترسیم پنج ضلعی منظم و شمسه نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۸/٢٧

بسم الله الرحمن الرحیم 

سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم

ْارائه مقدماتی( ژوژمان ) تقویم و سر رسید  ساعت 14:15 در آتلیه

مراحل ترسیم شمسه همانطور که در کلاس توضیح داده بودم اینجا هم جهت باز آموزی قرار دادم امید وارم  تمرین رو خوب  انجام بدهید .

 

 

سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم  مطالبی که در باره ترسیم چند ضلعی ها  برای شما عنوان شد در این یا داشت  ذکر میکنم.

سه روش ترسیم پنج ضلعی

روش اول :

1- نوک سوزن  پرگار را در وسط شعاع افقی  سمت راست دایره قرارداده و کمان سیاه را رسم کنید تا شعاع افقی سمت چپ را در نقطه ای قطع کند.

2 - آنگاه نوک سوزن پرگار  را در نقطه بالای دایره بگذارید و کمان سبز را  چنان رسم کنید  که از نقطه فوق الذکر بگذرد و بدین ترتیب دو راس دیگر پنج ضلعی را بدست آورید.  دو ضلع پنج ضلعی برنگ سرخ  نشان داده شده است.

3 - سایر اضلاع را با پرگار معین  کرده  و با خطکش رسم کنید.

 

روش دوم :

•1 - دایره ای به مرکز E و شعاع AE رسم کنید.
2 - خط DE  را امتداد دهید تا دایره را در نقطه F بدست آید.
3 - به مرکز D و  شعاع DF کمانی رسم کنید تا دو راس دیگر پنج ضلعی در نقاط  J, G بدست آید.
4 - CG و CJ  دو ضلع از پنج ضلعی  است.
5 -  سایر اضلاع را با پرگار معین  کرده  و با خطکش رسم کنید.
روش سوم :
•1-  ابتدا دو دایره به مراکز P و Q را رسم کنید.
2 -  آنگاه خط  CQ  را رسم کنید تا  نقطه  T  بدست آید.
3 - به مرکز C  و شعاع CT  دایره ای رسم کنید تا دو راس از پنج ضلعی (نقاط  E و  F)  بدست آید. 
4 - با داشتن ضلع EF  سایر اضلاع پنج ضلعی را با پرگار معین  کرده و با خطکش رسم کنید.
  نظرات ()
ترسیمات هندسی چند وجهی های منظم نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۸/۱٧

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم در درس کار گاه ارتباط تصویری 2 (مطلب مربوط به طراحی سی دی را مطالعه نمایند  قبل از این مطلب ارائه شده )و ترسیمات هندسی  در جلسه قبل بعد از بررسی رسم های مربوط به سطوح  یاد آوری شد  آن دسته از  دانشجویان که طراحی سطوح را تحویل ندادند جلسه بعد ارائه نمایند .و  در باره حجم و چند وجهی های منظم  صحبت کردیم  خلاصه ای از آنچه گفته شد را در این یاد داشت ذکر میکنم.

چند وجهی منتظم به چند وجهی می‌گویند که همه‌ی وجوه آن چند  ضلعی منتظم است و همه‌ی اضلاعی که در  آن چند  ضلعی‌ به کار رفته  یکسان هستند.
 
تنها پنج نوع چند وجهی وجود دارد که عبارتند از:

1- چهار وجهی منظم ،

تشکیل شده از چهار مثلث متساوی الاضلاع  . کلیه یالهای در این شکل با هم برابرند

2- شش وجهیم منظم ( مکعب )،

تشکیل شده از شش مربع  کلیه یالهای در این شکل با هم برابرند

3- هشت وجهی  منظم،

تشکیل شده از  هشت مثلث متساوی الاضلاع

4- دوازده وجهی منظم

تشکیل شده  از دوازده  پنج ضلعی  منظم

5-  بیست وجهی منظم


تشکیل شده از  بیست مثلث متساوی الاضلاع

 لازم است تا پایان ترم در هر جلسه یکی از این اشکال را ساخته و ارائه نمائید و شکل گسترده این پنج شکل را برای جلسه اینده ترسیم نموده و تحویل دهید .

  نظرات ()
طراحی سی دی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۸/۱٧

بسم الله الرحمن الرحیم         

با سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم  دومین کاری که در این ترم  باید  انجام دهیم طراحی و گرافیک سی دی  و کاور سیدی  است  برای این منظور  لازم است  اقدام به طراحی اتود برای سه نمونه  طرح سی دی نمده  که یکی از آنها همراه با قاب کاور یا همان جلد باشد  که البته اگر  دانشجوی خاصی بود و خواست برای بیش از این موارد  ارائه کار نماید  تلاش وی در نظر گرفته خواهد شد .

.اما شرح پروژه طراحی سی دی

1-طراحی سی دی برای  هنرمند ( مجموعه آثار طراح گرافیک گرافیست عزیز .......)

2-طراحی سی دی  تجاری

 3-طراحی سی دی فرهنگی

نکته قابل توجه حروف مورد استفاده در این سه  طراحی  یکی از این سی دی ها  کاملا فارسی  یکی فارسی و لاتین و یک سی دی کاملا  لاتین

طراحی سی دی                  

برای طراحی  سی  دی به نکات زیر دقت  نماید  با تصور اینکه سی دی  شکل دایره دارد  طراحی خود را در قالب  دایره انجام ندهید بهتر است یک کادر مربع 13x 13 رسم نموده و در داخل این کادر اقدام به طراحی نمائید اندازه مفید در چاپ یک سی دی  12x12 می باشد  و در واقع یک سانت اضافه همان نیم سانت از هر طرف  حاشیه اطمینانی  است که در چاپ  باید همیشه در نظر داشته باشید . چاپ روی سید دی بسته به طراحی و گرافیکی که  گرافیست پیشنهاد می دهد می تماند  شامل تمام سطح سی دی  یا بخشهای اصلس آن باشد  فضای قابل چاپ هر سی دی به سه قسمت  تقسیم می شود 

در سی دی های کوچک که به مینی سی دی  شهرت ÷یدا کرده نیز همین محدوده ها در مقیاس کوچکتر باید رعایت گردداندازه اصلی  و مفید برای چاپ برای سی دی های کوچک 8*8 سانتیمتر است اما محدوده خالی  یا حلقه تهی آن  به اندازه سی دی های  بزرگ و معمولی میباشد .

1-محدوده اصلی   (حلقه اول )  

2- محدوده مرکزی ( حلقه دوم )  

3-محدوده ممنوعه  (حلقه سوم )  

4-محدوده خالی    ( حلقه تهی ) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن طراح های خلافانه  سی دی  به این لینک مراجعه  کنید

  در طراحی دقت داشته باشید     

  محدوده سبز یا همان  محدوده اصلی  فضای است که شما می توانید مانور خوبی برای طراحی گرافیک و نوشتار داشته باشید  محدوده دوم مرکزی منطقه ای است که  طراحی و گرافیک میتواند  حضور داشته باشد اما در استفاده از عکس در این منطقه به نوع عکس بستگی دارد و اینکه  نوع قرار دادن  تصویر در این محدوده به گونه ای باشد که  به عکس آسیب نرساند و از تاثیر ارتباط حدفمندی  که در تصویر  وجود دارد  نکاهد  در این محدوده بهتر است نوشتار اصلی قرار نگیرد ولی نوشتاری که جنبه تزئینی دارد می توان استفاده کرد محدوده دیگر  منطقه  ممنوعه که چنانچه نوشته وتصویری در این محدوده قرار بگیرد تنها جنبه تزئینی داشته باشد چون معمولا این منطقه چاپ صورت نمیگیرد . و در انتها آخرین محدوده محدوده خالی  فضایی است که  خالی است و محل قرار گرفتن سی دی در درایو است .

اما دانستن این فضا ها و محدودیت ها برای این است که شما طراحی خود را بر مبنای این محدودیت ها  ارائه کنید و گاهی می تواند این محدودیت ها  منشع بروز خلاقیت باشد  در بسیاری از طراحی های  خلاقانه ÷یش آمده که از همین حلقه ها  در جذاب شدن  طراحی گرافیک سی دی کمک گرفته و محدوده خالی میانت سی دی را جزئی از طرح محصوب کرده و شکل جدیدی از طراحی  سی دی را ارائه نموده اند  . در هر ترم در شروع این مبحث  نمونه های به دانشجویان از ترم های قبل یا جستجو های اینترنتی ارائه می شود  و همه تصور میکنند که تمام ایده های خلاق با استفاده از فضای خالی یا حلقه های دیگر در روی سی دی  بکار گرفته شده و هر کار دیگری تکرای است اما  در انتهای ترم  شاهد کار های  جدید و خلاقانه دیگری می شویم به امید دیدن کارهای  نو و جدید از شما .

اما نوشتار روی سی دی

نوشتار لازم روی  هرسی دی

1-آرم و نشانه موسسه یا صاحب اثر

 2-آدرس اینترنتی

3- نام سی دی

 4-شرح کوتاه از محتویات سی دی

5-تیتر

6-سوتیتر

7-متن

   

 بررسی نکات مهم

در طراحی لیبل و کاور نوار کاست، و ویدئوتیپ

هر چند که امروزه دیگر عمر کالا های صوتی و تصویری که روی نوار کاست و ویدئو ذخیره میشود  به پایان رسیده یا بسیار کم شده اما دانستن نکات مربوط به‌آن برای شما مفید خواهد بود .

بر گرفته از پایگاه اینترنتی persiangfx.com

جلد نوار کاست، سی دی ، ویدئوتیپ:
این گونه های گرافیک ها، مجموعه ای از ترکیب چند محصول گرافیکی با ویژگی های تعدیل و تغییر یافته در یک محصول هستند. جلد نوار کاست یا سی دی و ویدئوتیپ در نگاه اول همان طرح جلد هستند که تا حدودی و بسته به مورد ویژگی های بسته بندی را نیز دارایند.
معمولاً در طراحی جلد نوار کاست، جلد سی دی و جلد ویدئو تیپ طراح یک فضای مشخص و استاندارد را در اختیار دارد. در طراحی این سه گونه، دو بخش اساس باید مورد توجه قرار گیرد:
الف) طراحی روی نوار، سی دی و ویدئوتیپ
ب) طراحی بسته هر یک از آن ها

 در طراحی روی نوار کاست بطور متداول از لیبل استفاده می شود که دارای ابعاد 5/1×8 سانتیمتر است و امکان دارد بلندای آن تا حد 4 سانتیمتر تغییر یابد که در اینصورت جای قرقره ها بر روی آن برش می خورد. لیبل ممکن است بر روی یک یا هر دو سمت قرار گیرد و معمولاً با علامت B, A مشخص می شود که عنوان محصول (آلبوم موسیقی، آموزش زبان خارجی و ...) به همراه اطلاعات اولیه (نام خواننده و نوازنده، شیوه آمورش  و ...) بر روی آن درج می شود.
در طراحی روی سی دی بطور معمول طرح مستقیماً بر روی سطح سی دی چاپ می شود (اگر چه امکان انتقال طرح بر روی لیبل و چسباندن آن بر روی سی دی منتفی نیست ولی دلایل فنی از جمله امکان ضعیف کردن سی دی در هنگام خواندن نوشتن، این مورد باید با احتیاط انجام شود) توجه به افزایش سطح در اختیار (به نسبت کاست) طراح مجاز خواهد بود عوامل بصری بیشتری را در طرح خود مورد استفاده قرار دهد، ولی در هر حال عنوان و مجری محصول باید در دید نخست قرار گیرند و از فضای در اختیار بیشتر در جهت مطرح کردن عوامل تصویری استفاده شود، نه عوامل نوشتاری.
چیدمان منحنی و سینوسی نوشتار، با توجه به فرم دایره ای سی دی، هنوز جایگاه خود را از دست نداده است و غالباً نوشته های فرعی با اندازه قلم کوچک در بیشتر سی دی ها بصورت دوار چیده می شوند.

 انتقال طرح بر روی ویدئوتیپ نیز به وسیله ی لیبل صورت می گیرد. در این محصول نیز به دو لیبل نیاز است که ابعاد آنها با یکدیگر متفاوتند، یک لیبل به ابعاد 8/1×8/14 سانتیمتر برای قسمت جانبی نوار و دیگری به اندازه 6/4× 8/7 سانتیمتر برای بخش فوقانی آن. موارد نوشتاری هر دو بخش شامل عنوان محصول، مجری آن و نوشتار مرتبط به همراه عوامل تصویری است، که تصاویر در لیبل بخش فوقانی حضور پر رنگ تری خواهد داشت.
قسمت دوم طراحی، بسته بندی نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ است، این قسمت بطور معمول دارای دو حالت کلی است.
الف) استفاده از قاب های آماده
ب) طراحی بسته های فانتزی
بیشترین حالت بسته ها، همان وضعیتی است که قابی از جنس کائوچو (پلاستیکی) و شفاف (به استثنای نوار ویدئو) در اختیار طراح قرار می گیرد و او موظف است طرحی متناسب با فضای قاب طراحی کند و آن را درون قاب قرار دهد. این قاب های آماده دارای سه بخش روی جلد، عطف و پشت جلد هستند.

 بسته به حجم مطالب نوشتاری و تصویری و ضروریات دیگر، طراح مجاز است، لت یا لتهایی به روی جلد نوار کاست و یا سی دی اضافه کند و آنها را در تاخور روی جلد قرار دهد.
موارد نوشتاری روی جلد نوار کاست به نسبت لیبل آن، کاملاً مفصل تر خواهد بود، ضمن آنکه امکان بکارگیری تصاویر نیز بیشتر خواهد شد. در حقیقت ویترین نوار کاست (و البته ویدئوتیپ و سی دی) روی جلد آن است. در قسمت عطف، تکرار موارد نوشتاری روی جلد را خواهیم داشت و در پشت جلد نیز اطلاعات نوشتاری ضروری همچون مجوزهای مورد لزوم از مراکز ذیصلاح، نشانی تولید کننده محصول و ... درج می شوند.
در طرح سی دی بدلیل فضای بسیار کم عطف و فضای قابل توجه پشت جلد (دقیقاً برابر با روی جلد) معمولا از انتقال تصویر بر روی عطف خودداری می کند و نوشتار را نیز بصورت کاملاً خلاصه در این قسمت قرار می دهند و در عوض طرح پشت جلد را چه از نظر نوشتار و چه از نظر تصویر کاملاً سخاوتمندانه طراحی و ارائه می کنند. اگر چه باید توجه داشت اختلاف فضای روی جلد و پشت جلد باید کاملاً محسوس باشد، به این معنی که تصاویر اصلی در روی جلد قرار می گیرد و در صورت تشخیص طراح و ضرورت تکرار تصاویر در پشت جلد، قاعدتاً این تصاویر بصورت خلاصه، با رنگ متفاوت و کوچکتر از روی جلد طراحی می شوند. در طراحی جلد ویدئو تیپ شکل کار بسیار شبیه بسته بندی خواهد بود، به این معنی که در حالت معمول نیاز به یک بسته مکعب مستطیلی داریم که یک وجه آن ناقص است. ابعاد این بسته در حالت حجم شده 19×5/10×5/2 سانتیمتر است. به دلیل وسعت سطح جلد ویدئو تیپ، اجرای طراحی متنوع بر روی آن کاملاً میسر خواهد بود. همچون موارد گذشته، عنوان مجری اثر (اجرا کنندگان موسیقی، یا فیلم یا درس آموزشی و ...) و موارد نوشتاری مرتبط با آنها در اولویت عوامل نوشتاری خواهند بود. استفاده از عوامل تصویری نیز در بیشتر اوقات مورد توجه قرار دارد. باید دقت داشت بخشی از حجم که فاقد پوشش است، نهایتاً توسط لیبل جانبی ویدئو تیپ کامل خواهد شد، بنابراین هماهنگی طرح لیبل و بسته کاملاً ضروری و الزامی است.
به دلیل ابعاد کوچک نوارهای کاست و سی دی ها، امکان آلبوم کردن و ارائه گروهی آن ها میسر است ولی در مورد ویدئو تیپ ها این امر کمتر مقدور خواهد بود. 

  نظرات ()
یاد آوری نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۸/٥

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم

آن دسته از دانشجویان فعال که به وبلاگ مراجعه میکننند و سوال دارند که نمی دانند از کجا باید سوال  طرح کنند  به عرض میرساند که مطلب مربوط به
(جلسه اول ترسیمات هندسی (هفته سوم) آندسته که تعاریف خصوط را ارسال نکردند ارسال کنند .و آن  تعداد از دانشجویان هم که برای مطلب

 مختصات رسم  یک خط مواجه 

A.B = E 6.6
A.B = H 5.5
A.B = X 9.3
 
 
 مختصات رسم  یک خط افقی
 
A.B = E 2.8
A.B = H 5.5
A.B = X 3.9
 
 
مختصات رسم یک خط قائم
 
A.B = E 5.5
A.B = H 2.8
A.B = X 5.5
 
 موفق باشید
مختصات رسم یک خط نیمرخ
 
A.B = E 2.8
A.B = H 2.8
A.B = X 5.5
 
 
مختصات رسم یک خط
 
A.B = E 8.2
A.B = H 2.8
A.B = X 8.2
 
  نظرات ()
مطالب اخیر در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی 30 فروردین 95 - ژوزمان مقدماتی پوستر کلاس طراحی پوستر جلسه نهم آموزشی فروردین 95
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب