جلال عطارزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جلال عطارزاده
آرشیو وبلاگ
      گرافیست عزیز ()
روز ژوژمان دوم بهمن نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٧/۱٠/٢٢

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نام او که مهر را آفرید و مهربانی را و خود مهربان ترین است

هر شروعی را پایانی است و هر پایانی آغازی نو در مسیری دیگر

شاید اولین روزهای ترم فکر نمی کردیم که ایام اینگونه سریع ما را با خود ببرد و امروز باز درحالی به روزهای اول ترم نگاه می کنیم که هنوز بر مرکب  شتاب زده زمان در حال حرکت به سوی آینده هستیم .

 

با شما پنج شنبه های من بوی دیگری داشت قراری بود با خود، خدا ،حافظ و شما روزی حافظ می آمد و چه خوش روزی بود ان روز   و روزی  از ما روی می گرداند ولی یاد او را داشتیم . پنجشنبه ها بعضی ها  با تمام وجود بودند و بعضی ها بودند که باشند و حضورشان ثبت شود . بعضی ها هم نبودند ولی حضورشان حس می شد و گذشت با  ...

.. ضمیر ناخود آگاه

با حدیثی بر برگی از تقویم

با برگ گلی

هرچه بود گذشت ؛

ولی ماند تمام احساسی که در آن لحظات در آتلیه 4 از خود بجای گذاشتیم .

و امروز در آستانه  درو کردن آنچه کشته ایم ؛

من و شما حاصل 16 هفته تلاش را خواهیم دید ،

آیا راضی خواهیم بود ؟

آیا آنچه که هزینه کرده ایم به ثمر نشسته و میوه آن را خوش خواهیم چید .

من که اطمینان دارم روز پنج شنبه ، یکی از بهترین روزهای  تدریس من خواهد بود .

چرا که به گل نشستن ساقه های  پر ثمری را شاهد خواهم بود که حاصل تلاش خود را به معرض قضاوت       می گذارند . و به یادگار خواهد ماند آنچه به بهانه درس کنار حافظ و او که آفریننده زیبایی هاست با هم نجوا کردیم.

 

واما  روز  چهارشنبه دوم بهمن ماه ٨٧

در روز ژوژمان یا همان  ارائه پروژه ها از دانشجویان عزیز انتظار می رود آثار خود را بدین شکل ارائه دهند :

هر دانشجو کنار آثار خود برگه ای دارای شماره مندرج در لیست خود نصب کرده و پروژه ها را به ترتیبی که در این مطلب ذکر شده شماره گذاری نمایند:

1- پروژه تقویم  2- پروژه بروشور 3- پروژه طراحی سی دی

1- پروژه تقویم ، شامل کار اصلی و جنبی به صورت پاس پارتو شده روی دیوار و در کنار آن ماکت کار اصلی  همراه با اتودهایی که روی آنها مهر خورده باشد .

2- ارائه  بروشور به صورت گسترده 1-  روی بروشور 2-  پشت بروشور پاس پارتو شده با شاخصه های مورد توجه در آرت ورک چاپخانه، مثل خط برش ، خط  تا ، و خط تیغ وهمچنین ارائه ماکت بروشود ( در تهیه ماکت ها توجه داشته باشید که پرینت دو رو تهیه شود و از چسباندن دو برگه پرینت به پشت هم خود داری نمائید چون موجب خواهد شد ارائه خوبی صورت نگیرد ) 

3- ارائه طرح سه عدد سی دی پاس پارتو شده همراه با یک کاور سی دی روی دیوار همراه با  خط برش و تیغ  ، ارائه یک سی دی با طرح چاپ شده و ماکت  کاور سی دی که روی آن فایل های « جی پی جی » هر سه پروژه ذخیره شده باشد .

 

در روز ژوژمان به هر یک از دانشجویان برگه ارزیابی ارائه خواهد شد که از میان آثار ارائه شده در هر بخش  سه اثر  را به ترتیب  در هر شاخه انتخاب  و سه  انتخاب خود را کوتاه شرح دهند  .این نظر سنجی نیز در نمره نهایی شما دخیل خواهد بود. چرا که انتخاب کار برتر از نظر شما نشان دهنده ی دید خوب و کارشناسانه شما خواهد بود .

 

 

 

در کنار معرفی آثار منتخب نواقصی را که در کار دیگران اشاره کنید نیز ملاکی خواهد بود برای ارزیابی آنچه که می بایست به عنوان یک طراح گرافیک در این خصوص بدانید.

 

 

 

 

  نظرات ()
بروشور و کاتالوگ نویسنده: جلال عطارزاده - ۱۳۸٧/۱٠/۱٠

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام او که مهر را افرید و مهربانی را و خود مهربانترین است

سلام به دانشجویان عزیز و عزیزان دانشجو

  آنچه در ادامه خواهید خواند خلاصه ای پیرامون  بروشور و کاتالوگ  این موارد ی است که در  جلسه مربوط بروشور و کاتالوگ ذکر شد  ، لازم است پس از مطالعه مجدد  در طراحی بروشوری که  ارائه میدهید به این نکات توجه نمائید  .

از شما انتظار می رود بروشور یا کاتالوگی را  که معرف  شما و هنر گرافیک باشد طراحی نموده و در آن ضمن تعریف مختصر از  گرافیک  بیوگرافی از خود و فعالیت هنری که داشته اید در  آن ذکر نمائید و با استفاده از عکس نمونه کار های گرافیکی خود در  این ترم خصوصا " نمونه های سررسید ، طرح سی دی و بروشور  در معرفی آثار شما گنجانده شود .

 

 بـــروشـــورو کاتالوگ 

          

    بروشور

 

    کاتالوگ

هدف بروشور و کاتالوگ

     در واقع بروشور و کاتالوگ  این سه وظیفه  اصلی را بر دوش دارد

   ١- معرفی

 ٢- ایجاد سوال

 ٣-  پاسخگویی سوالات مخاطبان

  دادن آگاهیهای لازم و ضروری به مخاطب است که ضمن معرفی کالا و خدمات، نقش و هدف تبلیغ هم دارد که باعث تصمیم گیری می شود.

  آگاهی و اطلاع حاصل کردن از وجود موسسات، سازمانها و تولیدات و خدمات آنها، آشنایی با احزاب، نهادها، جمعیت ها و فعالیت های آنها، میزان تحولات اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیکی و نوع زندگی را برای مخاطب روشن می کنند و در انجام فعالیت ها و تصمیم گیری ها کمک می کنند همراه با اطلاعاتی که در روزنامه ها و مجله ها ممکن نیست ولی شباهتی با هم دارندکه به شیوه ای مرغوبتر، بهتر و لوکس تر از نظر کاغذ، مقوا و چاپ ارائه می شوند.

   اگر از این دو کالای تبلیغاتی و اطلاع رسانی به خوبی استفاده شود و شاخصه های لازم در ارتباط تصویری در آن در نظر گرفته شود  اثر تبلیغاتی و تاثیر کاتالوگ و بروشور  می تواند بسیار زیاد باشد  و در انتخاب و تغییر سلیقه مخاطب نقش بسیار زیادی داشته باشد.

  کاتالوگ ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ، وزن، قیمت، شیوه نگهداری و ویژگی های مورد نیاز مخاطبان است و جواب سوالهای مخاطبان را می دهد.

 تعریف بروشور

      بروشور کالای اطلاع رسانی است که ارائه اطلاعاتی مربوط به کالا ، خدمات یا رخ داد اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و یا فرهنگی میباشد .

     این کالا نشریه ای است که بسته به مقدار محتوای بروشور می تواند در یک  یا چند صفحه ، تک رنگ ، دورنگ یا چهار رنگ  با استفاده از متن عکس و گرافیک  چاپ میگردد  .

  برو شور ها معمولا رایگان توزیع میگردد و به همین دلیل اگر از ساختار گرافیکی و اطلاع رسانی خوبی بر خوردار باشد برای مدت  بیشتری نزد مخاطب خواهد ماند 

 

انواع بروشور:

1     تک برگی (  یک لت )

2     دو برگی ( دو لتی )

3     آکاردئونی و چند برگی مفتولی یا سیمی

4        فانتزی  

 اطلاعات مندرج

      -    مجموعه اطلاعاتی که  در بروشور ارائه میشود به دلیل حجم کم و کوچک بودن آن باید بسیار خلاصه و موجز بوده و در ابعاد و اندازه ای که برای آن در نظر گرفته شده  بتواند اهداف کلی  سفارش دهنده که می تواند اقتصادی، تجاری، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، دارویی، بهداشتی، پزشکی، سیاسی و حزبی باشد را در آن  بگنجاند .

   توجه به اطلاعات زیر برای تهیه یک بروشور مفید خواهد بود :

    شرح عملکرد، عنوان کلی فعالیتها و تولیدات، محصولات و خدمات ،  معرفی اجمالی تولیدات و فعالیتها  ،اطلاعاتی در مورد مواد اولیه محصولات، مشخصات کامل محصول، شیوه های مصرف و نگهداری، خدمات پس از فروش و محل تعمیرات، آموزش های لازم، نشانی کامل موسسه، فروشگاهها، مراکز خدمات پس از فروش، تلفن و فکس، وب سایت و پست الکترونیکی

 

  تولیدکنندگان و ناشران

      معمولا روابط عمومی ها، بخش بازاریابی و تبلیغات سازمانها  

    اشخاص حقیقی

     موسسات حقوقی

 قطع بروشور

     بستگی به موضوع و نوع کار و خدمات و فرم و طرح گرافیست دارد. با توجه به اطلاعات، توضیح ، تصاویر و شرح پیامها.

  ضمناً در چارچوب و طراحی باید به مخاطب و کاربری آن توجه کرد.

    هزینه پیش بینی شده نیز میتواند عامل مهمی در انتخاب قطع باشد

 ویژگی های یک بروشور

  نکته اصلی در طراحی یک بروشور شناخت خوب و کامل سفارش دهنده و مخاطبی که این بروشور را دریافت میکند

  شکیل، زیبا و در عین حال ساده بر اساس تناسب با موضوع و مخاطب که در مورد خدمات و محصولات هر چه ساده تر، بهتر. مثل داروها

 از ویژگی بروشور، برای جلب خواننده و ایجاد رغبت بیشتر در مخاطب استفاده از عکس و طرحهای جالب و دیدنی ضروری و لازم است.

  بروشورهم  می تواند  روی جلد و پشت جلد داشته باشد  و باید به اندازه یک جلد کتاب یا مجله و حتی پوستر برای آن احمیت قائل شد     بروشور به دلیل صفحات کم  معمولاًعطف ندارد. ، توجه به سه نکته همیشگی در طراحی گرافیک بروشور باید در نظر گرفته شود

1- با کمترین المان 2- درکوتاهترین زمان  3- بیشترین پیام را انتقال دهید 

 

 کاتـــالـــوگ

تعریف کاتالوگ

     کاتالوگ ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد

  1. تبلیغاتی وظیفه آن  معرفی وترویج اهداف سازمان یا کار خانه  سفارش دهنده 
  2. اطلاع رسانی  راهنما و مشخصات و شرایط استفاده از اماکن ، کالایا خد مات  ارائه شده  است

  کاتالوگ به دلیل بر خوردار بودن از فضای بیشتر برای ارئه اطلاعات سفارش دهنده  می تواند شامل اطلاعات ریز تری باشد

 کاتالوگ یعنی کالانما، کارنما، یعنی دفتر راهنمای کالاها و فعالیت ها و مشاغل مختلف              یعنی فهرست نامه و صورت کالاها و خدمات

یعنی اطلاعات ارائه شده جزئی و ریزتر و حاوی شرح   کاتالوگ  مختصات و ظرایف  موضوع و کالاهای مورد نظر ،  کاتالوگ   در واقع راهنمای کالا و کالانامه محسوب می شود و حاوی فهرست کالاهای تولیدی توسط یک موسسه و کارخانه است و می تواند حاوی معرفی مشاغل و موسسه های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی نیزباشد.

 در یک کاتالوگ صنعتی  نام هر کالا، مدل، شماره یا شکل و تصویر مشخصات فنی و توضیحات ضروری است تا خریدار را کمک کند.

  بعضی کاتالوگها برای سفارش خرید در دسترس مردم قرار داده می شوند تا اجناس مورد نیاز خود را مطابق لیست کاتالوگ از فروشگاههای مورد نظر درخواست کنند.  

قطع کاتالوگ

قطع  مثل  بروشور و کتاب متنوع است و برای سهولت مخاطبان در انتخاب کالا و خدمات برخی ساده، برخی لوکس است و باید به نحوی طراحی شود که سریع اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار دهد.  

 

 به امید موفقیت همه گرافیستهای عزیز در روز ارائه آثار  ( 26/10/87)

 

  نظرات ()
مطالب اخیر صفحه آرایی بهمن 95 اولین جلسه طراحی پوستربهمن 95 ژوژمان درس صفحه آرای 12 دی ماه 95 متن کتاب وصایای امام علی (ع) برای صفحه آرایی کتاب در باره طراحی و صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی روی جلد مجله صفحه آرایی / گرید و پایه کار ارایه فصل اول و دوم کتاب صفحه آرایی اولین جلسه 95/7/4 ویژه دانشجویان درس پوستر
کلمات کلیدی وبلاگ گرافیک (٥) پوستر (٤) دانشجو (۳) سی دی (۳) بسته بندی (۳) تقویم (۳) کاتالوگ (۳) بروشور (۳) کارخانه (٢) گرافیک سی دی (٢) گرافیست (٢) تلاش (۱) اخلاقی (۱) فرم (۱) رجیستر (۱) زینک (۱) کلمه (۱) کالا (۱) روش (۱) ترسیم (۱) ویدئو (۱) چاپ (۱) خاص (۱) cd (۱) صفحه آرایی (۱) بیست (۱) نظر خواهی (۱) خدا (۱) توکل (۱) اخلاق (۱) شریعتی (۱) خلاقیت (۱) طراحی (۱) مهربان (۱) فال حافظ (۱) مهندسی (۱) جمله (۱) حافظ (۱) سوال (۱) ارتباط (۱) مصلحت (۱) خالق (۱) طراحی سی دی (۱) گرید (۱) چند وجهی (۱) پنج ضلعی (۱) شیوه های طراحی (۱) اعلان درس (۱) ژوژمان دی ماه 91 (۱) تکنو لوژی 2 (۱) روی جلد مجله (۱) نجج البلاغه (۱) وصیتنامه حضرت علی (ع) (۱) ژوژمان تیر 92 (۱) لکه های اتفاقی (۱) سوالات شناخت هنر گرافیک1 (۱) پایه کار (۱) سحر غریب (۱) مهندسی اخلاق (۱) ضمیر نا خود آگاه (۱) دستگاه چاپ شخصی (۱) درس آخر چاپ (۱) ژوزمان (۱) قبل از متن (۱) روکش جلد (۱) لب جلو (۱) صفحه صمت چپ (۱) کاست (۱) سر رسید (۱) تست (۱) تاریخ هنر (۱) ژوژمان (۱) تکنولوژی دو (۱) مدیر مسئول (۱) گسترده (۱) منظم (۱) کلاس مجازی (۱) چهار گزینه ای (۱) تقویم دیواری (۱) لیتو گرافی (۱)
دوستان من عزيزستان سوپر گرافیک آموزش گرافیک دختری بنام هما خلاقیت در طراحی یک گرافیست تنها تمام دانشجویان من گرافيک و قصص الالنبيا علیرضا حصارکی.طراح گرافیک ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب