جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
چگونه سوالات چهار گزینه ای طراحی کنیم نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/٩/۱٦

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم

و تشکر از  نماینده های هر کلاس که با جدیت به جمع آوری  مطالبی که خواسته بودم اقدام میکنند و تشکر مجدد از لژ نشین های  کلاس خصوصا اونهای که خیلی خودشون رو کنترل میکنند تا  صحبت نکنند و کلاس آروم باشه ولی باز ترک دیوار هم  باعث میشه اونها به حرف بیفتن  در هر صورت  این خاصیت لژ نشینی هست که اگر دوست داشتید از  این خاصیت خطر ناک پر هیز کنید جلسه بعد  بیایید ردیف های جلو تر بنشینید  . خوانندگان این مطلب به آنها که  دسترسی ندارنمد و  نخوانده اند خبر دهند .

خوب  اما در مورد  سوالاتت چهار گزینه ای که برای  درس چاپ قرار است  طراحی کنید   لازم میدونم این توضیحاتی  رو که به این منظور جستجو کردم   بخونید و بر مبنای این  راهنمایی ها و روشهای که در این مطلب ارائه  اقدام به طراحی سوالات  بفرمائید .

 این مطلب برگرفته شده از پایگاه اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

چگونه سوالات چهارگزینه ای طراحی کنیم؟

 

 

 

آزمونهای چند گزینه ای

 

آزمون چند گزینه ای متداولترین آزمون عینی است که هم در سنجش تواناییهای مختلف و هم در سنجش یادگیری در زمینه های گوناگون تحصیلی مورد استفاده واقع می شود. آزمون چند گزینه ای هم از لحاظ یکنواختی سئوالها ، هم از لحاظ حساسیت کم در مقابل حدس کورکورانه و هم از لحاظ سهولت تصحیح پاسخنامه ها بهترین نوع آزمونهای عینی است . ما در متن حاضر این نوع آزمون و طرز تهیه آن را مورد بحث قرار می دهیم و موارد استفاده آن را در سنجش انواع مختلف بازده های یادگیری معرفی می کنیم .

 

تعریف آزمون چند گزینه ای

 

آزمون چند گزینه ای شامل تعدادی سئوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه (پاسخ) تشکیل می شود و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی گزینه صحیح (پاسخ سئوال) را انتخاب می کند.

 

قسمتهای مختلف سئوال چند گزینه ای

 

هر سئوال چند گزینه ای شامل قسمتهای اصلی زیر است :

 

-1قسمت اصلی یا تنه سئوال :

 این بخش سئوال متن اصلی سئوال را تشکیل می دهد و در برگیرنده مسئله یا موضوعی است که سئوال باید آن را اندازه گیری کند.

 

-2گزینه درست یا پاسخ سئوال :

 یکی از گزینه های پیشنهادی پاسخ درست سئوال است که آزمون شونده باید آن را برگزیند . به این گزینه گزینه کلید گفته می شود.

 

3- گزینه انحرافی :

 به غیر از گزینه درست سئوال ، تعدادی گزینه دیگر نیز برای هر سئوال تهیه می شود که به آن گزینه های انحرافی می گویند . نقش گزینه های انحرافی منحرف کردن آزمون شوندگانی است که پاسخ درست سئوال را نمی دانند.

 

متن اصلی یا تنه سئوال را یک جمله استفهامی یا یک جمله ناتمام تشکیل می دهد و گزینه پیشنهادی جواب جمله استفهامی یا تکمیل کننده جمله ناقص هستند.

 

تعداد گزینه های سئوالهای چند گزینه ای ( گزینه درست و گزینه انحرافی ) از 2 تا 5 متغیر است از لحاظ نظری هرچه تعداد گزینه ها بیشتر باشد امکان حدس زدن کمتر است اما به سبب اینکه پیدا کردن بیش از سه پاسخ انحرافی کار دشواری است آزمونهای چهارگزینه ای که در آنها امکان حدس زدن جواب درست یک در چهار است شهرت بیشتری کسب کرده اند.

 

متخصصان آزمون سازی پیشنهاد می کنند که آزمون ساز تازه کار بهتر است کوشش کند تا متن سئوالهای خود را در قالب جمله های استفهامی طرح کند زیرا به این شکل هدف سئوال به طور آشکارتری بیان می شود اما چنانچه طرح سئوال در قالب جمله استفهامی خیلی طولانی تر از طرح آن به صورت عبارت نا تمام باشد بهتر است از همان شکل جمله ناتمام استفاده کرد اما باید سعی نمود که تمام گزینه های پیشنهادی تکمیل کننده جمله ناتمام باشند .

 

انواع سئوالهای چند گزینه ای:

 

سئوالهای چندگزینه ای دارای انواع مختلفی هستند ما در اینجا تعدادی از معروفترین آنها را معرفی می کنیم:

 

الف- نوع تنها گزینه درست:

 این سئوال ساده ترین نوع سئوالهای چند گزینه ای است در این نوع سئوال تنها یکی از گزینه ها درست است و بقیه گزینه ها کاملاً غلط هستند.

 

ب- نوع بهترین گزینه :

در این نوع سئوال همه گزینه ها درست هستند اما یکی از آنها از همه درست تر یا بهتر است

 

ج- نوع منفی :

در این نوع سئوال تنه سئوال به صورت منفی بیان می شود و همه گزینه ها بجز یکی از انها درست هستند مانند نمونه زیر :

 

کدام یک از عبارتهای زیر درباره ویروس درست نیست ؟

 

الف :ویروسها تنها در حیوانها و گیاهها زندگی میکنند

 

ب : ویروسها تولید مثل می کنند

 

ج : ویروسها از سلولهای زنده خیلی بزرگ تشکیل می شوند

 

د : ویروسها می توانند سبب بیماری بشوند

 

یکی از مشکلات تهیه سئوالهای چند گزینه ای این است که بعضی اوقات تهیه تعدادی گزینه انحرافی غلط که به ظاهر درست جلو کنند بسیار دشوار است . در این گونه مواقع ، چنانچه تهیه گزینه های درست آسانتر باشد می توان از نوع سئوالهای منفی که در آن همه گزینه ها بجز یکی از انها درست است استفاده کرد مانند بالا.

 

قواعد تهیه سوالهای چند گزینه ای:

 

-1هر سوال باید یک موضوع مهم یا یک هدف آموزشی را اندازه بگیرد.

 

-2بیشتر از یک مسئله یا یک مطلب در هر سوال قرار ندهید.

 

-3 سوالها را کاملا روشن و واضح بنویسید و از عبارات و کلمات قابل فهم آزمون شوندگان استفاده کنید.

 

-4از تکرار مطالب در گزینه ها خودداری کنید.

 

-5مطالب اصلی سوال را بطور کامل در تنه سوال بنویسید.

 

-6همه گزینه های یک سوال باید متجانس و مربوط به یک موضوع واحدی باشند.

 

-7سوال را طوری بنویسید که که پاسخ درست تنها پاسخ درست و یا قطعا درست ترین پاسخ باشد.

 

-8برای اندازه گیری فرایند های پیچیده ذهنی از موقعیتهای تازه استفاده کنید که بامثالهای کتاب یا مثال های بکار رفته در کلاس متفاوت باشند.

 

-9گزینه های انحرافی را طوری بنویسید که توجه آزمون شوندگان بی اطلاع از موضوع را به خود جلب کنند.

 

-10گزینه های هر سوال را طوری بنویسید که از نظر دستوری و جمله بندی به نحو درست مکمل متن سوال باشند.

 

-11از به کار بردن اشاره های دستوری نامربوط و غیره خودداری کنید. اشاراتی از قبیل زمان افعال، مفرد و جمع بودن آنها را در سوال ها نباید بکار برد، آنگونه که آزمون شونده با توجه به این اشارات گزینه درست را انتخاب کند.

 

-12در سوالات منفی کلمات منفی را برجسته جلوه دهید یا زیر آن خط بکشید تا به آزمون شونده کمک کند متوجه منفی بودن سوال باشد.

 

-13 از نوشتن سوالهایی که متن آنها منفی و گزینه ها هم منفی هستند ، یعنی منفی مضاعف ، احتراز کنید زیرا خواندن آنها آزمون شونده را گیج می کند.

 

-14تا حد امکان از به کار بردن عبارتهایی مانند"همه آنچه در بالا گفته شد" ، "تمامی موارد فوق" ، " هر سه مورد" و غیره در گزینه ها خودداری کنید.

 

-15 سوالها را مستقل از یکدیگر بنویسید.

 

-16 از طرح سوالهای گمراه کننده بپرهیزید زیرا اغلب آزمون شوندگان مطلع تر که اطلاعات وسیع تری دارند به وسیله این گونه سوالها گمراه می شوند.

 

-17طول گزینه درست را در سوالهای مختلف تغییر دهید.

 

-18 محل گزینه درست را در در میان گزینه های انحرافی به طور تصادفی انتخاب کنید.

 

-19در سوالهایی که تنه آنها جمله ناتمام است ، جای خالی را در قسمت آخر جمله قرار دهید.

خوب خیلی ممنون که وقت گذاشتید و این مطلب را مطالعه کردید  حالا بر مبنای این راهنمایی اقدام به طراحی سوال نمائید و به شکلی که  در ادامه ذکر خواهد شد سوالات را به نمایدنه کلاس تحویل داده تا مجموعه آن روی وبلاگ برای استفاده تمام دانشجویان قرار داده شود .

هر سوالی که طراحی میگردد  لازم است

صفحه  ای که سوال  انتخاب شده  وسطر آن ذکر شود

جواب صحیح بصورت حروف سیاه یا (bold) در ادامه هر شوال آورده شود مطابق نمونه زید

 

١-  کدام گزینه صحیح است

زاویه ترام CMYK هر رنگ را در چاپ افست را مشخص نمائید .

 

1-  C /15 -   M / 0 -    Y/45 -   K/ 15      

2-  C /75 -   M / 45  -    Y/15 -   K/ 0      

3-  C /15 -   M / 75  -    Y/0 -   K/ 45      

4-  C /  0 -   M / 15  -    Y/0 -   K/ 75     

 

سوال : صفحه 71  سطر 13

جواب :صفحه 71 سطر 22

گزینه صحیح : 3

 موفق باشید

  نظرات ()
نتیجه مسابقه نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/٩/۱٤

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های عزیز و دانشجویان محترم 

نتیجه مسابقه  علمی  چاپ ماشینی  هفته گذشته

مقام اول کلاس گروه دوم  با ١۶ امتیاز

مقام دوم کلاس  کروه اول  با ١۴ امتیاز

مقام سوم  کلاس گروه سوم  با ١٠ امتیاز

  نظرات ()
قابل توجه نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/٩/٢

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دیروز روز خوبی بود  و مسابقه  بین  سه گروه در هر سه کلاس بر گزار شد و گروه های برتر هر کلاس مشخص شدند اطلاعات این گروه ها فردا در همین صفحه درج خواهدشد .

در یکی از کلاسها در باره تعلق هر روز به یک یا چند معصوم گفتم  ( بواسطه زیارت نامه هر روز) مورد توجه  قرار گرفت و خواستند که هر روز را مشخصا ذکر کنم که متعلق به کدام معصوم است اینجا هم ذکر میکنم برای دانشجویان علاقه مند  کلاس دیگر :

شنبه :

 زیارت حضرت رسول (ص)

یکشنبه : 

 حضرت امیر المومنین  علی (ع)وحضرت زهرا (س)

دوشنبه :

حضرت امام حسن (ع) و حضرت امام حسین (ع)

سه شنبه:

 حضرت امام زین العابدین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام

چهار شنبه :

حضرت موسی بن جعفر،امام رضا ،امام محمد تقی ،و امام علی النقی علیهم السلام

پنج شنبه :

حضرت امام حسن عسگری (ع)

جمعه :

حضرت صاحب الزمان علیه السلام

           و گفتیم خدا وند اونقدر مهربان است که  بیش از هزار و یک راه گذاسته تا ما اگر خطا کردیم و راهمون کج شد به بهانه اون کار خیر و کار صواب نماز دعا زیارت از کناهانمون چشم پوشی فرماید و ما را مورد بخشش قرار دهد . برای همین من هم سعی میکنم چندین روش قرار بدم تا بلکه به واسطه یکی از اون روش ها نمره ای که استحقاق اون رو دارید بگبربد .برای همین در هر کلاس هم نماینده ای نتخاب شد تا  خلاصه نویسی های که آماده شده بود و ارسال کرده بودند یا  ارسال نکردند تا هفته آینده تحویل نماینده ای هر کلاس بدهند تا روز دوشنبه١۵ آذر تمام فایلها مربوط به هر کلاس در روی یک سی دی ذخیره و تحویل داده شود ، بعد از این مهلت دیگر فرصتی برای جبران نخواهد بود .

در مورد نوع امتحان هم گفتو شنودی کردیم  گویا همه علاقه مند هستند که امتحات تستی انجام بشه برای همین   هر یک از دانشجویان ١٠ سوال ساده  و ده سوال سخت  از کل کتاب  استخراج کرده و به صورت چهار گزینه ای آماده وبه  شکلی که هفته آینده ١۵ آذر سر کلاس  شرح خواهم داد تنظیم و در تاریخ تا دوشنبه ٢٢ آذر  تحویل دهند .

--------------

 


سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم  بیش از شش جلسه دیگر به پایان ترم نمانده  برای اینکه از فرصت باقیمانده به خوبی استفاده کنیم  و با شیوه های بهتری کلاس اداره شود روز دوشنبه علاوه بر مرور آنچه در چاپخانه دیدیم و در یافت گزارش ها و عکسهای که دانشجویان محترم از این بازدید تهیه کرده بودند  یک   مسابقه نیز بر گزار خواهدشد با آمادگی تشریف بیاورید .

از هر کلاس از روی لیست به سه گرده تقسیم شده و از هر گروه ۵ سوال پرسش خواهد شد  و در آخر نفر برتر  گروه برتر از هر کلاس مشخص  و در مرحله فینال  بعد از انتخاب  نفرات و گرئه های برتر از هر کلاس  در صورت مساعد شدن شرایط یک مسابقه برای این سه گروه بر گزار میگردد و کلاس برتر معرفی خواهد شد .

  نظرات ()
بازدید گروه سوم از چاپخانه رواق نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/٩/٢

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

سلام به گرافیست های عزیزو دانشجویان محترم  کلاس چاپ گروه سوم

شکر خدا  موفق شدیم با هم از چاپخانه رواق دیدن کنیم  تجربه خوبی بود  این صفحه اختصاص دارد به نظرات  گروه سوم  در باره بازدیدی که داشتیم .

در همین جا از کلیه دانشجویانی که در این بازدید خسته شدند و وسیله پذیرایی برای مدت بازدید پیش بینی نکرده بودیم  پوزش می خوام  انشالله  . حاصل این بازدید  بصورت  یک فیلم مستند  ارائه خواهد شد تا  توضیحاتی که ارائه شد  و به دلیل  نرسیدن صدا همه از آن بهره مند نشدن  برای همه قابل استفاده باشد . در این صفحه  گروه سوم یاد داشت و نظرات خود را در باره بازدید از چاپخانه رواق درج نمایند 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب