جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
جلسه اول بسته بندی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۱۱/٢٩

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم  مطالبی که در  جلسه اول بیان شد .لازماست مطب مطالعه و سوال و جواب طراحی و ارسال گردد . بسته بندی تک کالای کوچک هم در جلسه آینده همراه اورده شود . و یک صفه در باره مهربانی هم  فراموش نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

•در هر فعالیتی که یک طرف آن مخاطبی باشد که  قصد ما جلب نظر او باشد  آنچه را که قصد داریم  به وی ارائه کنیم   باید بتوانیم به بهترین شکل به او عرضه کنیم  یکی از  آشنا ترین  شکل ارائه سفره یا میز های پذیرایی است که کم و بیش بسته به مناسبت یا فراخور حال خود و میهمانانمان آن را گسترده ایم ویا بر سر آن  نشسته ایم  در  اینگونه موارد میزبان سعی میکند  به گونه ای  سفره و میزرا بیاراید که هم جلب توجه نماید و هم تحصین حاضران را نیز برانگیزاند و هر یک از میهمانان بتواند از آنچه برایش تدارک دیده استفاده نماید  این یک شیوه سنتی ارائه  است  اما تجربه جدیدی نیز اخیرا داشتم که  بیان آن نه تنها خالی از لطف نیست بلکه اشاره ای  خواهد بود  به موضوع ارائه یا همان بسته بندی  که بنظر من زیر مجموعه ارائه قرار دارد.
•سال 87 برای نماز عید فطر به مصلای  امام خمینی در تهران رفته بودم بعد از پایان نماز  کمی  داخل جمعیت جلو تر رفتم تا به تریبون نزدیکتر باشم  و در جای مناسب  نشستم بعد از پایان خطبه ها  خواستم بلند بشم و از مصلا خارج بشم  دیدم  کنارم انبوهی از دسته گل  است که زیر دست و پای  مردم قرار گرفته و هیچ کس هم به این گلها نگاه نمی کند و حتی  زیر پا نیز لگد مال هم میشد  دلم نیامد گلها را  در همین وضعیت رها کنم همه آنها را دسته کردم و در بقل خود گرفتم ایستادم و گلها را همراه با یک لبخند  به سمت کسانیکه باعجله میخواستند محل را  ترک کنند گرفتم در لحظاتی  نگذشت که  دستهای مشتاق برای دریافت گل به سوی من دراز شده بود و چیزی طول نکشید که  چیزی از گلها نماند  ، من بعد از این اتفاق به آنچه که گذشت فکر کردم که من چه کردم که چنین اتفاقی رخ داد  همان گل که هیچ کس به آن احمیت نمیداد را برداشتم و خودم شدم تابلویی برای ارائه آن پس اول آن را در معرض دید قرار دادم و بعد برای ارائه آن را به سوی کسانیکه از روبرو با من مواجه میشدند  میگرفتم  و بعد به آنها تعارف میکردم  و کار نهایی همراه تعارف کردن گل  لبخند هم میزدم  و با این کار نه تنها گلها ارزشمند شد و خواستار پیدا کرد بلکه نایاب هم شد چون درخواست برای دریافت ان  زیاد شد .
•همه ما قبل از آنکه دارای هر شغل و سمت باشیم و یا از دور دستی در تولید داشته باشیم ویا اینکه خود  در حلقه و چرخه تولید یک فراورده نقش آفرینی کنیم ، یک مصرف کننده  بوده و با رها و بارها  در معرض انتخاب کردن  اجناسی قرار گرفته ایم این تجربه را از زمان کودکی تا به امروز داشته ایم  و هرچه بر دامنه  علائق و تجربیاتمان اضافه می شود نوع نگاه و  انتخابمان نیز متفاوت تر از گذشته خواهدشد  . 
•اگر از یک کودک بخواهید  در هنگام خرید خود  اقدام به انتخاب کند  سه شاخصه اصلی میتواند به او در این انتخاب کمک کند
•1- نیاز وی
•2- رنگ مورد علاقه
•3- حجم کالا
•  و اگر این انتخاب با قدرت خرید وی  مرتبط باشد یعنی به او بگوئیم با این مبلغ میتوانی خرید کنی  انگاه کمیت نیز بعنوان چهارمین ملاک برای انتخاب مورد توجه او  قرار میگیرد  و مایل است با  مبلغی که پرداخت میکند مقدار بیشتری جنس دریافت کند و در واقع  به زبان ما  ارزانتر خرید کند . 
•این چهار عامل اصلی ترین عواملی است که در خرید  یک کالا تاثیر گذار است  و شاخصه های بعدی  که امروزه همه ما به ان توجه داریم در واقع بر این  فوندانسیون بنا گردیده  و ساختمان انتخاب مارا تا ارتفاع تجربیاتمان بلند کرده است .
•ساختمان انتخاب ما که شکل گرفته از طبقات و اتاقهای است که در هریک از آنها  نکات  خاصی مورد برسی قرار میگیرد  تا ما دستمان را به سوی  یک کالا دراز کرده و با رضایت مبلغ آن را پرداخت کنیم و آن را از آن خود سازیم  در بسیاری از موارد شکل ظاهر یا همان بسته بندی کالا است که جلوه گری میکند  این بسته بندی باید  در درجه اول پاسخگوی چهار و شاید همان سه شاخصه اصلی باشد تا مورد توجه و ارزیابی خرید قرار بگیرد 
•. آیا می شود از ظاهر یک  بسته بندی به چونان سوآلاتی پاسخ داد . و بعد از آن به فراخور نوع جنس به سوالات ریز تر خریدار جوابی مطلوب ارائه دهد .  مگر ما بعنوان یک خریدار چه انتظاری از  فروشنده یا تولید کننده کالا داریم جز این است که دوست داریم  عرضه کننده کالا ما را بجای خود  بگزارد و آنقدر به کیفیت کالا  در هنگام تولید توجه کرده باشد که خود نیز  مایل به استفاده از آن باشد و در واقع کیفیت ان مورد تائید تولید کننده باشد  ،  این حس تا جایی پیش میرود که گاهی پس از انتخاب اولیه برای اطمینان خاطر باز از فروشنده  این سوال را  می پرسیم ، فارغ از اینکه  هیچ فروشنده ای تمام اجناس فروشگاه خود را تجربه نکرده است اما باز این سوآل را از وی میکنیم که آیا این جنس دارای کیفیت خوبی است ؟   در صورتی که اگر   در بسته بندی یک کالا  به نیاز ها و سوالات  مصرف کننده اندیشیده شود  قادر است  به بسیاری از سوالات یک خریدار پاسخ دهد  و در انتخاب کالای مورد نظر به او کمک کرده و در نهایت به  فروش بیشتر کالا سرعت بیشتری ببخشد ،  
•نکاتی که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود تا دارای ویژه گی های مثبت در انتخاب باشد عبارتند از:
حجم:
•حجم بسته  بندی نسبت به آنچه که در  آن جای میگیرد  از اندازه مناسبی برخوردار باشد  اما در برخی موارد نیز حجم کم  نکته مثبتی نیست بلکه نقطه مقابل خواهد بود و آن زمانی است که کالا از  جمله و سایلی خواهد بود که بعنوان کادو  خریداری میشود و اغلب  مایل هستند کالای که برای هدیه برای آن هزینه میکنند  نسبت به مبلغ پرداختی از حجم قابل  توجه ی برخوردار باشد  برخوردار باشد  
•برخی از کالا ها باوجود هزینه و حجم کم به دلیل ایجاد ارزش افزون بر واقعیت کالا  لازم است در بسته بندی قرار بگیرد که به کالای  درون آن اعتبار بیشتری ببخشد مثل بسته های نرم افزاری که اغلب  جعبه ای تو خالی که  در برگیرنده تنها یک سی دی است . 
سهولت در انتقال :
• یکی از  نکات  محمی که هنگام خریداری کالا  برای خریدار  اهمیت دارد  این است که  برای انتقال آن با سختی و دشواری روبرو  نشود و برای خریدار سوال نباشد که چگونه ، و از کجا باید وسیله خریداری شده را به دست بگیرد  در گذشته به این  نکته خیلی کم توجه میشد و اقلب چون در کارخانه تولیدات بسته بندی میشد و توسط  گارگران و ماشین آلات باربری  جابجا میشد توجهی به حمل تک کالا صورت نمیگرفت اما امروزه حتی در بسته بندی های پوششی که کالا در یک کارتن قرار میگیرد محل های برای جای دست تعبیه شده  این نکات  باعث میشود خریدار  به این نکته توجه کند که تولید کننده  آنقدر  خود را در جایگاه خریدار دیده که به تمام مسائل او  ازجمله  چگونگی حمل  کالااندیشیده تا برای  او انتقال کالای خریداری شده سهل و آسان باشد .
سهولت در استفاده :
•خریدار باید بداند که تولید کننده  تا  قبل از صندق پراخت وجه کالا با اونیست بلکه دقدقه های  خریدار کالا را در هنگام مصرف نیز میداند  ،  چراکه برخی از بسته بندی ها ماننده بسته های حاوی مواد شوینده یا مواد خوراکی مورد استفاده در آشپزخانه تا زمانیکه به  اتمام نرسیده  در بسته بندی و ظرفی که ارائه شده قرار دارد و برای هر بار مصرف باید بطریقی محتویات آن خارج شود و دوباره درب آن بسته شود این  نکته میتواند در انتخاب مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار باشد  ، 
وزن کالا نیز عامل دیگری در  استفاده بهتر و مطلوب نظر مصرف کننده خواهدبود این اصل را در تمام  کالا ها میتوان  عمومیت داد  از کالاهای مصرفی گرفته تا کالا های لوکس را نیز  شامل میشود 
 
باز یافت  بسته بندی ها  پس از مصرف کالا علاوه بر  جنبه زیست محیطی میتواند رویکردی مثبت  برای مصرف کننده داشته باشد  و  بسته بندی کالای مصرف شده  برای  مصرف کننده کار بری دیگری نیز داشته باشد این نکته در  برخی ظروف مواد شوینده و  مواد خوارکی نیز دیده شده که  ظرف ارائه شده آنقدر کار بردی است که پس از  استفاده اصلی کالا مورد استفاده تهای دیگر نیز قرار میگیرد و  بسته بندی های اسباب بازی های کودکان  نیز میتواند از یک جنبه آموزشی و  سر گرم کننده نیز برخوردار باشد  تا  در باز یافت مجدد آن سود بیشتر  برای  خریدار حاصل شود 
رعایت نکات بهداشتی  مناسب و مرتبط با کالا در شکل و چگونگی  بسته بندی میتواند عامل دیگری در جذب اعتماد مخاطب باشد .  در ادامه مواردی که ذکر شد به  نکات دیگری نیز میتوان اشاره کرد  که اطلاعت  و تاثیرات بصری مورد نظر ما را در ذهن مخاطب بجای گذارد
 
  نظرات ()
جلسه اول کلاس چاپ ماشینی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۱۱/٢٩

بسم الله الرحمن الرحیم 

سلام به دانشجویان عزیز و گرافیستهای محترم قرار بود مطالبی که در کلاس عنوان شد برای مرور مجدد و طراحی سوال  در این وبلاگ قرار بدهم . شما هم به قرار خود  عمل نموده و قبل از هر چیزی یک صفحه در باره مهربانی را بنویسید و اگر در این خصوص هم سوآل داشتید  حتما یادداشت بنویسید تا به آنها پاسخ دهم  .

پیدایش چاپ  


•آثار دستی بشر با سطوح برجسته و فرو رفته در قالب مهرهای دستی و لوح های سنگی یا فلزی دستی، از روزگار دیرین برجای مانده است. این تجربیات در گذر اعصار و قرون، تغییراتی پیدا کرد. چاپ دستی با روش های متفاوتی چون برجسته و فرو رفته از زمانی بسیار دور رواج داشته است ولی با بروز تغییراتی در ساختار آن، دگرگونی عظیمی در روند آهسته این پیشرفت صورت گرفت.
•در حدود سال ١۴۵۵ گوتنبرگ با ریخته گری و ساخت حروف کوچک فلزی برجسته و کنار هم قرار دادن حروف توانست بدعتی جدید در این صنعت به وجود بیاورد.
•اولین بار با ساخت حروف کوچک فلزی و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر، به راحتی نوشتن سطرها را امکان پذیر کند. در این روش بعد از اتمام کار چاپ، حروف در جای مشخص خود روی میز حروفچینی (گارسه) جای می گرفت و برای چاپ صفحه بعدی مجدداً مورد استفاده قرار می گرفت. تمام شگرد و بدعت گوتنبرگ همین موضوع بود، چرا که چاپ در آن زمان با استفاده از لوح چوبی یا فلزی صورت می گرفت. این تکنیک تقریباً تا ۵٠٠ سال بعد بدون تغییر زیادی ادامه پیدا کرد.
•در عصر رنسانس تکنیک هایی که برای تکثیر استفاده می شد محدود به دو تکنیک گود و برجسته بود. در حدود سال های ١۴٠٠ میلادی  تکنیک چاپ گود به تکامل رسید و از ١۵٩٩ میلادی به بعد در چاپ کتاب مورد استفاده قرار گرفت. اما چندی بعد از استفاده از این دو تکنیک در سال ١٧٩۶ میلادی فردی از باواریا به نام آلویس زنه فلدر تکنیک جدیدی را در چاپ به کار بست که اختلاف جذب و دفع مواد چربی و آب اساس آن بود و بعدها اساس چاپ افست  قرار گرفت. 
•به این ترتیب سه تکنیک اساسی چاپ امروزی با کمی پس وپیش از هم شروع به پیشرفت کرد و هر روز دقت و کیفیت پیدا کرد تا اینکه صنعت عکاسی به آن ملحق شد. ماشین چاپی که فردریش کوئنیگ در لندن به ثبت رساند، توانست در سال ١٨١٢ به بهره برداری برسد و سرعت چاپ را که تا آن زمان ٢۵٩ نسخه در ساعت بود به ١١٠٠ نسخه برساند. این ماشین چاپ که با طراحی سیلندری ساخته شده و برای چاپ اتوماتیک سیلندری طراحی شده بود توانست در کنار روش چاپ تخت، جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند.
•این سه روش چاپی (برجسته، گود، همسطح) امروزه اساسی ترین و بیشترین تولیدات کارهای چاپی را به خود اختصاص داده اند. آمدن کامپیوتر و شیوه نشر رومیزی در این چند دهه اتفاق مهم دیگری است که زمان و هزینه را باز به مراتب کمتر کرده و خیلی از مراحل را جابجا کرده است.
تمامی فعالیت های چاپی در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته تقسیم می شود:
•ـ پیش از چاپ (Prepress)
• طراحی دستی، طراحی کامپیوتری، اسکن تصاویر، حروفچینی، نمونه خوانی و تصحیح، تهیه فیلم، تهیه اوزالید، تهیه هر نوع زینک یا سطح چاپی
•                  ـ چاپ (Press)
• شامل انواع چاپ
•  ـ پس از چاپ (Postpress)
• انواع پوشش محافظ چاپ مثل یووی UV و یا سلفون و غیره، برش و دایکات، دوخت و صحافی، جعبه چسبانی
•                 
 چاپ برجسته
•از قرن پانزدهم میلادی تا چند دهه گذشته چاپ لترپرس بهترین و ارزان ترین شیوه برای چاپ کتاب بوده است. روند تکاملی این شیوه با اختراع فردریش کوئنیگ در سال ١٨١٢ میلادی توانست با تغییر لوح چاپ از حالت تخت به سیلندری آن را دگرگون کند، به این ترتیب این تغییر سرعت چاپ را بسیار بالا برد .
•امروزه از این تکنیک فقط در چاپ هایی ساده که کیفیت چندانی را طلب نمی کند، استفاده می شود. مثلاً برخی روزنامه ها یا اوراق اداری و نظایر آن.
چاپ گود
•قدمت این شیوه نیز به حدود قرن پانزدهم میلادی باز می گردد. این تکنولوژی در دو مدل ورقی و افست وجود دارد که نوع ورقی آن امروزه بسیار کم استفاده می شود. از این چاپ در صنعت بسته بندی و همچنین چاپ مجلات پر تیراژ بین المللی و بروشورهای مختلف و سایر عناوین نظیر این استفاده می شود.
چاپ همسطح
•شیوه افست در سال ١٧٩۶ میلادی توسط آلویس زنه فلدر اختراع شد. در یک تقسیم بندی از نقطه نظر کاغذ، تکنیک افست با دو شیوه کاغذ ورقی  (Sheet Fed) و کاغذ پیوسته (Web Fed) تقسیم  بندی می شود. تکنیک وب بیشتر برای چاپ روزنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد و تا به حال جایگزین خوبی برای سیستم لترپرس روتاری بوده است.  
•از نظر سرعت؛ کیفیت و هزینه تمام شده،
• در شیوه رایج و مرسوم افست، باعث شده است تا بهترین انتخاب برای چاپ های بین 300/000– ٣٠٠ نسخه باشد.
•معمولاً برای تیراژ پایین تر ار آن با از دست دادن قدری کیفیت می توان از چاپ دیجیتال استفاده کرد و برای بالاتر از آن از هلیو می توان استفاده کرد که از کیفیت بهتری نسبت به افست برخوردار است.

منبع: احمدی، مهدی، طراحی تا چاپ، چاپ اول، بهار ١٣٨٧، تهران، انتشارات نوردان

 
  نظرات ()
روز ژوژمان هشتم بهمن90 نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳٩٠/۱۱/۱

بسم الله الرحمن الرحیم

 به نام او که مهر را آفرید و مهربانی را و خود مهربان ترین است

هر شروعی را پایانی است و هر پایانی آغازی نو در مسیری دیگر

شاید اولین روزهای ترم فکر نمی کردیم که ایام اینگونه سریع ما را با خود ببرد و امروز باز درحالی به روزهای اول ترم نگاه می کنیم که هنوز بر مرکب  شتاب زده زمان در حال حرکت به سوی آینده هستیم .

 

با شما شنبه های من بوی دیگری داشت قراری بود با خود، خدا ،یا رب العالمین ،حافظ و شما روزی حافظ می آمد و چه خوش روزی بود ان روز   و روزی  از ما روی می گرداند ولی یاد او را داشتیم .  شنبه ها بعضی ها  با تمام وجود بودند و بعضی ها بودند که باشند و حضورشان ثبت شود . بعضی ها هم نبودند ولی حضورشان حس می شد و گذشت با  ...

.. ضمیر ناخود آگاه

با شیرینی اعیادی که بود

با تاخیر ها و با زود رفتنها

با امتیاز های ده تایی تا 40 امتیازو...

هرچه بود گذشت ؛

ولی ماند تمام احساسی که در آن لحظات در آتلیه 4 از خود بجای گذاشتیم .

و امروز در آستانه  درو  کردن آنچه کشته ایم ؛

من و شما حاصل 16 هفته و شاید برای بعضی ها بیشتر از 16 هفته  تلاش را خواهیم دید ،

آیا از نتیجه  راضی خواهیم بود ؟

آیا آنچه که هزینه کرده ایم به ثمر نشسته و میوه آن را خوش خواهیم چید .

من که اطمینان دارم روز شنبه ، یکی از بهترین روزهای  تدریس من خواهد بود .

چرا که به گل دادن  ساقه های  پر ثمری را شاهد خواهم بود که حاصل تلاش خود را به معرض قضاوت می گذارند .

و به یادگار خواهد ماند آنچه به بهانه درس کنار حافظ و او که آفریننده زیبایی هاست با هم  ده بار نجوا میکردیم. یا رب العالمین .

 

واما  روز  شنبه هشتم بهمن ماه90  ساعت هشت 

 در روز ژوژمان یا همان  ارائه پروژه ها از دانشجویان عزیز انتظار می رود آثار خود را بدین شکل ارائه دهند :

هر دانشجو کنار آثار خود برگه ای با ذکر نام خود نصب نماید .و آثارخود را به ترتیب زیر از راست به چپ قرار دهد

1- پروژه تقویم  2- پروژه بروشور 3- پروژه طراحی سی دی

1- پروژه تقویم ،

شامل کار اصلی و جنبی به صورت پاس پارتو شده روی دیوار و در کنار آن ماکت کار

2-ارائه  بروشور

ارائه به صورت گسترده 1-  روی بروشور 2-  پشت بروشور پاس پارتو شده با شاخصه های مورد توجه در آرت ورک چاپخانه، مثل خط برش ، خط  تا ، و خط تیغ وهمچنین ارائه ماکت بروشود

 ( در تهیه ماکت ها توجه داشته باشید که پرینت دو رو تهیه شود و از چسباندن دو برگه پرینت به پشت هم خود داری نمائید چون موجب خواهد شد ارائه خوبی صورت نگیرد ) 

3-  طرحی سی دی 

ارائه طرح سی دی پاس پارتو شده همراه با یک کاور سی دی روی دیوار همراه با  خط برش و تیغ  ، ارائه یک سی دی با طرح چاپ شده و ماکت  کاور سی دی که روی آن فایل های « جی پی جی » هر سه پروژه ذخیره شده باشد

 در روز ژوژمان به هر یک از دانشجویان برگه ارزیابی ارائه خواهد شد که از میان آثار ارائه شده در هر بخش  سه اثر  را به ترتیب  در هر شاخه انتخاب  و معرفی می نمایند   .

این نظر سنجی نیز در نمره نهایی شما دخیل خواهد بود. چرا که انتخاب کار برتر از نظر شما نشان دهنده ی دید خوب و کارشناسانه شما خواهد بود .

نوع ارائه ، امتیازفعالیت کلاس , و امتیاز حضور  در طی ترم در جمع 2 نمره خواهد داشت .

به امید موفقیت شما 

 

 

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی 30 فروردین 95 - ژوزمان مقدماتی پوستر کلاس طراحی پوستر جلسه نهم آموزشی فروردین 95
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب