جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
بازدید گروه دوم از چاپخانه رواق نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/۸/٢٥

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های عزیزو دانشجویان محترم  کلاس چاپ گروه دوم

شکر خدا  موفق شدیم با هم از چاپخانه رواق دیدن کنیم  تجربه خوبی بود  این صفحه اختصاص دارد به نظرات  گروه دوم  در باره بازدیدی که داشتیم .

دانشجویانی که به علت حضور در بازدید از چاپخانه در کلاسهای دیگر غیبت  داشته اند  اسامی آنها جهت موجه شدن غیبت به انیستیتو  هنر و معماری ارائه شده  تا هماهنگ شود ÷ی گیری نمائید

  نظرات ()
بازدید گروه اول از چاپخانه رواق نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/۸/۱۸

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های عزیزو دانشجویان محترم  کلاس چاپ گروه اول

شکر خدا  موفق شدیم با هم از چاپخانه رواق دیدن کنیم  تجربه خوبی بود  این صفحه اختصاص دارد به نظرات  گروه اول در باره بازدیدی که داشتیم .

دانشجویانی که به علت حضور در بازدید از چاپخانه در کلاسهای دیگر غیبت  داشته اند  اسامی آنها جهت موجه شدن غیبت به انیستیتو  هنر و معماری ارائه شده  تا هماهنگ شود -پیگیری نمائید

  نظرات ()
جلسه ششم چاپ نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/۸/۱٤

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های عزیز و دانشجویان محترم در مورد بازدید از چاپخانه این اطلاعیه را مطالعه بفرمائید .

 

اطلاعیه

ّبازدید  قطعی شده 

 انشا الله دوشنبه اول آذر ماه  ١/٩/٨٩ بازدیدچاپخانه برای گروه ٣

 انجام خواهد شد

حرکت ساعت ٩ صبح  

  کلاس گروه یک و دو  امروز تعطیل هفته آینده  مسابقه خواهیم داشت  خودتان را آماده کنید .

تعداد کسانیکه در گروه خود برای بازدی  نظر گذاشته اند بسیار کم است گروه یک با هشت نظر مقام اول را دارد .

دانشجویانی که به علت حضور در بازدید از چاپخانه در کلاسهای دیگر غیبت  داشته اند  اسامی آنها جهت موجه شدن غیبت به انیستیتو  هنر و معماری ارائه شده  تا هماهنگ شود پی گیری نمائید

 

تصاویری از چاپخانه ای که قرار است از آن بازدید کنیم

 

 

نکات مهم در کنترل زینک :

در این قسمت به کنتترل زینک می پردازیم تا اگر زینک مشکلی نداشت آن را به چاپخانه ارائه بدهیم.

امروزه برای تهیه زینک از دستگاهی به نام پلیت ستر استفاده می شود که باعث می شود زینک مشکلات کمتری داشته باشد اما کنترل زینک باز هم لازم است. مواردی که باید کنترل شود :

1)کنترل اندازه ترام :برای جلوگیری از چاق و لاغری ترام ها باید زمان نوردهی کاملا تنظیم شده باشد چون اگر زمان نوردهی بیشتر باشد ترام ها ضعیف می شوند و اگر زمان نوردهی کمتر باشد ترام درشت تر می شوند و این ها در قسمت چاپ مشکلاتی را ایجاد می کنند.در این خصوص باید به کمک لوپ ترام های هر رنگ را با زینک های دیگر مقایسه کرد و یا به صورت دقیق تر با استفاده از دانسیتومتر کنترل کرد.

2)کنترل عدم وجود خطوط ناخواسته : که گاهی در اثر سهل انگاری در زمان یادداشت گذاری روی فیلم ایجاد می شود.

3)کنترل یکنواختی نوردهی و ضعیف نبودن نقاط مختلف زینک

4)کنترل لبه زینک : که برای اندازه های مختلف زینک و ماشین های مختلف چاپ متفاوت است

فصل سوم : چاپ

 

 

می دانید که یک کار رنگی  (سی.ام.وای .کی)در چاپ با 4 رنگ یعنی CYAN (آبی) ،  MAGENTA(قرمز) ،YELLOW(زرد) ، Black(مشکی) بدست می آید. اما به طور کلی رنگ های نور با سه رنگ (آر.جی .بی) ، قرمز(R) ، سبز(G) ، آبی (B) ساخته می شود.

ماشین چاپ بطور کلی تشکیل شده است از غلطک های متعدد که مرکب را یکنواخت کرده و نهایتا به زینک می رسانند.آب و الکل (در ماشینهای آب الکل) به روی زینک که نوشته های آن خواناست مالیده می شود.بعد از آن بخشهایی از زینک که طرح ما بر روی آن  است مرکب را به خود میگیرد و در بقیه ی قسمتها مرکب را جذب نمی کند ،سپس زینک با غلطک لاستیکی تماس می یابد و طرح به شکل نا خوانا  بر روی غلطک لاستیکی نقش می بندد.

 

 

آنگاه کاغذ،در تماسبا غلطک لاستیکی قرار گرفته و سپس طرح با رنگ مورد نظر برروی کاغذ ،مقوا و... نقش می بندد.کاغذ ،از برجهای مختلف ماشین چاپ رد و رنگهای دیگر به روی آن منتقل شده و کار نهایی در مخزن طرف دیگر ماشین چاپ ،جمع می شود.

 

در ماشینهای تک رنگ هر نوبت یک رنگ چاپ شده و پس از اتمام ،زینک تعویض می شود.مخزن رنگ شسته و سپس رنگ بعدی در مخزن ریخته شده و مجددا کاغذ با عبور از میان غلطک ها،دوباره با رنگ دیگر چاپ می شود.ناچه کار چهار رنگ و ماشین تک رنگباشد این عمل چهار بار صورت میگیرد.

اما در ماشین 4رنگ هر 4 زینک روی برج های مختلف بسته شده و کار نهایی از بخش دیگر ماشین  چاپ بیرون می آید.

 چاقی یا لاغری ترام

اکنون قصد دارید فولدری طراحی کنید و می خواهید در طرح آن از عکس استفاده نمایید. یک عکس را انتخاب کرده، اسکن می کنید. همه مراحل طراحی، لیتوگرافی و چاپ را کنترل کرده اید، اما کار شما که روی مقوای پشت طوسی چاپ شده است، تیره تر از عکس اصلی دیده می شود. دلیل آن چیست؟

اگر یک ترام را بر روی فیلم زیر لوپ loup قرار دهید و همان ترام را مجدد روی زینک و روی مقوای چاپ شده بررسی کنید، متوجه اختلاف قطر یک ترام بخصوص، در هر سه وضعیت می شوید.

هنگامی که یم عکس را اسکن کرده و از آن فیلم تهیه می کنید ف عکس مورد نظر را تبدیل به ترام کرده اید. از قرارگیری ترام های مختلف رنگ های CMYK تصویر رنگی شما در نهایت پدید می آید.اما این تصویر رنگی ممکن است دچار چاقی ترام شده باشد یا اصطلاحاً "پر کرده" باشد. ترام های یک فیلم در هنگام تهیه زینک، بسته  به میزان نوردهی و دقت متصدی لیتوگرافی، ممکن است دچار لاغری یا چاقی شوند.میزان تغییر در چاقی ترام حدود 3% می باشد. اما در مرحله چاپ، چاقی ترام بسیار شدیدتر است و این میزان بسته به نوع کاغذ و مرکب مورد استفاده و همچنین میزان فشار لاستیک چاپ متفاوت است، حدود چاقی ترام در این مرحله 12% است.

خطای چاقی ترام معمولاً در تن میانی بیشتر است و در تن 50% به حداکثر خطای چاقی ترام در هریک از مراحل فیلم،زینک و چاپ می رسد.

هرچه ترام کار ما ریزتر باشد چاقی ترام خود را بیشتر نشان میدهد.همچنین در هنگام چاپ،هر چه کاغذ مورد استفاده قدرت جذب بیشتری داشته باشد،میزان چاقی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال کاغذ روزنامه قدرت جذب بالا داشته و چاقی ترام در روی این نوع کاغذ چیزی بین 20% تا 30% است.به همین خاطر در هنگام تهیه فیلم، دانستن نوع کاغذ چاپی بسیار مهم است.اهمیت این مسئله در انتخاب اندازه ترام خروجی است. در مورد اغلب کارهای چاپی که روی کاغذهای گلاسه یا ...چاپ میشود، ترام کار را 175 lpi میگیرند در حالی که برای چاپ روزنامه ترام معمولاً 120lpi  در نظر گرفته می شود.

واضح است که این میزان چاقی ترام برای ترام های 175lpi  بیشتر از 120 lpi  می باشد.

 چاقی ترام یا اصطلاحاً پر کردگی کار، فرآیندی طبیعی است و بسته به عوامل گفته شده می تواند زیاد یا کم جلوه کند. اما در این مورد نیز با دقت نظر و کنترل های لازم میتوان کار نهایی زیبا، دلنشین و نزدیک به اصل ارائه کرد.

شیوه های کاهش خطای ترام(چاقی و لاغری )

در مرحله طراحی

در هنگام طراحی با آگاهی از اینکه کار در نهایت بر روی چه کاغذی چاپ خواهد شد می توان تا حدی جلوی این خطا را گرفت، مثلاً در نظر بگیرید که کار شما بر روی کاغذی چاپ خواهد شد که در نهایت با خروجی 120 lpi  خطای 30% چاقی ترام خواهد داشت(مثلاً کاغذ روزنامه). بنابراین بعد از اسکن کردن تصاویر، بدین شکل عمل کنید که در نرم افزاز فتوشاپ(نسخه 6) در مسیر Color Settings/Edit

Dot Gain(چاقی ترام) را 30%انتخاب کنید. بدین ترتیبفیلم خروجی شما از تصویر با توجه به این خطا بیرون خواهد آمد یعنی ترامهای کار تا حدی لاغرتر خواهد شد تا در مراحل بعدی که کار دچار چاقی می شود،در نهایت به اصل کار نزدیک گردد.

بدین ترتیب بعد از تنظیم Color Settings با تبدیب تصویر خود از RGB به CMYK میزان 30% Dot Gain در نظر گرفته شده اعمال می گردد و شما قادر خواهید بود در مرحله طراحی، جلوی خطای ترام را تا اندازه ای بگیرید.

میزان Dot Gain را میتوانید بر اساس نوع کاغذ تغییر دهید و بعد از آن تصویر خود را از RGB تبدیل به CMYK کنید .

 

در مرحله لیتوگرافی

انتخاب صحیح اندازه ترام بسیار مهم می باشد. علاوه بر آن در این مرحله بایستی تهیه فیلم و زینک را به شخصی سپرد که تجربه کافی در این زمینه داشته باشد، چه بسا با تغییر زمان نوردهی، میزان چاقی یا لاغری ترام از حد متعارف نیز فراتر رود. در این مرحله ممکن است که زمان نوردهی در صورت بی دقتی ، برای رنگ های مختلف نیز متفاوت شود که این خود مشکل مضاعفی ایجاد می کندو ام راه دیگر حل مسئله خطای ترام در این مرحله، حذف مرحله تهیه فیلم و خطای ناشی از دستی بودن تهیه زینک است. در این مورد می توانید به جای تهیه فیلم و آنگاه زینک، مستقیماً از فایل خود زینک یا پلیت تهیه کنید. بدین ترتیب جلوی بسیاری از خطاهای این مرحله گرفته خواهد شد.

 

در مرحله چاپ

در مرحله چاپ، کنترل نوع مرکب، کاغذ مصرفی ، لاستیک و فشار آن بسیار مهم است. چرا که مثلاً فشار زیاد لاستیم باعث پهن شدگی ترام می شود. همچنین نوع مرکب و میزان چسبندگی و ... ، نوع کاغذ و میزان جذب آن بسیار اهمیت دارد. در هنگام چاپ نیز باید نضارت کاملی بر میزان مرکب یا "دانسیته " تن پلات یا ترام 100 داشته باشیم چرا که افزایش میزان رنگ یا دانسیته ترام 100 تاثیر بسزایی بر چاقی ترام می گذارد.

راه کار کلی

بهتر این است که برای کارهای مشخص و معمول چاپ، از جمله جعبه های بخصوصی که چاپ آنها همیشگی است،میزان چاقی ترام را باتوجه به مواد مصرفی به دست آورده و با ثابت نگه داشتن این مواد، خطای چاقی ترام را رفع و در کنترل خود در آورید.

برای مثال چنانچه یک جعبه بخصوص مثلا قوطی کبریت چهار رنگ روی مقوای 250 گرمی پشت طوسی چاپ می کنید،اندازه ترام را همیشه یک میزان و مثلاً 150 lpi در نظر بگیرید و همیشه از یک نوع مرکب ، کاغذ و حتی یک چاپخانه استفاده نمایید.تغییر در هر یک از پارامترهای چاپی ، امکان تغییر در چاقی ترام را افزایش خواهد داد

 

عوامل موثر بر چاقی ترام

علت وقوع چاقی ترام

راه حل

مرکب

چسبندگی و دانسیته مرکب

تعادل آب و مرکب

قدرت رنگ دهی پیگمنت مرکب

ضخامت قشر مرکب

با توضیحاتی که در متن آمده و دانستن نوع مشکل، میتوان راه حل مناسب را یافت

کاغذ

روشنی و سفیدی و درجه پشت پوشانی

خصوصیت پرزدهی کاغذ

میزان نفوذپذیری مایع

درجه صافی سطح کاغذ

میزان انعطاف وکش آمدن دراثر رطوبت

تاثیر سختی آب

 

زینک یا پلیت

زمان نوردهی

فرایند ظهور

واکنش متقابل نور،عمر زینک و مواد شیمیایی

میزان کش آمدن زینک

میزان کش آمدن بعد از سوزاندن

 

نورده های ماشین

تنظیمات مربوط به نورده ها

شیشه ای شدن نورده ها

سریع یا مند بودن سرعت چاپ

 

لاستیک

بادی یا غیر بادی بودن

عمر لاستیک

کش آمدن

وضعیت سطح لاستیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 چگونه یک کار چاپی را هنگام چاپ کنترل کنیم؟.

اکنون شما طرحی زیبا ایجاد کرده اید و فیلم و زینک آن را با دقت تمام کنترل نموده اید. کاغذ آن را تهیه و زینک آن را به چاپخانه سپرده اید.همه چیز آماده است و چاپ شروع می شود.

با توجه به مسائل گفته شده و آگاهی هایی که یافته اید و همچنین رعایت نکات مختلف از طراحی تا تهیه زینک و کاغذ و با در نظر داشتن مشکلات و خطاهای ممکن، انتظار یک کار مطلوب را دارید.انقدر شناخت و آگاهی دارید که اگر چاپی نتوانست رجیسترهای چهار رنگ را روی هم بیندازد،بدانید اشکال کار در کجاست.

 

گاهی روی هم قرار نگرفتن رجیسترها ممکن است به دلیل ضعف ماشین و خرابی های آن و یا در اثر "گرید" یا راه کاغذ باشد و یا اشکال جدید در ماشین چاپ بوجود آمده است.

ترتیب چاپ رنگها در ماشین چاپ و اهمیت آنها

نقش هر زینک روی لاستیک سیلندرافتاده و سپس به کاغذ منتقل میشود. کاغذ چاپ شده طی فرایند چاپ به برج های دیگر ماشین چاپ حرکت کرده و نقش را به لاستیک سیلندرهای دیگر انتقال داده و آنها را ، متاثر می کند.

بنابراین بهتر است رنگ های تن پلات و یک دست را در برج های آخر ماشین چاپ قرار داد.

مسئله دیگر شفافیت رنگ های چاپ است. رنگ های چاپ به دو گروه اصلی، کدر و شفاف تقسیم می شوند که کاربردها و موارد استفاده خاص خود را دارند. در هر حال برای رسیدن به تصویر نهایی شفاف ، بهتر است که رنگ شفاف بعد از رنگ تیره استفاده گردد. مثلا چنانچه رنگ قرمز شفاف مورد نظر باشد بهتر است که رنگ زرد شفاف را بعد از رنگ ماژنتای کدر در برج های چاپ قرار دهید تا به کیفیت مطلوب دست یابید.

نکته دیگر اینکه، گاهی برای رسیدن به رنگ مشکی مورد نظر ، مشکی را چهار رنگ CMYK در نظر میگیریم.حال در نظر بگیرید که این ترتیب به صورت Y=80 M=60 Y=100 C=80  باشد.چنانچه برج های چاپ به صورت CMYK باشند ، رنگ مشکی نهایی ما مطلوب خواهد بود. اما ممکن است در یک چاپخانه ، ترتیب رنگ ها به صورت KCMY  در نظر گرفته شود. بنابراین رنگ زرد در آخر چاپ خواهد شد و رنگ مشکی ما را که Over print انتخاب شده ، کمی بور میکند.در اینجا رنگ های دیگر روی مشکی قرار میکیرند.

در حالت های دیگر نیز همچون ترکیب CYKM یعنی زمانی که رنگ ماژنتا در آخر می آید، باز هم مشکلاتی ایجاد خواهد شد، در این وضعیت رنگ مشکی مایل به قرمز می شود.

فصل چهارم:در حاشیه چاپ

نکاتی درباره قالب و لترپرس

اصولا برای خط تا و کارهای چاپی که برش های متعدد و غیر معمول دارند،همواره نیاز به تهیه قالب است،بدین گونه که: خط تیغ را روی یک کار چاپی مشخص میکنند،قالب ساز طرح تیغ را با نرم افزارهایی چون کورل، فری هند و اتوکد رسم و روی کاغذ پلات می گیرند سپس آن را روی تخته چوبی چند لایه می چسبانند و با اره برقی روی خط را گود میکنند ، تا تیغ درون آنها بنشیند.

بسیاری از مواقع به همراه فیلم خروجی4رنگ،فیلم قالب نیز تهیه می گردد و قالب ساز بر اساس آن قالب را می سازد. اما این مسئله در مورد کارهای کوچک مشکلاتی چون جا به جایی  و انحراف را  باعث می شود اما  در کارهای  بزرگ میزان انحراف و جا به جایی به قدری نیست که به کار لطمه بزند، پس هیچگاه قبل از چاپ ، برای تهیه قالب از کارهای کوچک  نباید اقدام کرد در عوض می بایست پس از طی مراحل چاپ و ... جهت تهیه قالب اقدام نمایید.

 

نکاتی در باره کاغذ و مقوا

کاغذها دارای بافت گیاهی و درجه بندی های مختلفی چون:مرغوب،از پنبه و کتان ، کاغذ های ساخته شده از چوب و در درجه سوم کاغذ های ساخته شده از نیشکر،تقسیم می شوند.

کاغذ ها دو  رو دارند که چاپ در روی آن که صاف و صیقلی است مطلوب تر است . هر چه کار چاپی رنگ های بیشتری داشته باشد باید از کاغذ های گلاسه با بالاتری استفاده کرد،که از مرغوبیت بالایی برخوردارند و برای چاپ های نفیس از آن ها استفاده می شود. یکی دیگر از مواردی که هنگام تهیه کاغذ نیاز به توجه دارد، راه و بی راه کاغذ که به دو  صورت

 (در عرض) نمایش داده می شود.  SG (در طول) وLG  

(طولی) به معنای آن است که سختی و محکمی آن در طول است. یکی از علل خارج شدن رجیستر ها از تنظیم در LG

زمان چاپ همین طولی یا عرضی بودن مواد مصرفی است .  بهترین حالت زمانی است که ، گرید کاغذ به موازات محور سیلندر قرار گیرد.

در نظر بگیرید که یک لفاف برای مایع ظرفشویی طراحی کرده اید با  ابعاد  7 × 20    خواب آن باید در طول باشد تا  به راحتی دور مایع ظرفشویی بپیچد. (خواب و راه در اینجا دو اصطلاح کاملا متفاوت است.راه مقوا همان سفتی مقوا است ، در واقع ،مقوا در جهت راه خود سخت تر خم می شود تا در جهت دیگر،یعنی در جهت خواب.) در واقع باید راه آن عرضی باشد

  

نکات لازم برای خرید کاغذ و مقوا

آگاهی از نوع ماده مصرفی ، گرماژ آن ، ضخامت ، تغییر ابعاد در اثر رطوبت ، فشردگی بافت آن و ...کمک بسیاری در ارائه زیبایی کار شما خواهد کرد.

گرماژ: معمول است هنگام خرید کاغذ ،مقوا و ... گرماژ مورد نیاز پرسیده می شود . گرم بر اساس 100 ×100 سانتی متر آن محاسبه می شود. مثلا یک ورق 100×100 از مقوای 250 گرمی ، 250 گرم وزن دارد.

ضخامت کاغذ: ضخامت کاغذ را بر اساس میکرون بیان می کنند و معمولا با توجه به گرماژ کاغذ یا مقوا ، تصوری از ضخامت  را در نظر می گیرند.

تغییر ابعاد در اثر رطوبت: مقوا هایی که از فشردگی کمتری برخوردارند رطوبت بیشتری جذب می کنند. برای تشخیص مقوای خوب از بد ، می توان از هر کدام یک نوار باریک بریده و آن را کاملا خیس کنید و سپس طول آن ها را مقایسه نمایید. مقوایی که تغییر ابعاد کمتری دارد از مرغوبیت بالایی برخوردار

 

 

نکات اشاره شده در جلسه ششم کلاس چاپ

  نظرات ()
جلسه پنجم کلاس چاپ نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/۸/٦

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های  عزیز و دانشجویان محترم 

پس از آماده کردن فایل و در نظر گرفتن دقت های خاص در طراحی و آماده سازی سند برای ارسال به لیتو گرافی بهتر است کنترلهای نهایی صورت بگیرد و به روند کار انجام شده نگاهی  دوباره انداخته از کیفیت انجام کار اطمینان پیدا کنیم این لینک را مطالعه وهر دانشجو یک سوال و جواب در قسمت یاد داشت واردکند

 

و اما دانشجویان و گرافیست های عزیزی که  خوش درخشیدند و در جلسه قبل پاکت سوالات را تحویل دادند  در جلسه اینده بین سه کلاس مسابقه ای برگزار خواهد شد

گروه سه

گروه دو

گروه یک

ردیف

مهدسه مرادخانی

زهرا چهره گشا

رویا سادات اصطهباناتی

1

مهسا صدیقی

مریم وثوقی

مهرناز محبوبی

2

مه سیما طاهری 

ندا رنجبر

زهرا حسینی

3

 شیرین فتحی

زهرا زمانی

یلدا سادات دریا بیگی

4

 شقایق الماسی

فاطمه توده روستا

شیدا ذاکر

5

سحر سواری 

نوشین بیجاری

مهذبه حمید زاده

6

 سکینه منصوری

نسرین خیاط زاده

زهرا شیخ

7

 

عطیعه سادات علوی زاده

سارا مسعودی

8

 

ساناز فتحعلی خانی

پریسا مسعودیان

9

 

فاطمه عسگری

ندا احمدی

10

 

راحله ابوئی مهریزی 

سمانه جلیلیان

11

 

 

سهیلا عبدلی

12

 

 

رقیه فیروز

13

 

 

پریسا طالبیان 

14

 

 

سارا اصغری 

15

 

 

سارا شگوری 

16

 

 

فاطمه نقوی 

17

 

 

درسا دلداری 

18

 

 

فاطمه چهار دولی 

19

 

 

نیناره هوسپیان 

20

 

 

ناهید پوزش 

21

 

 

مینا قراخانلو 

22

 

 

سمانه پوری  

23

 

 

 

24

 

 

 

25

 

 

 

26

 

 

 

27

 

 

 

28

 

 

 

29

 

 

 

30

دانشجویانی که در  جلسه آینده پاکتهای سوآلات راارائه دهند در لیست مننظور خواهند شدد

 

  نظرات ()
طراحی سی دی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٩/۸/٥

بسم الله الرحمن الرحیم         

با سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم  سومین کاری که در این ترم  باید  انجام دهیم طراحی و گرافیک سی دی  و کاور سیدی  است  برای این منظور  لازم است  اقدام به طراحی اتود برای سه نمونه  طرح سی دی نمده  که یکی از آنها همراه با قاب کاور یا همان جلد باشد  که البته اگر  دانشجوی خاصی بود و خواست برای بیش از این موارد  ارائه کار نماید  تلاش وی در نظر گرفته خواهد شد .

لازم ذکر است  اخیرا در جستجو های اینترنتی به پایگاه اینترنتی برخورد کردم که اطلاعات خوبی درخصوص طراحی و گرافیک بروشور و سیدی همچنین  دیگر سفارشات گرافیکی در آن یافت می شود  این لینک که مربوط به بروشور  هست مطالعه شود .وهر دانشجو یک سوال و یک جواب  استخراج و در  همین صفحه قرار دهد  و یک سوال و جواب هم برای  اطلاعات مربوط به طراحی سی دی .

اما شرح پروژه طراحی سی دی

1-طراحی سی دی برای  هنرمند ( مجموعه آثار طراح گرافیک گرافیست عزیز .......)

2-طراحی سی دی  تجاری  3-طراحی سی دی فرهنگی

نکته قابل توجه حروف مورد استفاده در این سه  طراهی  یکی از این سی دی ها  کاملا فارسی  یکی فارسی و لاتین و یک سی دی کاملا  لاتین

طراحی سی دی                  

برای طراحی  سی  دی به نکات زیر دقت  نماید  با تصور اینکه سی دی  شکل دایره دارد  طراحی خود را در قالب  دایره انجام ندهید بهتر است یک کادر مربع 13x 13 رسم نموده و در داخل این کادر اقدام به طراحی نمائید اندازه مفید در چاپ یک سی دی  12x12 می باشد  و در واقع یک سانت اضافه همان نیم سانت از هر طرف  حاشیه اطمینانی  است که در چاپ  باید همیشه در نظر داشته باشید . چاپ روی سید دی بسته به طراحی و گرافیکی که  گرافیست پیشنهاد می دهد می تماند  شامل تمام سطح سی دی  یا بخشهای اصلس آن باشد  فضای قابل چاپ هر سی دی به سه قسمت  تقسیم می شود 

در سی دی های کوچک که به مینی سی دی  شهرت ÷یدا کرده نیز همین محدوده ها در مقیاس کوچکتر باید رعایت گردداندازه اصلی  و مفید برای چاپ برای سی دی های کوچک 8*8 سانتیمتر است اما محدوده خالی  یا حلقه تهی آن  به اندازه سی دی های  بزرگ و معمولی میباشد .

1-محدوده اصلی   (حلقه اول )  

2- محدوده مرکزی ( حلقه دوم )  

3-محدوده ممنوعه  (حلقه سوم )  

4-محدوده خالی    ( حلقه تهی ) 

 

 

 

برای دیدن طراح های خلافانه  سی دی  به این لینک مراجعه  کنید

  در طراحی دقت داشته باشید     

  محدوده سبز یا همان  محدوده اصلی  فضای است که شما می توانید مانور خوبی برای طراحی گرافیک و نوشتار داشته باشید  محدوده دوم مرکزی منطقه ای است که  طراحی و گرافیک میتواند  حضور داشته باشد اما در استفاده از عکس در این منطقه به نوع عکس بستگی دارد و اینکه  نوع قرار دادن  تصویر در این محدوده به گونه ای باشد که  به عکس آسیب نرساند و از تاثیر ارتباط حدفمندی  که در تصویر  وجود دارد  نکاهد  در این محدوده بهتر است نوشتار اصلی قرار نگیرد ولی نوشتاری که جنبه تزئینی دارد می توان استفاده کرد محدوده دیگر  منطقه  ممنوعه که چنانچه نوشته وتصویری در این محدوده قرار بگیرد تنها جنبه تزئینی داشته باشد چون معمولا این منطقه چاپ صورت نمیگیرد . و در انتها آخرین محدوده محدوده خالی  فضایی است که  خالی است و محل قرار گرفتن سی دی در درایو است .

اما دانستن این فضا ها و محدودیت ها برای این است که شما طراحی خود را بر مبنای این محدودیت ها  ارائه کنید و گاهی می تواند این محدودیت ها  منشع بروز خلاقیت باشد  در بسیاری از طراحی های  خلاقانه ÷یش آمده که از همین حلقه ها  در جذاب شدن  طراحی گرافیک سی دی کمک گرفته و محدوده خالی میانت سی دی را جزئی از طرح محصوب کرده و شکل جدیدی از طراحی  سی دی را ارائه نموده اند  . در هر ترم در شروع این مبحث  نمونه های به دانشجویان از ترم های قبل یا جستجو های اینترنتی ارائه می شود  و همه تصور میکنند که تمام ایده های خلاق با استفاده از فضای خالی یا حلقه های دیگر در روی سی دی  بکار گرفته شده و هر کار دیگری تکرای است اما  در انتهای ترم  شاهد کار های  جدید و خلاقانه دیگری می شویم به امید دیدن کارهای  نو و جدید از شما .

اما نوشتار روی سی دی

نوشتار لازم روی  هرسی دی

1-آرم و نشانه موسسه یا صاحب اثر

 2-آدرس اینترنتی

3- نام سی دی

 4-شرح کوتاه از محتویات سی دی

5-تیتر

6-سوتیتر

7-متن

 

 

 بررسی نکات مهم

در طراحی لیبل و کاور نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ

بر گرفته از پایگاه اینترنتی http://persiangfx.com/

جلد نوار کاست، سی دی ، ویدئوتیپ:
این گونه های گرافیک، مجموعه ای از ترکیب چند محصول گرافیکی با ویژگی های تعدیل و تغییر یافته در یک محصول هستند. جلد نوار کاست یا سی دی و ویدئوتیپ در نگاه اول همان طرح جلد هستند که تا حدودی و بسته به مورد ویژگی های بسته بندی را نیز دارایند.
معمولاً در طراحی جلد نوار کاست، جلد سی دی و جلد ویدئو تیپ طراح یک فضای مشخص و استاندارد را در اختیار دارد. در طراحی این سه گونه، دو بخش اساس باید مورد توجه قرار گیرد:
الف) طراحی روی نوار، سی دی و ویدئوتیپ
ب) طراحی بسته هر یک از آن ها

 در طراحی روی نوار کاست بطور متداول از لیبل استفاده می شود که دارای ابعاد 5/1×8 سانتیمتر است و امکان دارد بلندای آن تا حد 4 سانتیمتر تغییر یابد که در اینصورت جای قرقره ها بر روی آن برش می خورد. لیبل ممکن است بر روی یک یا هر دو سمت قرار گیرد و معمولاً با علامت B, A مشخص می شود که عنوان محصول (آلبوم موسیقی، آموزش زبان خارجی و ...) به همراه اطلاعات اولیه (نام خواننده و نوازنده، شیوه آمورش  و ...) بر روی آن درج می شود.
در طراحی روی سی دی بطور معمول طرح مستقیماً بر روی سطح سی دی چاپ می شود (اگر چه امکان انتقال طرح بر روی لیبل و چسباندن آن بر روی سی دی منتفی نیست ولی دلایل فنی از جمله امکان ضعیف کردن سی دی در هنگام خواندن نوشتن، این مورد باید با احتیاط انجام شود) توجه به افزایش سطح در اختیار (به نسبت کاست) طراح مجاز خواهد بود عوامل بصری بیشتری را در طرح خود مورد استفاده قرار دهد، ولی در هر حال عنوان و مجری محصول باید در دید نخست قرار گیرند و از فضای در اختیار بیشتر در جهت مطرح کردن عوامل تصویری استفاده شود، نه عوامل نوشتاری.
چیدمان منحنی و سینوسی نوشتار، با توجه به فرم دایره ای سی دی، هنوز جایگاه خود را از دست نداده است و غالباً نوشته های فرعی با اندازه قلم کوچک در بیشتر سی دی ها بصورت دوار چیده می شوند.

انتقال طرح بر روی ویدئوتیپ نیز به وسیله ی لیبل صورت می گیرد. در این محصول نیز به دو لیبل نیاز است که ابعاد آنها با یکدیگر متفاوتند، یک لیبل به ابعاد 8/1×8/14 سانتیمتر برای قسمت جانبی نوار و دیگری به اندازه 6/4× 8/7 سانتیمتر برای بخش فوقانی آن. موارد نوشتاری هر دو بخش شامل عنوان محصول، مجری آن و نوشتار مرتبط به همراه عوامل تصویری است، که تصاویر در لیبل بخش فوقانی حضور پر رنگ تری خواهد داشت.
قسمت دوم طراحی، بسته بندی نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ است، این قسمت بطور معمول دارای دو حالت کلی است.
الف) استفاده از قاب های آماده
ب) طراحی بسته های فانتزی
بیشترین حالت بسته ها، همان وضعیتی است که قابی از جنس کائوچو (پلاستیکی) و شفاف (به استثنای نوار ویدئو) در اختیار طراح قرار می گیرد و او موظف است طرحی متناسب با فضای قاب طراحی کند و آن را درون قاب قرار دهد. این قاب های آماده دارای سه بخش روی جلد، عطف و پشت جلد هستند.

 بسته به حجم مطالب نوشتاری و تصویری و ضروریات دیگر، طراح مجاز است، لت یا لتهایی به روی جلد نوار کاست و یا سی دی اضافه کند و آنها را در تاخور روی جلد قرار دهد.
موارد نوشتاری روی جلد نوار کاست به نسبت لیبل آن، کاملاً مفصل تر خواهد بود، ضمن آنکه امکان بکارگیری تصاویر نیز بیشتر خواهد شد. در حقیقت ویترین نوار کاست (و البته ویدئوتیپ و سی دی) روی جلد آن است. در قسمت عطف، تکرار موارد نوشتاری روی جلد را خواهیم داشت و در پشت جلد نیز اطلاعات نوشتاری ضروری همچون مجوزهای مورد لزوم از مراکز ذیصلاح، نشانی تولید کننده محصول و ... درج می شوند.
در طرح سی دی بدلیل فضای بسیار کم عطف و فضای قابل توجه پشت جلد (دقیقاً برابر با روی جلد) معمولا از انتقال تصویر بر روی عطف خودداری می کند و نوشتار را نیز بصورت کاملاً خلاصه در این قسمت قرار می دهند و در عوض طرح پشت جلد را چه از نظر نوشتار و چه از نظر تصویر کاملاً سخاوتمندانه طراحی و ارائه می کنند. اگر چه باید توجه داشت اختلاف فضای روی جلد و پشت جلد باید کاملاً محسوس باشد، به این معنی که تصاویر اصلی در روی جلد قرار می گیرد و در صورت تشخیص طراح و ضرورت تکرار تصاویر در پشت جلد، قاعدتاً این تصاویر بصورت خلاصه، با رنگ متفاوت و کوچکتر از روی جلد طراحی می شوند. در طراحی جلد ویدئو تیپ شکل کار بسیار شبیه بسته بندی خواهد بود، به این معنی که در حالت معمول نیاز به یک بسته مکعب مستطیلی داریم که یک وجه آن ناقص است. ابعاد این بسته در حالت حجم شده 19×5/10×5/2 سانتیمتر است. به دلیل وسعت سطح جلد ویدئو تیپ، اجرای طراحی متنوع بر روی آن کاملاً میسر خواهد بود. همچون موارد گذشته، عنوان مجری اثر (اجرا کنندگان موسیقی، یا فیلم یا درس آموزشی و ...) و موارد نوشتاری مرتبط با آنها در اولویت عوامل نوشتاری خواهند بود. استفاده از عوامل تصویری نیز در بیشتر اوقات مورد توجه قرار دارد. باید دقت داشت بخشی از حجم که فاقد پوشش است، نهایتاً توسط لیبل جانبی ویدئو تیپ کامل خواهد شد، بنابراین هماهنگی طرح لیبل و بسته کاملاً ضروری و الزامی است.
به دلیل ابعاد کوچک نوارهای کاست و سی دی ها، امکان آلبوم کردن و ارائه گروهی آن ها میسر است ولی در مورد ویدئو تیپ ها این امر کمتر مقدور خواهد بود. 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب