جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
سال نو مبارک نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸۸/۱٢/٢۸

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام او که مهر را آفرید و مهربانی را و خود مهربانترین است

سال نو مبارک باد بر شما با تمام رخ دادهای  خیر همراه  خبر های شاد ، موفقیتهای  علمی اجتماعی و اقتصادی  در آمیخته  با  کمال   معرفت انسانی و الهی که به یاری خدا برای شما وخانواده محترمتان به همراه خواهد داشت .

دانشجویان درس بسته بندی در طی روزهای تعطیل مواردی که طراحی کردند به ایمیل azizagha@gmail.com ارسال نمایند و با یک پیام کوتاه اطلاع دهند .

دانشجویان درس صفحه آرایی نیز مواردی را که آماده خواهند کرد میتوانند به همین آدرس  میل کنند تا نتیجه را برایشان ارسال کنم . یکی از مواردی که باید در این ایام برای آن اتود بزنید همانگونه که در کلاس ذکر شد طراحی نیم صفحه اول یکی از روز نامه های که هم اکنون به چاپ میرسد می باشد و  می بایست که  تاریخ  آن مربوط به سال 1400 شمسی باشد . لازم است در طراحی نیم صفحه اول   روزنانمه ای که  برای سال  1400  طراحی و صفحه آرایی  خواهد شد مواردی  چون نو آوری در طراحی  ، تیتر  ، نوع بکار گیری عکس و تحولاتی که در آن زما پیشبینی گردیده بباید مد نظر قرار گیرد .

متن سند چشم انداز برای انتخاب تیتر در ادامه آمده است حتما پس از مطالعه چندین تیتر در شاخه های مختلف استفاده شود .

 

متن کامل سند چشم انداز

 

با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و مدبرانه‌ی جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی‌، در چشم‌انداز بیست ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل.


جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:


» توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی.

» برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ی اجتماعی در تولید ملی.

» امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت.

» برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

» فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مومن ، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

» دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

» الهام بخش، فعال و موثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه‌ی کارآمد، جامعه‌ی اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تاثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره).

» دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.


ملاحظه: در تهیه، تدوین و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه، این نکته مورد توجه قرار گیرد که شاخص‌های کمی کلان آن‌ها از قبیل نرخ سرمایه گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و تورم، کاهش فاصله‌ی درآمد میان دهک های بالا و پایین جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانایی‌های دفاعی و امنیتی، باید متناسب با سیاست‌های توسعه و اهداف و الزامات چشم انداز، تنظیم و تعیین گردد و این سیاست‌ها و هدف‌ها به صورت کامل مراعات شود.

 

  نظرات ()
صفحه آرایی و بسته بندی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸۸/۱٢/٢۳

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به گرافیست های عزیز دانشجویان جدید و گرافیست های قدیم  .

دیروز روزی که به کلاس شدیم گوش تا گوش صنندلی های در هم تنیده دیدم و در و دیوارو پنجره همه استوار در عطش  وجود دانش پژوهی که مزین کند کلاس را به وجود خود ، هر چه در انتظار  سرکردیم دریغ از یک یک انها  چون نیک نظر کردیم خود یکه و تنها یافتیم از این رو  سفید برگ  حضور قیاب را  نگاهی به مهر کردیم تا روز واپسین که باید .

 

 

  نظرات ()
کار گاه بسته بندی نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸۸/۱٢/٢

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام او که مهر را آفرید و مهربانی را و خود مهربانترین است 

سلام به دانشجویان عزیز و عزیزان دانشجو ، دانشجویان قدیمی و دانشجویانی که این اولین ترم و اولین  درسی است که با هم داریم با شناختی که در ترم قبل از شما به دست آمد  و ژوژمان  رضایت بخشی که در درس تکنولوژی دو  از آثار خود در خاطر باز دید کنندگان به جای گذاشتید  امید وار هستم در این ترم هم همچنان کوشا باهم این درس را سپری کنیم و آن تعداد از دانشجویان که در ترم قبل شرایطی داشتند که نتوانستند  آنگونه که انتظار میرفت ارائه آثار کنند از این فرصت استفاده خوبی نمایند  و جبران گذشته نمایند .

موفق و خلاق باشید

کلیات مطالبی که در اولین جلسه عنوان شد در ادامه آورده شده است دانشجویانی که نیاز به مرور مطالب دارند این مطلب را مطالعه کنند .

در این جلسه مشخص گردید که هر یک از دانشجویان بخشی از کتاب  بسته بندی را برای کنفرانس دادن آماده نمایند .

همچنین  قرار بر این شد برای جلسه آینده هر یک از دانشجویان یک تک کالای کوچک را بسته بندی نموده و ارائه نمایند نمونه این بسته بندی اولین  یاد داشتهای این وبلاگ موجود هست با عنوان خلاقیت را ملاحظه کنید .

در جلسه آینده اختصاص خواهد داشت به بررسی واصلاحات لوگو ها و نشانه های مربوط به شرکت تجاری کسترده ای که در  بیشتر شاخه های تولید کالا فعالیت می نماید .

 

      چگونگی ارائه کالا  یا بسته بندی 

 

 

 

 

 

در هر فعالیتی که یک طرف آن مخاطبی باشد که  قصد ما جلب نظر او باشد  آنچه را که قصد داریم  به وی ارائه کنیم   باید بتوانیم به بهترین شکل به او عرضه کنیم  یکی از  آشنا ترین  شکل ارائه سفره یا میز های پذیرایی است که کم و بیش بسته به مناسبت یا فراخور حال خود و میهمانانمان آن را گسترده ایم ویا بر سر آن  نشسته ایم  در  اینگونه موارد میزبان سعی میکند  به گونه ای  سفره و میزرا بیاراید که هم جلب توجه نماید و هم تحصین حاضران را نیز برانگیزاند و هر یک از میهمانان بتواند از آنچه برایش تدارک دیده استفاده نماید  این یک شیوه سنتی ارائه  است  اما تجربه جدیدی نیز اخیرا داشتم که  بیان آن نه تنها خالی از لطف نیست بلکه اشاره ای  خواهد بود  به موضوع ارائه یا همان بسته بندی  که بنظر من زیر مجموعه ارائه قرار دارد  سال 87 برای نماز عید فطر به مصلای  امام خمینی در تهران رفته بودم بعد از پایان نماز  کمی  داخل جمعیت جلو تر رفتم تا به تریبون نزدیکتر باشم  و در جای مناسب  نشستم بعد از پایان خطبه ها  خواستم بلند بشم و از مصلا خارج بشم  دیدم  کنارم انبوهی از دسته گل  است که زیر دست و پای  مردم قرار گرفته و هیچ کس هم به این گلها نگاه نمی کند و حتی  زیر پا نیز لگد مال هم میشد  دلم نیامد گلها را  در همین وضعیت رها کنم همه آنها را دسته کردم و در بقل خود گرفتم ایستادم و گلها را همراه با یک لبخند به سمت کسانیکه باعجله میخواستند محل را  ترک کنند گرفتم در لحظاتی  نگذشت که  دستهای مشتاق برای دریافت گل به سوی من دراز شده بود و چیزی طول نکشید که  چیزی از گلها نماند  ، من بعد از این اتفاق به آنچه که گذشت فکر کردم که من چه کردم که چنین اتفاقی رخ داد  همان گل که هیچ کس به آن احمیت نمیداد را برداشتم و خود شدو تابلویی برای ارائه آن پس اول آن را در معرض دید قرار دادم و بعد برای ارائه آن را به سوی کسانیکه از روبرو با من مواجه میشدند  میگرفتم  و بعد به آنها تعارف میکردم  و کار نهایی همراه تعارف کردن گل  لبخند هم میزدم  و با این کار نه تنها گلها ارزشمند شد و خواستار پیدا کرد بلکه نایاب هم شد چون درخواست برای دریافت ان  زیاد شد .

همه ما قبل از آنکه دارای هر شغل و سمت باشیم و یا از دور دستی در تولید داشته باشیم ویا اینکه خود  در حلقه و چرخه تولید یک فراورده نقش آفرینی کنیم ، یک مصرف کننده  بوده و با رها و بارها  در معرض انتخاب کردن  اجناسی قرار گرفته ایم این تجربه را از زمان کودکی تا به امروز داشته ایم  و هرچه بر دامنه  علائق و تجربیاتمان اضافه می شود نوع نگاه و  انتخابمان نیز متفاوت تر از گذشته خواهدشد  . اگر از یک کودک بخواهید  در هنگام خرید خود  اقدام به انتخاب کند  سه شاخصه اصلی میتواند به او در این انتخاب کمک کند 1- نیاز وی 2- رنگ مورد علاقه  3- حجم کالا   و اگر این انتخاب با قدرت خرید وی  مرتبط باشد یعنی به او بگوئیم با این مبلغ میتوانی خرید کنی  انگاه کمیت نیز بعنوان چهارمین ملاک برای انتخاب مورد توجه او  قرار میگیرد  و مایل است با  مبلغی که پرداخت میکند مقدار بیشتری جنس دریافت کند و در واقع  به زبان ما  ارزانتر خرید کند .

این چهار عامل اصلی ترین عواملی است که در خرید  یک کالا تاثیر گذار است  و شاخصه های بعدی  که امروزه همه ما به ان توجه داریم در واقع بر این  فوندانسیون بنا گردیده  و ساختمان انتخاب مارا تا ارتفاع تجربیاتمان بلند کرده است .

 

حال در مقابل ساختمان انتخاب ما که شکل گرفته از طبقات و اتاقهای که در هریک از آنها  نکات  خاصی مورد برسی قرار میگیرد  تا ما دستمان را به سوی  یک کالا دراز کرده و با رضایت مبلغ آن را پرداخت کنیم و آن را از آن خود سازیم  در بسیاری از موارد شکل ظاهر یا همان بسته بندی کالا است که جلوه گری میکند  این بسته بندی باید  در درجه اول پاسخگوی چهار و شاید همان سه شاخصه اصلی باشد تا مورد توجه و ارزیابی خرید قرار بگیرد  . آیا می شود از ظاهر یک  بسته بندی به چنان سوآلاتی پاسخ داد . و بعد از آن به فراخور نوع جنس به سوالات ریز تر خریدار جوابی مطلوب ارائه دهد .  مگر ما بعنوان یک خریدار چه انتظاری از  فروشنده یا تولید کننده کالا داریم جز این است که دوست داریم  عرضه کننده کالا ما را بجای خود  بگزارد و آنقدر به کیفیت کالا  در هنگام تولید توجه کرده باشد که خود نیز  مایل به استفاده از آن باشد و در واقع کیفیت ان مورد تائید و مصرف  تولید کننده باشد  ،  این حس تا جایی پیش میرود که گاهی پس از انتخاب اولیه برای اطمینان خاطر باز از فروشنده  این سوال را  می پرسیم ، فارغ از اینکه  هیچ فروشنده ای تمام اجناس فروشگاه خود را تجربه نکرده است اما باز این سوآل را از وی میکنیم که آیا این جنس دارای کیفیتی خوبی است ؟   در صورتی که اگر   در بسته بندی یک کالا  به نیاز ها و سوالات  مصرف کننده اندیشیده شود  خواهد توانست به بسیاری از سوالات یک خریدار پاسخ دهد  و در انتخاب کالاغی مورد نظر به او کمک کرده و در نهایت به  فروش بیشتر کالا سرعت بیشتری ببخشد ،  نکاتی که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود تا دارای ویژه گی های مثبت در انتخاب باشد عبارتند از

 

 

 ·         حجم اندک بسته

 

حجم بسته  بندی نسبت به آنچه که در  آن جای میگیرد  برخوردار باشد  اما در برخی موارد نیز حجم کم  نکته مثبتی نیست بلکه نقطه مقابل خواهد بود و آن زمانی است که کالا از  جمله و سایلی خواهد بود که بعنوان کادو  خریداری میشود و اغلب  مایل هستند کالای که برای هدیه برای آن هزینه میکنند  نسبت به مبلغ پرداختی از حجم متناسبی برخوردار باشد  

 

 

·         قابلیت حمل و نقل

 

 

 

 یکی از  نکات  محمی که هنگام خریداری کالا  برای خریدار  اهمیت دارد  این است که  برای انتقال آن با سختی و دشواری روبرو  نشود و برای خریدار سوال نباشد که چگونه ، و از کجا باید وسیله خریداری شده را به دست بگیرد  در گذشته به این  نکته خیلی کم توجه میشد و اقلب چون در کارخانه تولیدات بسته بندی میشد و توسط  گارگران و ماشین آلات باربری  جابجا میشد توجهی به حمل تک کالا صورت نمیگرفت اما امروزه حتی در بسته بندی های پوششی که کالا در یک کارتن قرار میگیرد محل های برای جای دست تعبیه شده  این نکات  باعث میشود خریدار  به این نکته توجه کند که تولید کننده  آنقدر  خود را در جایگاه خریدار دیده که به تمام مسائل او  ازجمله  چگونگی حمل  کالااندیشیده تا برای  او انتقال کالای خریداری شده سهل و آسان باشد

 

 

·         سهولت استفاده

 

 

 

 خریدار باید بداند که تولید کننده  تا  قبل از صندق پراخت وجه کالا با اونیست بلکه دقدقه  خریدار کالا را در هنگام مصرف نیز دارد ،  چراکه برخی از بسته بندی ها ماننده بسته های حاوی مواد شوینده یا مواد خوراکی مورد استفاده در آشپزخانه تا زمانیکه به  اتمام نرسیده  در بسته بندی و ظرفی که ارائه شده قرار دارد و برای هر بار مصرف باید بطریقی محتویات آن خارج شود و دوباره درب آن بسته شود این  نکته میتواند در انتخاب مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار باشد  ،

 

 

 

 

·         سبکی وزن

 

 وزن کالا نیز عامل دیگری در  استفاده بهتر و مطلوب نظر مصرف کننده خواهدبود این اصل را در تمام  کالا ها میتوان  عمومیت داد  از کالاهای مصرفی گرفته تا کالا های لوکس را نیز  شامل میشود

 

 

·         قابلیت بازیافت

 

 

باز یافت  بسته بندی ها  پس از مصرف کالا علاوه بر  جنبه زیست محیطی میتواند رویکردی مثبت  برای مصرف کننده داشته باشد  و  بسته بندی کالای مصرف شده  برای  مصرف کننده کار بری دیگری نیز داشته باشد این نکته در  برخی ظروف مواد شوینده و  مواد خوارکی نیز دیده شده که  ظرف ارائه شده آنقدر کار بردی است که پس از  استفاده اصلی کالا مورد استفاده تهای دیگر نیز قرار میگیرد و  بسته بندی های اسباب بازی های کودکان  نیز میتواند از یک جنبه آموزشی و  سر گرم کننده نیز برخوردار باشد  تا  در باز یافت مجدد آن سود بیشتر  برای  خریدار حاصل شود

 

 

·         بهداشت

 

 

 رعایت نکات بهداشتی  مناسب و مرتبط با کالا در شکل و چگونگی  بسته بندی میتواند عامل دیگری در جذب اعتماد مخاطب باشد .  در ادامه مواردی که ذکر شد به  نکات دیگری نیز میتوان اشاره کرد  که اطلاعت  و تاثیرات بصری مورد نظر ما را در ذهن مخاطب بجای گذارد

 

 

·         جلب توجه مصرف کننده

 

  برای اینکه خریدار  بتواند از میان انبوه کالاهای مشابه کالای ما را انتخاب کند  بیابد  و  بتوانیم کالای خود را  به او نشان دهیم دانش ارتباط تصویری و توانمندی های  طراحی و گرافیک است که میتواند همراه با دانش  روانشناسی به کمک طراحی یک بسته بیاید  تا  نکاتی که باعث جلب توجه مصرف کننده  میشود  مورد توجه قرار گرفته ومصرف کننده  را به سوی کالای ما بکشاند  .

در یاد و حافظه ماندن بسته بندی

 پس از اینکه کالای مارا دیده  به گونه ای با رنگ فرم و شعار یا اسلوگان تبلیغاتی بر ذهن  و حافظه تصویری او  باید تاثیر بگزاریم  که  در یاد  مشتری حک شده و ما و بسته های ارائه شده از سوی ما را هرگز فراموش نکند و باعث گردد در یاد و حافظه او نقشی مثبت بجای گذارد  .

 

 

    ارتباط برقرار کردن با محتوی درون بسته

 

 

بر قراری ارتباط  با محتوای بسته می تواند  در انتخاب و تصمیم گیری مخاطب و خریدار بسیار ماثر باشد گاهی این ارتباط فراتر از واقعیت است و  مصرف کننده بعد از مصرف و تجربه  نظرش متفاوت خواهدشد  این نکته به صداقت تولید کننده بر  میگردد  و اینکه  قصد تولید یک محصول ر دارد یا نه  برنامه دراز مدتی برای تولیدات خود دارد در  صورتی که برنامه دراز مدت  داشته باشد باید  در بسته بندی به نکاتی اشاره کند که پس از تجربه و استفاده از محصول بر اعتماد وی  به  محصول و تولید کننده  و حتی فروشنده کالا بیشتر شود  برای رسیدن به این منظور لازم نیست تمام واقعیت های  کالا را قید کرد بلکه میتوان به مزیت ها و نکاتی که برای مصرف کننده دارای اهمیت است و یا وجه تمایز آن با کالاهای مشابه است اشاره نمود

 

 

  توجه به سلیقه و فرهنگ مصرف کننده

 

سلیقه و خواست مصرف کننده  نکته دیگری است که  هم در تولید و هم در بسته بندی  دارای اهمیت ویژه ای است  و چه بسا  رعایت این نکته در بسته بندی بسیار مهمتر است  چرا که اگر در تولید محصول به این نکته اهمیت داده شده باشد ولی در پوشش و بسته بندی لحاظ  مشده باشد   نمی تواند  جلب نظر مصرف کننده را نماید .

آنچه در این مجال ارائه شد سر فصل های از  نکات مهم در شیوه ارائه یا بسته بندی  بود  که برای هر یک از عناوین میتوان  بصورت مشروح  ارائه مطلب و راهکار نمود  پس ما نیز بقدر رفع تشنگی  تقدیم حضور کردیم .

 

  نظرات ()
مطالب اخیر ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر ویژه دانشجویان درس بسته بندی خرداد 95 سوالات امتحان درس چاپ ماشینی
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب